خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر بهداشت:

آمار زنان مبتلا به ایدز رو به افزایش است/ ۵۲ درصد بیماران ایدزی ۲۱ تا ۳۵ سال دارند

asdasd
کد خبر : ۵۶۵۵۳۰

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه آمار زنان مبتلا به ایدز در حال افزایش است، گفت: انتقال ویروس اچ آی وی در ایران از طریق اعتیاد تزریقی رو به کاهش و از راه جنسی رو به افزایش است.

به گزارش ایلنا، علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برنامه شناسایی مادران پرخطر برای جلوگیری از انتقال ویروس اچ‌آی‌وی به نوزادان از سال ۹۳ در ۱۶ دانشگاه علوم پزشکی به صورت پایلوت شروع شد، گفت: طی این مدت ۳۱۵ هزار و ۹۳۸ زن باردار در معرض خطر شناسایی شدند و از ۲۴۹ هزار و ۲۰ تستی که انجام شد ۷۴ زن مبتلا به اچ‌آی‌‌وی شناسایی شدند که ۹۷ درصد نوزادان آنها سالم به دنیا آمدند.

وی ادامه داد: این آمار جای افتخار دارد و کار بسیار بزرگی در این حوزه محسوب می‌‌شود. این برنامه یکی از شاخص‌های مهم ما در حوزه پیشگیری از ایدز است.

معاون وزیر بهداشت یادآورشد: از ابتدای سال ۹۶ برنامه پایش حاشیه‌نشینان در این خصوص نیز نشان می‌دهد تاکنون ۱۲۸ هزار و ۵۳۷ زن باردار شناسایی و از مجموع ۵۴ تست، تاکنون ۳۰ زن باردار مبتلا به ایدز تشخیص داده شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: در سال گذشته نیز ۲۱۳ زن باردار مبتلا به ایدز تحت مراقبت قرار گرفتند که از ۱۱۲ نوزاد متولد شده بالای ۹۷ درصدشان سالم هستند.

رییسی با اشاره به اینکه ابتلای یک بیمار دارای ویروس اچ‌آی‌وی به بیماری‌هایی نظیر سل، کار را سخت‌تر می‌کند، اظهار داشت: ایدز هم مثل سل از جنس بیماری‌های اجتماعی است و باید بتوانیم با همکاری همه دستگاه‌ها با یک نگاه ملی برنامه‌های مهار آن را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه طبق برنامه ۹۰۹۰۹۰ باید تا سال ۲۰۲۰ بتوانیم ۹۰ درصد مبتلایان را شناسایی، ۹۰ درصد را تحت مراقبت و ۹۰ درصد افزایش اثربخشی درمان را بهبود ببخشیم، تصریح کرد: این آمار در سال ۲۰۳۰ باید به ۹۵ درصد برسد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت ادامه داد: تا سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۳۶.۷ میلیون نفر در دنیا با ایدز زندگی می‌کنند، که از آنها ۳۴.۷ میلیون نفر بالغان و ۲.۱ میلیون نفر نیز کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال هستند. ۱.۸ میلیون مورد جدید ایدز در سال ۲۰۱۶ کشف شده که از کاهش ۴۷ درصدی ابتلای کودکان در مقایسه با سال ۲۰۱۰ خبر می‌دهد. کاهش ۱۱ درصدی ابتلای بالغان به نسبت سال ۲۰۱۰ نیز در سال ۲۰۱۶ رخ داده است.

رئیسی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۶ بالغ بر یک میلیون مرگ بر اثر ایدز در جهان به ثبت رسیده که نسبت به سال ۲۰۰۵ که ۱.۹ میلیون نفر بودند کاهش ۴۵ درصدی داشته است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در منطقه امروز شاهد افزایش ۱۹ درصدی مرگ بر اثر ایدز هستیم.

وی اضافه کرد: ۷.۱ میلیون نفر دسترسی به درمان در سال ۲۰۱۰ داشته‌اند که این رقم تا پایان سال ۲۰۱۵ به ۱۷.۱ میلیون نفر و در سال ۲۰۱۶ به ۱۹.۵ میلیون نفر رسیده است. به عبارتی، ۵۴ درصد بالغان و ۴۳ درصد کودکان در جهان به درمان ایدز دسترسی داشته‌اند.

معاون وزیر بهداشت افزود: از برنامه ۹۰۹۰۹۰ در دنیا ۶۰ درصد بیماریابی، ۴۶ درصد تحت درمان و ۳۸ درصد کاهش ویروس تا پایان سال ۲۰۱۵ داشته ایم که این آمار در منطقه امروز به ترتیب ۳۷، ۱۷ و ۱۱ درصد بوده و در ایران به ترتیب ۴۰، ۵۰ و ۸۲ درصد است.

رییسی تاکید کرد: در کشور تعداد ۳۶ هزار و ۵۷۱ نفر به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا شده‌اند که ۵۲ درصدشان بین ۲۱ تا ۳۵ سال هستند.

وی راه انتقال از طریق اعتیاد تزریقی را همچنان شایع‌ترین راه دانست و ابراز داشت: ۶۵.۴ درصد از این طریق، ۳۰ درصد از رابطه جنسی، ۰.۷ درصد از فرآورده‌های خونی و ۱۳.۵ درصد هم از راه‌های نامشخص انتقال صورت می‌گیرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: درکل تاکنون ۱۷ درصد زنان و ۸۳ درصد مردان مبتلا به اچ‌آی‌وی داشته‌ایم که این آمار در شش ماهه اول امسال ۳۳ درصد زن و ۶۷ درصد مرد را نشان می‌دهد و نشاندهنده افزایش آمار زن‌های مبتلاست.

رئیسی با اشاره به اینکه انتقال ویروس اچ‌آی‌وی در ایران از طریق اعتیاد تزریقی رو به کاهش و از راه جنسی رو به افزایش است، بیان کرد: در سال ۹۵ این دو درصد به هم رسیدند و تقریباً ۵۰ – ۵۰ شده‌اند که این آمار محل مداخلات ما را مشخص می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز