خبرگزاری کار ایران

زرفشان:

سیاست محدودسازی در مدارس استعدادهای درخشان را دنبال می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۸۶۵

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در دولت یازدهم با یک نگاه علمی سیاست محدودسازی را در ارتباط با مدارس استعدادهای درخشان دنبال کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی زرفشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره افت کیفیت در مدارس استعدادهای درخشان گفت: مسئولان وقت آموزش و پرورش متاسفانه فهم درستی از مدارس استعدادهای درخشان نداشتند و موجب افت کیفیت در این مدارس شدند. در برخی از شهرستان‌ها تا 25 درصد دانش آموزان را جزو استعدادهای درخشان معرفی می‌کنند که این درست نیست چرا که به طور میانگین در دنیا تنها فقط حدود 2 درصد دانش آموزان یک منطقه آموزشی جزو دانش آموزان استعدادهای درخشان محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم با یک نگاه علمی سیاست محدودسازی را در ارتباط با مدارس استعدادهای درخشان دنبال کردیم گفت: در حال حاضر ورودی‌ها به این مدارس به شدت کاهش یافته و سعی شده در هر منطقه آموزشی تنها 2 درصد دانش آموزان جذب شوند البته همچنان خروجی‌ها نسبت به این 2 درصد خیلی بالاست.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به شهریه مدارس تیزهوشان اشاره کرد و گفت: این شهریه در واقع مصوبه هیئت امنای سازمان استعدادهای درخشان بوده و همچنان باقی مانده است. شهریه این مدارس یکی از موضوعاتی است که کمتر به آ‌ن در رسانه‌ها پرداخته شده است و به نظر می‌رسد که مسئولان استعدادهای درخشان باید به موضوع شهریه ورود کنند و ابعاد مختلف آن را بسنجند.

وی همچنین درباره مشکلات موجود در هنرستان‌ها گفت: برای تامین هنرآموز در هنرستان‌های کشور با افزایش پایه سوم (پایه دوازدهم) به 16 هزار هنرآموز در سال 1397 نیاز داریم که قرار است برخی از کمبودهایمان از طریق خدمات آموزشی از دانشگاه فنی – حرفه‌ای علمی کاربردی جبران کنیم. سال آینده ظرفیت این دانشگاه‌ها خالی خواهند بود و می‌توان از این ظرفیت‌های خالی بهره برد.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در بودجه 97 نیز ردیف مشخصی برای هنرستان‌ها پیش بینی شده است اما برای سال 98 باید علاوه بر تکیه به ظرفیت‌های بیرون آموزش و پرورش ظرفیت‌های داخل را افزایش دهیم. با توجه به اینکه برای مقطع پیش دانشگاهی 30 هزار معلم کم داریم آقای چهاربند اعلام کرده‌اند که به دنبال جذب ردیف‌های استخدامی برای جبران کمبودها هستند.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره تراکم دانش آموزان در کلاس‌ها گفت: در جلسات ساماندهی نیروی انسانی تاکید شده که نباید تراکم دانش آموزی معیار ساماندهی قرار گیرد. در این زمینه تدابیری اتخاذ شده که اگر در استان یا شهرستانی سقف کلاس‌ها زیاد بود تبدیل به دو کلاس شوند و تامین معلم بر عهده خود همان استان خواهد بود چرا که ما معتقدیم کلاس‌های 40 نفره یا بیشتر بازدهی لازم را ندارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید از کلاس اول ابتدایی مشاور داشته باشیم، گفت: ما در دوره متوسطه طرح شهاب (طرح استعدادیابی) را شروع کردیم و استعدادیابی نیاز به مشاور دارد که کار را مدیریت کند. در حال حاضر هدایت تحصیلی به دوره اول متوسطه منتقل شده و تعداد مشاوران ما به تعدادی نیست که دوره‌ها را پوشش دهد البته رشته مشاوره در دانشگاه فرهنگیان تعریف شده و انشاالله در سال‌های آتی متخصصانی را در این حوزه به مدارس اضافه خواهند شد.

زرافشان با اشاره به اینکه سه میلیون و 200 هزار دانش آموز در دوره متوسطه و دو میلیون و 100 هزار دانش آموز در دوره متوسطه دوم تحصیل می‌کنند، افزود: در پایان استقرار نظام 6-3-3 در دوره دوم تعداد دانش آموزان به دو میلیون و 700 هزار نفر خواهد رسید. پوشش واقعی تحصیلی در دوره اول متوسطه 94 درصد است اما پوشش سنی دانش آموزان 12 تا 15 ساله 97 درصد است که سه درصد باقیمانده بیشتر به ازدواج و یا اشتغال دانش آموزان برمی‌گردد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: فعالیت‌های کیفیت بخشی در حوزه دانش آموزشی و توسعه پژوهشگاه‌ها یکی از مهمترین برنامه‌های ما به شمار می‌رود و در حال حاضر از 720 منطقه آموزشی، 620 منطقه دارای پژوهشگاه هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز