خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار تهران:

نظام اقتصادی شهر توسعه نیافته و ناکارآمد است

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۱۸۵

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران گفت: ایجاد نظام نوآوری شهری، کیفیت تک‌نهادی، ارتقای کیفیت نهادی، توانمندسازی مدیریت محلی، بهره‌مندی از فناوری‌های نوین چه در کسب و کار و تولید ثروت و چه در مدیریت و سیاست‌گذاری یا به عنوان راهبرد توسعه و ابزاری موثر برای ارتقای کیفیت زندگی و کاهش فقر، نابرابری و بهبود حکمرانی شهری مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌اله میرزایی (معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران) در همایش چشم‌انداز شهر تهران در افق برنامه پنج ساله که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، بیان داشت: اتکای بیش از حد به اقتصاد و مالی ساخت و ساز به ناپایداری، رقابت‌ناپذیری و ناپویایی همراه با فساد و نابرابری بزرگ در تهران منجر شده است.

وی افزود: مهم‌ترین ماموریت برنامه سوم توسعه شهر تهران تحول بنیادین و رویکرد از اقتصاد محلی، فناوری‌های نوین، مقاوم و رقابت‌پذیر و پیوند با فرصت‌های فراملی و تحول نظام مدیریت از مدیریت ساخت و سازی به مدیریت سازوکاری، برخورداری و فرصت‌های برابر توسعه انسانی برای شهروندان است.

معاون شهردار تهران در ادامه گفت: برنامه سوم توسعه از سه سطح یکپارچگی، فضایی موضوعی و ذینفعان برخوردار خواهد بود. این به معنای برخورداری از پیوستار فضایی از کلانشهر تا محلات شهری است و در سه سطح راهبردی برای کلانشهر تهران راهبردی عملیاتی برای مناطق و عملیاتی برای محلات تدوین می‌شود.

میرزایی در ادامه تاکید کرد: برای تعیین اهداف و راهبرد‌ها سازوکارهای لازمی ایجاد شده که هم روندهای مسلط فراملی و هم ملی و فراشهری در حوزه‌های علم و فناوری زیست محیطی سیاسی اجتماعی و جمعیتی مالی و اقتصادی، مزیت‌های ممکن و قابل آفرینش مورد توجه قرار می‌گیرد و هم گرایش‌ها خواسته ‌ها و دیدگاه‌های ذینفعان بهره‌وران و اصحاب گفتمان و گروه‌های مرجع شناسایی و لحاظ می‌شوند.

وی تاکید کرد که بخش عمده این شناسایی و تحلیل چند وجهی و چند سطحی در ماه‌های گذشته انجام شده است و در حال تهیه سندهای آن هستند.

معاون شهردار در ادامه با اشاره بر اینکه موقعیت مقایسه‌ای امروز تهران در رقابت با سایر کلانشهرهای جهان بر مبنای ۱۵ ارزیابی معتبر و شکاف‌های توسعه‌ای شناسایی شده است، بیان داشت: در این برنامه در در مرحله تحلیل با رویکرد جامعیت و در مرحله تعیین اهداف و اولویت‌ها با رویکرد برنامه‌ریزی هسته‌ای یعنی تعیین محورهای کلیدی، اولویت‌دار و هسته‌های خط دهنده محدود تدوین می‌‌شود از این رو پایداری زیست محیطی، اجتماعی و کاهش ناباوری، افزایش تابآوری محیطی و رقابت‌پذیری اقتصادی، بازآفرینی نظام مالی شهری و اصلاح نظام حکمرانی می‌توان به عنوان دغدغه‌ها و حوزه‌های راهبردی شهر تهران در این دوره برشمرد.

وی افزود: به جای بلندپروازی و تفضیل غیرمتعارف، اهداف کمی و جزئی و تعیین دستوری صد‌ها هدف جزیی در سطح کلانشهر اهداف به سطوح اهداف معنادار و خط دهنده اصلی محدود شده و در سطوح فضایی منطقه و محلات دامنه اهداف افزایش پیدا می‌کند.

معاون شهردار گفت: ‌برنامه سوم براساس سه سطح الزام برای سطوح سازمانی تحت کنترل شهرداری و سازمان‌های وابسته، تاثیرگذاری و تعاملی برای سایر سازمان‌های همکار در بخش عمومی و خصوصی و اقناعی و متقاعدکننده برای سایر ذینفعان و مشارکت‌کنندگان در توسعه شهری تدوین می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: برنامه توسعه برای دوره زمانی ۹۸ تا ۱۴۰۲ تدوین می‌شود و این برنامه با بازخوانی و تمرکز بر اسناد بالادستی ملی ازجمله قانون اساسی، سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، برنامه ششم توسعه، طرح‌های جامع تفصیلی شهر تهران و سیاست‌های ابلاغی شورای اسلامی شهر تهران است. دوره زمانی تدوین و تصویب برنامه نیز از ابتدای آذرماه ۹۶ تا پایان مهرماه ۹۷ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز