خبرگزاری کار ایران

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

نظام ارزشیابی مراکز تحقیقاتی تغییر کرده است

asdasd
کد خبر : ۵۶۹۴۶۱

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: وزرات بهداشت برای ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی پژوهش و فناوری، اقدام به تغییر نظام ارزشیابی مراکز تحقیقاتی و تطبیق آن با شاخص های بین‌المللی کرده است.

به گزارش ایلنا، رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در سومین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور با بیان اینکه بشر همواره کارهای سخت را در شرایط دشوار به انجام رسانده است، گفت: در پزشکی هم بزرگترین کشفیات در شرایط سخت به وجود آمده است و مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی و اعضای هیات علمی باید با وجود شرایط سخت، در خود انگیزه کار ایجاد کنند و دچار شکست و ناامیدی نشوند و با فراگیری مهارت های لازم انگیزه کار را در خود پرورش دهند.

وی ادامه داد: دانشگاه های علوم پزشکی 30 درصد دانشگاه های کشور را تشکیل می دهند و باید تا سال 1404 در منطقه از نظر تولید علم بهترین باشند و به برترین شاخص‌ها دست پیدا کنند.

 ملک زاده خاطرنشان کرد: با وجود سختی ها و مشکلات اقتصادی در کشور، کارهای مهمی انجام شده است، مثلا برای اولین بار موسسه ای به نام نیماد تاسیس شد، طرح ها و برنامه های جدیدی اجرا شد، واحدها و مراکز تحقیقاتی افزایش پیدا کرد و مراکز تحقیقاتی که ردیف بودجه ای دارند از 34 مرکز به 53 مرکز رسید.

وی گفت: بیش از 40 هزار مجله و کتاب را به صورت آنلاین در اختیار تمام محققان قرار دادیم و همکاری های بین المللی خوبی در سطح دانشگاه ها شکل گرفته و کمیته اخلاق تشکیل شده است.

دکتر ملک زاده تصریح کرد: در ابتدای دولت یازدهم در علوم پزشکی 108 دانشمند برتر در کشور وجود داشت که در سال 1394 به 298 نفر و در حال حاضر به 530 نفر رسیده است، یعنی تعداد دانشمندان برتر نزدیک به پنج برابر افزایش پیدا کرده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه از 336 پروژه مهم تحقیقاتی در 4 سال گذشته در سطح وزارت بهداشت حمایت شده است، خاطرنشان کرد: کار مهمی که باید انجام شود، حمایت از نیروی انسانی است، یعنی دانشگاه ها باید از نیروهای خوب خود حمایت کنند و ما در این زمینه تلاش های بسیاری کرده ایم و باید گفت که از 20 هزار اعضای هیات علمی، تنها 530 نفر یا به عبارتی نیم درصد آنها در طرح های تحقیقاتی فعال هستند، لذا باید از افرادی که از نظر علمی فعال هستند، حمایت شود، چراکه با حمایت از نیروی انسانی فعال کیفیت پژوهش در دانشگاه ها افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: می‌توان گفت با وجود مشکلات 10 سال زودتر از اسناد بالادستی به اهداف خود رسیده ایم و همین باعث شده در منطقه از نظر تولید علم رتبه خوبی را کسب کنیم، کشور در بانک اطلاعاتی اسکوپوس از رتبه 22 در سال 2011 به رتبه 16 جهانی رسیده است، بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا مانند، ترکیه، سوئیس، سوئد، بلژیک، دانمارک، مالزی، اتریش، رژیم صهیونیستی و سنگاپور در این رتبه بندی پس از ایران قرار گرفته‌اند و در واقع حدود 45 درصد این مقالات در موضوع علوم پزشکی منتشر شده‌اند.

وی ادامه داد: ایران در سال 2016 میلادی با انتشار 43.557 مقاله در بانک اطلاعاتی ISI رتبه 17 جهانی و دوم منطقه را به دست آورده است، درحالیکه در سال 2015 تعداد مقالات ما 34.904 مقاله در ISI بود، یعنی رشد 24 درصدی طی این یک سال در تعداد مقالات علمی ISI تجربه شده است و همچنین در تولید مقالات پزشکی دنیا، ایران از رتبه 20 در 2011 به رتبه 18 در 2016 در جهان رسیده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: دانشگاه‌ها باید به امر آموزش و پژوهش اهمیت بیشتری بدهند، حتی در شرایطی که بودجه اندکی در اختیار دارند، از این بودجه کم، کمتر مایه نگذارند و برای پژوهش اولویت قائل شوند. علاوه بر آن فناوری نیز مهم است، چراکه در بخش فناوری می توان به تولید درآمد رسید، زیرا بسیاری از دانشگاه های درجه یک دنیا با فناوری پیشرفت کرده اند.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان در کشور افزایش پیدا کرده است و بعضی از این شرکت ها درآمدهای زیادی دارند، لذا باید روی این شرکت ها سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد. ما توانستیم برای شرکت های دانش بنیان در زمینه سلامت، در صندوق نوآوری کمک 50 درصدی دریافت کنیم.
 
وی با بیان اینکه در بخش فناوری 31 رتبه ارتقا داشته‌ایم، گفت: می توان در زمینه فناوری و پژوهش پیشرفت بیشتری کرد، نباید فراموش شود، گاهی راه حل‌ها از معبر پژوهش می گذرد.

 ملک زاده بیان کرد: وزرات بهداشت برای ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی پژوهش و فناوری، اقدام به تغییر نظام ارزشیابی مراکز تحقیقاتی و تطبیق آن با شاخص های بین المللی کرده، شاخص های کیفی را به فرایند ارتقای اعضای هیات علمی افزوده و توجه به انتشار در مجلات معتبر علمی و بین المللی سازی پژوهشی را مدنظر قرار داده است.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز