خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز هپاتیت ایران در گفت‌و‌گو با ایلنا:

ابتلای ۱۸۶ هزار نفر در کشور به هپاتیت c/ هفتاد درصد مبتلایان شناسایی نشدند/ یک نفر اختلاس نکند؛ هپاتیت c ریشه‌کن می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۶۹۵۵۴

رئیس مرکز هپاتیت ایران با تاکید بر اینکه بیماری هپاتیت c را می‌توانیم با کمتر از ۱۵۰ میلیارد تومان در طی ۱۰ سال آینده ریشه‌کن کنیم، گفت: پیش‌بینی می‌شود؛ ۱۸۶ هزار نفر مبتلا به هپاتیت c در ایران وجود دارند که ۷۰ درصد آنها شناسایی نشدند.

سید موئید علویان، رئیس مرکز هپاتیت کشور درباره شیوع هپاتیت B و C در ایران گفت: ما در ایران با دو نوع هپاتیت B و C درگیر هستیم و این دو نوع اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا عوارض شدید کبدی ایجاد می‌کنند. خوشبختانه در رابطه با هپاتیت B وضعیت خوبی داریم و در 22 سال گذشته روند این بیماری در کشور کاهش پیدا کرده است.

او ادامه داد: دلیل کاهش هپاتیت B واکسیناسیون نوزادان و افرادی است که در معرض رفتارهای پرخطر هستند. واکسن این بیماری در پاستور و داخل کشور تولید می‌شود و بیش از 35 میلیون ایرانی تا به حال این واکسن را دریافت کردند. عملا هپاتیت B در دهه 50 در ایران شایع بود که آمار آن بالای 5 درصد و در برخی مناطق تا 7 درصد گزارش شده بود که با توجه به تولید واکسن، پیشگیری و آگاهی بخشی خوشبختانه این آمار تا امروز کنترل شد.

علویان افزود: امروز در اقصی نقاط کشور به جز استان گلستان و سیستان‌وبلوچستان شیوع هپاتیت B زیر 2 درصد و در برخی استان‌ها زیر 1 درصد است که این موضوع نشان می‌دهد، ما این بیماری در کشور را کنترل کردیم.

جوانان و نوجوانان در معرض ابتلا به هپاتیت B هستند

رئیس مرکز هپاتیت ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران با در معرض تهدید بودن قشر جوان روبه‌رو است، گفت: این قشر جوان در معرض رفتار پرخطر است و امکان دارد به بیماری هپاتیت از راه رفتار پرخطر جنسی مبتلا شود. متاسفانه این مسئله جزو برنامه‌های وزارت بهداشت نیست که نوجوانان و جوانان برای این بیماری واکسینه شوند. در سال‌های گذشته وزارت بهداشت چهار گروه سنی 17 ساله‌ها را واکسینه کرد.

علویان با تاکید براینکه واکسینه کردن جوانان و نوجوانان امروز یک ضرورت است، افزود: برای پیشگیری و تکمیل حلقه پیشگیری از هپاتیت نیاز به پوشش واکسیناسیون به افراد جوان جامعه داریم. البته وزارت بهداشت در زمینه گروه‌های پرخطر و نوزادان فعالیت قابل تقدیری داشته و توانسته آن را کنترل کند.

او درباره درمان هپاتیت B در ایران گفت: خوشبختانه داروهای این بیماری در کشور موجود است و بیمه نیز این بیماری را تحت پوشش مناسبی قرار داده و عملا جزو کشورهایی هستیم که درمان هپاتیت بی در آن بسیار ارزان است فقط باید برای واکسینه شدن جوانان و افراد در معرض خطر برنامه‌ریزی کنیم.

علویان خاطرنشان کرد: در سیستان‌وبلوچستان در گذشته نیز شیوع هپاتیت B زیاد بود که امروز تقریبا کنترل شده و به نصف رسیده، اما به هرحال درمان آن زمان می‌برد. در این استان کلینک رایگان وجود دارد و بیماری رو به کاهش است.

افرادی که سالانه تزریق خون دارند؛ باید آزمایش دهند

رئیس مرکز هپاتیت ایران درباره هپاتیت C گفت: دو گروه بسیار مهم در رابطه با این موضوع وجود دارند؛ اول آنهایی که قبل از سال 1375 خون گرفتند، زیرا در این سال غربالگری برای خون‌ها انجام شد و تا آن زمان ویروس شناسایی نشده بود. بنابراین افرادی که سالانه تزریق خون دارند باید آزمایش دهند و گروه دومی که در معرض این بیماری قرار دارند، معتادان هستند و کسانی که سابقه تزریق، زندان رفتن و رفتار پرخطر دارند.

او بیان اینکه شیوع هپاتیت C در ایران کم است، تصریح کرد: آمار در ایران زیر نیم درصد است درحالی که در کشورهای همسایه آمار هپاتیت C بالاست. کشور آذربایجان 7درصد، عربستان 4 درصد، پاکستان 5 درصد و عراق بین 2 تا 4 درصد دارای افراد مبتلا به این بیماری هستند.

علویان تاکید کرد: پیش‌بینی شده در ایران 186 هزار نفر مبتلا به هپاتیت سی هستند، اما 70درصد این بیماران شناسایی نشدند. در حالی که داروی ایرانی موثر و بسیار ارزان با یک دهم قیمت و تحت پوشش بیمه وجود دارد.

رئیس مرکز هپاتیت ایران با اشاره به اینکه در کشوری مانند مصر بیش از یک میلیون و نیم مبتلا به هپاتیت C درمان شدند؛ گفت: بالاترین شیوع هپاتیت C در مصر است، اما ظرف دو سال یک میلیون و  500هزار نفر را درمان کردند.

او با بیان اینکه امروز درمان هپاتیت C کار تخصصی نیست، افزود: این بیماری را پزشکان عمومی نیز می‌توانند درمان کنند. مبتلایان در ایران بسیار کمتر از مصر هستند، اما شناسایی نشدند.

دولت درمان رایگان هپاتیت C را بپذیرد

علویان درباره علت شناسایی نشدن بیماران مبتلا به هپاتیت C گفت: اکثر مبتلایان دفترچه بیمه ندارند و از میان معتادان تزریقی یا زندانیان هستند. دولت باید بپذیرد که این افراد را به صورت رایگان درمان کند. دولت مسئول این موضوع است همان‌طور که در برابر آسیب‌های اجتماعی و زندانیان مسئول است.

او ادامه داد: در نامه‌های جداگانه به رئیس‌جمهوری و وزیر بهداشت این مسئله اطلاع داده شده که 186هزار مبتلا در ایران وجود دارد که 70درصد آنها شناسایی نشدند. در یک سال گذشته فقط 10هزار نفر از مبتلایان به هپاتیت C درمان شدند در صورتی که همه امکانات درمان این بیماری مثل پزشک و دارو مهیاست. دولت باید به این موضوع کمک کند تا بتوانیم ظرف 5 تا 10 سال این بیماری ریشه‌کن شود، اما متاسفانه دولت هیچ پاسخ و واکنشی به نامه‌ها نداشته است.

رئیس مرکز هپاتیت ایران مشکل اصلی هپاتیت در ایران میان معتادان، زندانیان و کودکان کار خواند و گفت: استان‌هایی که آسیب‌های اجتماعی بیشتری دارند، مانند تهران و البرز بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. درمان رایگان هپاتیت C توسط دولت‌ها به فراموشی سپرده شده است.

او با اشاره به هزینه درمان و ریشه‌کنی هپاتیت C در ایران گفت: کل هزینه درمان و ریشه‌کنی این بیماری درمدت 10 سال آینده کمتر از 150 میلیارد تومان است. یعنی یک نفر اختلاس نکند، در طول 10 سال می‌توان هپاتیت C را در ایران ریشه کن کرد.

علویان در پایان تاکید کرد: در حال حاضر نیاز داریم، معتادان و افرادی که در معرض رفتارهای پرخطر هستند تحت پوشش قرار بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز