خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

شکار بیش از ۹۰ درصد پرندگان مهاجر/حمایت برخی نمایندگان مجلس از شکارچیان غیرمجاز

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۴۴۷

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید براینکه شکار و صید پرندگان مهاجر در منطقه فریدون کنار غیرقانونی است، گفت: بیش از ۹۰ درصد گونه‌های پرندگان مهاجر توسط دام‌های هوایی در آسمان صید می‌شوند و عده معدودی که به سطح زمین می‌رسند نیز توسط روش‌های دوما و دیگر روش‌ها صید می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هر ساله در فصل مهاجرت پرندگان مهاجر، ایران میزبان تعداد زیادی از این پرندگان است، اما متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد شکار بی‌رویه این پرندگان در کشور هستیم و براساس برخی از آمارها که از سوی فعالان محیط‌زیست ارائه شده است، بیش از یک میلیون قطعه پرنده توسط شکارچیان غیرمجاز شکار می‌شوند، این در حالی است که براساس کنوانسیون بین‌المللی سی‌ام‌اس افراد بومی منطقه می‌توانند در تعدادی محدود پرندگان مهاجر را به روش دوما که یک روش سنتی صید پرندگان است، شکار کنند.

اما آنچه که این روزها در منطقه فریدون‌کنار شاهد هستیم؛ صید بی‌رویه پرندگان مهاجر است که باعث شده با خطر انقراض بسیاری از پرندگان در حال انقراض مواجه شویم، البته برخی از مسئولان در دفاع از صید بی‌رویه این پرندگان می‌گویند؛ از آنجا که مردم محلی این منطقه از لحاظ معیشتی با مشکل مواجه هستند، از طریق صید و شکار این پرندگان امرار معاش می‌کنند.

علی تیموری؛ مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره شکار بی‌رویه پرندگان مهاجر گفت: در سال‌های گذشته پرندگان مهاجر ناقل بیماری آنفولانزای حاد پرندگان بودند، اما در سال 96 قبل از ورود پرندگان مهاجر به داخل کشور، آنفولانزای حاد پرندگان در مرغداری‌ها دیده شده بود و به نوعی ویروس این بیماری بومی شده است و اینگونه نیست که این بیماری در سال جاری از طریق پرندگان مهاجر منتقل شده باشد.

او ادامه داد: پرندگان مهاجر به دلیل حرکت مداوم و مهاجرت می‌توانند؛ آلودگی بیشتری را منتقل کنند. سازمان دامپزشکی کشور براساس آمارهایی که توسط بازرسان این سازمان ارائه شده است اعلام کرده بود که ویروس آنفولانزای حاد پرندگان در کشور وضعیت مناسبی ندارد و این ویروس در روستاهای استان مازندران شیوع پیدا کرده است با توجه به این موضوع سازمان حفاظت محیط زیست در سال 96 هیچ‌گونه دستورالعملی مبنی بر مجوز شکار پرندگان صادر نکرد.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید با بیان اینکه معاش مردم بومی منطقه صددرصد وابسته به شکار این پرندگان نیست، تصریح کرد: براساس کنوانسیون بین‌المللی سی‌ام‌اس که کنوانسیون حمایت از پرندگان مهاجر است به کشورها توصیه می‌شود که به افرادی بومی منطقه مجوز شکار پرندگان مهاجر داده شود و از حدود دویست سال پیش به طور سنتی این پرندگان شکار می‌شوند.

تیموری با تاکید بر اینکه شکار پرندگان مهاجر غیرقانونی است، خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست هر ساله در فصل مهاجرت پرندگان چند روز را برای شکار این پرندگان تعیین می‌کند اما امسال همانطور که اشاره شد به دلیل شیوع آنفولانزای حاد پرندگان مجوز شکار این پرندگان صادر نشده است. در سال‌های گذشته نیز روزهای پنجشنبه و جمعه برای تعداد محدودی از افراد مجوز شکار صادر می‌شد و آنها اجازه داشتند 5 تا 6 قطعه از پرندگان را شکار کنند.

او به روش‌های سنتی شکار پرندگان از جمله دوما اشاره کرد و گفت: این روش قدمت بسیاری دارد و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز با این روش موافق است و مجوز شکاری که صادر می‌کند براساس روش دوما است، اما متاسفانه حدود سی سال است که روش‌های جدید پرخطری مانند روش‌های شب‌دام‌ها، دام‌های هوایی و ... ایجاد شده که در این نوع صید همه انواع پرندگان مهاجر شکار می‌شوند و بیش از 90 درصد گونه‌های پرندگان مهاجر توسط دام‌های هوایی در آسمان صید می‌شوند و عده معدودی که به سطح زمین می‌رسند نیز توسط روش‌های دوما و دیگر روش‌ها صید می‌شوند.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست چنین روش‌های صید را قبول ندارد، خاطرنشان کرد: اگر همه دستگاه‌ها در این مناطق به سازمان حفاظت محیط زیست کمک کنند این سازمان با نیروهای اندکی که دارد نمی‌تواند در مقابل این شکارچیان بایستد. در شهرستان فریدون‌کنار و بابلسر حدود ده محیط‌بان هستند که به صورت شیفتی فعالیت می‌کنند عقل سلیم هم می‌گوید با این تعداد کم محیط‌بان نمی‌توان با افراد زیادی که برای شکار به این منطقه می‌آیند مقابله کرد.

تیموری تاکید کرد: متاسفانه عده‌ای از مسئولان نیز از این شکارچیان حمایت می‌کنند و سازمان حفاظت محیط‌زیست همانطور که گفتم نمی‌تواند در مقابل این افراد بایستد. سازمان حفاظت محیط‌زیست برای مقابله با شکار بی‌رویه پرندگان مهاجر نیازمند به همکاری همه دستگاه‌ها از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نیروی انتظامی و امام جمعه شهرستان‌ها است. البته در روزهای اخیر جلسات شورای تامین در استان تشکیل شده و امیدواریم همه بسیج شده و کمک کنند تا با شکار بی‌رویه پرندگان مقابله کنیم.

او با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست به 230 تعاونی در شهرستان فریدون کنار و شهرهای اطراف آن مجوز شکار پرندگان مهاجر صادر می‌کند، یادآور شد: براساس قانون سازمان حفاظت محیط زیست متولی برخورد با متخلفان شکار و صید است و این سازمان در مناطق دیگر کشور حتی در همین استان‌های شمالی نیز برای برخورد با متخلفان مشکلی ندارد.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید ادامه داد: در منطقه فریدون‌کنار به چند دلیل سازمان حفاظت محیط‌زیست برای برخورد با متخلفان با مشکل روبروست. برخی از این متخلفان صاحبان زمین‌هایی هستند که در سال‌های اخیر زمین‌هایشان تبدیل به تالاب شده و تصور مالکان این زمین‌ها این است که چون این زمین‌ها شخصی است پس می‌توانند پرندگان مهاجر را که در این زمین‌ها هستند شکار کنند. از سوی دیگر یک عده از مسئولان و متولیان امر قانون نیز از این شکارچیان متخلف حمایت می‌کنند.

تیموری خاطرنشان کرد: سازمان محیط‌زیست استان نامه‌های متعددی به نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه شهرستان در زمینه تخلفاتی که در این منطقه در حال انجام است ارسال کرده، اما هیچ کمکی از سوی این مسئولان به سازمان حفاظت محیط زیست نشده است و در مقابل نیز نمایندگان استان و امام جمعه شهرستان از این افراد متخلف حمایت کرده‌اند. با این وجود سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌تواند در این منطقه اقدامی علیه این متخلفان انجام دهد.

او تاکید کرد: اگر بخواهیم قانون را در شهرستان فریدون کنار اجرا کنیم نیازمند همکاری دیگر دستگاه‌ها نیز هستیم و نباید کسی مدافع این افراد متخلف و صیادان غیرمجاز در این شهرستان باشد. متاسفانه برخی افراد متخلف آن قدر حرص و طمع دارند که اگر در روز 500 پرنده مهاجر به آن منطقه وارد شود می‌خواهند همه آن‌ها را صید کنند و به بازار عرضه کنند و اصلا مرزی برای خود نمی‌شناسند.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید خاطرنشان کرد: بیش از 30 درصد پرندگان مهاجر در این فصل سال به شهرستان فریدون کنار زمستان گذرانی می‌کنند و اگر شکار بی‌رویه پرندگان به همین گونه ادامه پیدا کند، قطعا با مشکل انقراض پرندگان نیز مواجه خواهیم شد و در سال‌های آتی دیگر شاهد غاز پیشنانی سفید که از گونه‌های در معرض انقراض است نخواهیم بود و همچنین گونه‌های دیگر که در حال حاضر وضعیت عادی دارند به گونه‌های در حال انقراض تبدیل می‌شوند.

تیموری با تاکید برای اینکه صید پرندگان مهاجر از لحاظ بین‌المللی نیز برای کشور ما مناسب نیست گفت: این پرندگان مربوط به همه دنیا هستند و در همه نقاط دنیا مجوزهایی برای صید پرندگان مهاجر به روش دوما اجازه داده می‌شود اما این اتفاقی که در شهرستان فریدون‌کنار در حال وقوع است خلاف مقررات شکار پرندگان مهاجر در تمام دنیاست. برخی از مدافعان این متخلفان معتقدند که سازمان حفاظت محیط زیست مشکلات بیشتری دارد و نباید به این موضوع بپردازد و این باعث می‌شود که این متخلفان در حاشیه امن بتوانند کار خود را انجام دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز