خبرگزاری کار ایران

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

۷۵ درصد کشفیات جهانی تریاک، توسط ایران انجام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۸۴۰

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: به طور میانگین ۷۵ درصد کشفیات جهانی تریاک، ۶۱ درصد کشفیات جهانی مرفین و ۱۷ درصد کشفیات جهانی هروئین و همچنین بیشترین موارد کشف پیش‌سازهای شیمیایی مواد مخدر توسط جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار مویدی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در افتتاحیه نشست گروه کارشناسی همکاری‌های مرزی در چارچوب ابتکار میثاق پاریس که با حضور هیات‌های نمایندگی بیش از 30 کشور و سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار شد، بیان داشت: از هیات‌های شرکت‌کننده به خاطر مشارکت در این نشست تشکر می کنم همچنین از دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم ملل متحد برای همکاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر که موجب شد یکی از نشست‌های پیش‌بینی شده در چارچوب ابتکار میثاق پاریس در تهران برگزار شود، قدردانی می‌کنم.

وی افزود: این جلسه به لحاظ زمان و مکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که امیدوارم نشست تهران با درک شرایط حاضر بتواند روند بحث‌ها و تکامل برون‌دادها را در جهت مهار مسئله مواد مخدر هدایت کند.

سردار مویدی در ادامه گفت: آنچه که راجع به کشت خشخاش و افزایش تولید مواد مخدر افغانستان در گزارش UNODC آمده است تصویری بسیار نگران کننده از موج مخرب ناشی از افزایش کشت و تولید است که به زودی منطقه را در نوردیده و به اروپا و ماورای آن خواهد رسید. به جرات می‌توان گفت که این نشست مواجهه با شرایط جدید است که کارشناسان و متخصصان منطقه‌ای و بین‌المللی گرد هم آمده‌اند تا آن را ارزیابی و راهکارهای متناسب را بررسی کنند.

وی افزود: به همین خاطر طبیعی است که توقعات از نشست تهران در شرایط فعلی بیش از نشست‌های پیشین میثاق پاریس باشد و تردید ندارم که حاضرین در این جلسه این انتظارات را برآورده خواهند ساخت.

سردار مویدی در ادامه گفت: نقش نشست‌های میثاق پاریس خصوصاً نشست‌های گروه کارشناسی همکاری‌های مرزی در مبارزه با کشت و تولید و قاچاق مواد مخدر افغانستان است گرچه ارزیابی امکانات و سازوکارهای پلیسی و امنیتی با هدف بهبود مبارزه در دستور جلسه پیش‌بینی شده است اما انتظار می‌رود که این مباحث با در نظر داشتن عوامل افزایش کشت و تولید اثرات مخرب اقتصادی، اجتماعی و امنیتی ناشی از آن مطرح شود.

وی افزود: در رابطه با مواد مخدر با یک سوال اساسی روبرو هستیم چرا علی‌رغم وجود اسناد جامع و متوازن مصوبات بین‌المللی به ویژه بیانیه‌های سیاسی و برنامه‌های اقدام کمیسیون مواد مخدر و همچنین سند نهایی سی‌امین نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای کنترل و مهار مواد مخدر و همچنین تلاش بی‌وقفه و اقدامات اثرگذار دستگاه‌های مقابله‌ای کشورها در تقویت کنترل مرزهای مشترک بهبود زیرساخت‌های مبادله اطلاعات منطقه‌ای و گسترش همکاری‌های بین‌المللی متاسفانه تهدیدات امنیتی اجتماعی و اقتصادی ناشی از جریان تولید و قاچاق مواد مخدر در جهان و به خصوص درمنطقه ما هنوز ادامه دارد.

وی افزود: یقیناً تمامی هیات‌های شرکت‌کننده پاسخ‌های متعدد و مستدلی برای این سوال دارند که طبق دستور جلسه مطرح خواهند کرد.

سردار مویدی ادامه داد:هدف اصلی میثاق پاریس جلوگیری از قاچاق مواد مخدر افغانستان به اروپا تعریف شده است در حالی که هیچ‌گونه نقشه راه یا برنامه اقدام عملی برای توقف کشت و تولید ارائه و پیش‌بینی نشده است و اگر چنین چیزی وجود دارد اثر آن در میدان عمل مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: عامل دیگری که باعث کاهش کشت و تولید انواع مواد مخدر می‌شود نبود تقاضا و بازار سودآور است. باید در کشورهای مقصد برنامه کاهش تقاضا به شکلی تدوین و اجرا گردد که انگیزه‌ای برای سوداگران مرگ باقی نگذارد.

سردار سردار مویدی در ادامه گفت: در اسناد و متون بین‌المللی مرتبط با مواد مخدر به دفعات از عبارت مسئولیت مشترک و تعهد بین‌المللی استفاده می‌شود. در حالی که هیچ نمونه عینی مجسم و مستند از ایفای این تعهد حداقل در کمک به کشورهای مبدا و کشورهای مسیر دیده نمی‌شود. در اکثر قریب به اتفاق نشست‌های میثاق پاریس هیات‌های شرکت‌کننده از نبود سازوکار کارآمد برای تبادل اطلاعات و یا عدم دریافت اطلاعات به موقع برای انجام عملیات شکایت دارند. در حالی که دستیابی به چنین امری منوط به تصمیمات ماموران مرزی و دستگاه‌های مقابله‌ای کشورهای هم‌مرز است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه علی‌رغم وجود سازوکارهای منطقه‌ای موثر در ارتقاء همکاری‌های مرزی و مقابله با قاچاق مواد مخدر نظیر ابتکار سه جانبه فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاکستان با سازوکار شبکه طرح‌ریزی مشترک، افسران کشوری و دفاتر رابطه مرزی که عملکرد بسیار موفق و موثری دارد بیان داشت: این سازوکارها آنچنان که باید ازسوی میثاق پاریس حمایت نمی‌شود. با توجه به دستور کار نشست برای ارائه گزارش از سوی هیات جمهوری اسلامی ایران و رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اینجانب از تشریح اقدامات موثر جمهوری اسلامی ایران خودداری و این موضوع بسیار ضروری را به همکاران خود واگذار می‌کنم.

سردار مویدی در ادامه گفت: به اعلان این واقعیت مهم بسنده می‌کنم که به طور میانگین 75 درصد کشفیات جهانی تریاک، 61 درصد کشفیات جهانی مرفین و 17 درصد کشفیات جهانی هروئین و همچنین بیشترین موارد کشف پیش‌سازهای شیمیایی مواد مخدر توسط جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

سردار سردار مویدی در پایان گفت: از هیات‌های شرکت‌کننده و دفتر UNODC برای پیگیری استمرار تشکیل این جلسات در منطقه و همچنین دعوت از تمامی ذینفعان و به خصوص کشورهای مقصد برای مشارکت در این جلسات با هدف انسجام و اثربخشی اقدامات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای موفقیت این جلسه و سلامتی حضار را از خداوند مسئلت می نمایم و حمایت جمهوری اسلامی ایران از این قبیل اقدامات را به عنوان پیش‌نیازهای مبارزه با مواد مخدر اعلام می‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز