خبرگزاری کار ایران

سید محمد بطحایی:

وضعیت برخی کلاس‌های دانشگاه فرهنگیان شرم‌آور است/لزوم برگزاری دوره آزمایشی پیش از استخدام برای دانشجو معلمان

asdasd
کد خبر : ۵۶۹۰۸۰

وزیر آموزش و پرورش گفت: وضعیت برخی کلاس‌های دانشگاه فرهنگیان شرم‌آور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد بطحایی در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه فرهنگیان که امروز در محل این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: تاکیدات رهبر انقلاب همچنین اسناد بالادستی از جمله برنامه‌ششم توسعه همه تاکید بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان دارند و در سند راهبردی دانشگاه نشان داده شده ضرورت تربیت معلم به‌عنوان اصلی‌ترین عامل توسعه در نظام آموزشی است.

وی با اشاره به اینکه برخی موانع و چالش‌های پیش روی تربیت معلم رفع شده اما برخی چالش‌ها همچنان باقی مانده، گفت: سنجش صلاحیت معلمی پس از فارغ التحصیل دانش و معلمان بسیار حایز اهمیت است و از حلقه‌های مفقوده نظام آموزشی ما به شمار می‌رود. ما در این زمینه متاسفانه توفیق چندانی به دست نیاورده‌ایم در حالیکه سنجش صلاحیت حرفه‌ای یک نیاز جدی است که اگر به کمک دانشگاه نیاید اهداف سند تحول محقق نخواهد شد. دانشگاه فرهنگیان قدری فراتر از معلمی اهمیت دارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به چالش‌های آموزشی به دهه 60 و 70 گفت: دهه 60 و 70 وضعیت علمی پذیرفته‌شدگان دانشگاه مناسب نبود و کسانی وارد می‌شدند که پایین‌ترین رتبه را داشتند که امروز خوشبختانه وضعیت بهتر شده و پذیرفته‌شدگان رتبه بهتری در آزمون سراسری دارند.

وی با اشاره به اینکه کماکان در حوزه پذیرش دانشجو با چالشی مواجه هستیم که باید تعقیب و پیگیری شود، متذکر شد: دانشجویی که وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شود از روز آغازین یک فرد استخدام شده لحاظ می‌شود در حالیکه مشخص نیست این فرد استخدام 30 ساله در آموزش و پرورش دارا هست یا خیر. یکی از راهکارهایی که باید جدی‌تر گرفته شود دوره آزمایشی به‌منظور سنجش شایستگی فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان است که باید در نظر گرفته شود و سپس اجازه استخدام دائم داده شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز با مشکل کمتری در تربیت معلم مواجه هستیم اما باید اعتراف کنم کماکان با نواقص جدی در زیر ساخت‌های فیزیکی، تجهیزاتی و ساختاری مواجه هستیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سه اتفاقی که باعث تخریب این زیر ساخت‌ها شده گفت: دانشگاه فرهنگیان امروز حداقل‌های لازم را برای آنچه ما از آن توقع داریم و در اختیار ندارد اولین اتفاقی که باعث تخریب زیر ساخت ها شد ، تغییر ماموریت دانشگاه تربیت معلم و جدا شدن کارکرد تربیت معلم از دانشگاه بوده است دانشگاهی که 100 سال رشد کرده و قوام یافته بود متاسفانه ماموریتش تغییر کرد و اسم آن هم به دانشگاه خوارزمی تغییر یافت اما قطعا ما هم در آن مقصر بودیم و این موضوع ضربه بزرگی به پیکره آموزش و پرورش وارد کرد.

بطحایی اضافه کرد: دومین اتفاق، تاسیس دانشگاه فرهنگیان بود که هر چند اتفاق مبارکی به شمار می‌رود اما با شروع کار مراکز تربیت معلم همزمان جمع شدند غافل از آن که ما یک نظمی را ایجاد کردیم اما قبل از اینکه این نظم قوام یابد، انضباط قبلی را از بین بردیم و این امر تربیت‌معلم را با شوک عجیبی مواجه کرد. شاید اگر ما اجاره می‌دادیم این دو مجموعه به صورت موازی ادامه پیدا می‌کردند و بتدریج که مراکز تربیت معلم را حذف می‌کردیم بهتر بود.

وی افزود: امیدوارم کسی از بیان تند بنده نرنجند چراکه من قصد زیر سوال بردن کسی را ندارم. سومین اتفاقی که کمی هم گزنده است این بود که در شرایطی‌که آموزش و پرورش به‌صورت سنتی درگیر منابع مالی بود با آغاز برنامه پنجم، 167 آموزشکده فنی از وزارت آموزش و پرورش جدا و به وزارت‌علوم داده شد و ردیف‌های استخدامی هم به سمت وزارت‌علوم رفت.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز در دانشگاه فرهنگیان متاسفانه خوابگاه به اندازه کافی وجود ندارد که در اختیار دانشجویان و معلمان قرار داده شود، گفت: وضعیت برخی کلاس‌های دانشگاه شرم‌آور است طوری‌که برخی کلاس‌ها زیر پله‌ها تشکیل می‌شود. از میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس که در جلسه حضور دارند می‌خواهم اشکالات موجود برطرف شود. آن‌طور که من حساب کردم 16 هزار میلیارد تومان ارزش خالص 167 آموزشکده فنی و حرفه‌ای بوده که از آموزش و پرورش جدا شد و از نمایندگان مجلس و همکاران در دولت می‌خواهم تا جایی که می‌توانند ما در تصحیح این خطا کمک کنند تا آثارش کاهش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز