خبرگزاری کار ایران

نیلی در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد:

به دخالت نهادهای بیرونی در دانشگاه تهران نیازی نداریم/تشکیل ۱۲۰ پرونده آموزشی و اخلاقی در کمیته انضباطی

asdasd
کد خبر : ۵۶۰۹۲۰

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه در سال‌های اخیر دانشجوی ستاره‌دار نداشتیم، درباره احضار دانشجویان به کمیته انضباطی گفت: دانشجویانی که به کمیته انضباطی دعوت شدند، مرتبط با تقلب و تخلف‌های آموزشی و عدم رعایت شئونات دانشجویی بوده است و ما برای هیچ دانشجویی به دلیل فعالیت صنفی حکمی صادر نکرده‌ایم.

محمود نیلی احمدآبادی (رییس دانشگاه تهران) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به در پیش بودن روز دانشجو، درباره برنامه‌ها و تمهیدات برگزاری این مراسم، اظهار داشت: خوشبختانه در سال‌های اخیر مراسم روز دانشجو در دانشگاه به خوبی برگزار شد، چرا که دانشگاه برای همه تشکل‌ها فضای لازم را فراهم می‌کند و تا حد بسیار زیادی تقاضای دانشجویان را تامین کرده است. دانشجویان شرایط و محدودیت‌های کشور را می‌دانند و با توجه به این موضوع، تقاضای خود را مطرح می‌کنند و دانشگاه نیز با سعه صدر وظیفه خودش می‌داند که نیاز و تقاضاها را تامین کند.

برای حضور روحانی در دانشگاه تهران هنوز با وزارت علوم رایزنی نکردیم

وی حضور رییس جمهور در دانشگاه تهران در مراسم روز دانشجوی سال گذشته را یکی از به یادماندنی‌ترین روزهای دانشجو عنوان کرد و گفت: امسال هم ما خوشحال می‌شویم که ایشان به دانشگاه تهران بیایند، اما در این رابطه هنوز با وزارت علوم رایزنی نکرده‌ایم که بدانیم نظر خودشان چیست. دانشگاه تهران، یکی از بهترین دانشگاههاست که همواره رییس جمهور و سایر مسوولان بیایند.

رییس دانشگاه تهران درباره سیاست‌ها و خطوط قرمز برگزاری سخنرانی‌ها در روز دانشجو گفت: امسال هم همان سیاست‌های قبلی را داریم و سعی می‌کنیم  که روز دانشجو، با شکوه لازم برگزار شود؛ البته امسال پنج شنبه، روز دانشجوست و روز قبل و بعدش تعطیل است. حالا اگر دانشجویان متقاضی برگزاری مراسم در روز پنج شنبه باشند، حتما تمهیدات لازم را پیش‌بینی می‌کنیم. در دانشگاه، برنامه ۱۶ آذر باید در یک روز برگزار شود و فکر می‌کنیم اوج هیجان در همین است.

لیست ویژه‌ای برای دعوت از سخنرانان در ۱۶ آذر نداریم

نیلی با بیان این مطلب که دانشگاه تهران برای برگزاری مراسم روز دانشجو راسا خط قرمزی ندارد، گفت: خطوط قرمز ما همان خط قرمز نظام است. به طور مثال اگر کسی از حقوق اجتماعی محروم شده باشد، از نظر دانشگاه هم محروم هست یا اگر به فردی یک بار اجازه سخنرانی در دانشگاهی داده شد، اما از چارچوب‌های دانشگاه عدول و عبور کرد، طبیعتا بار دیگر دعوت نخواهد شد. سخنرانان باید آنچه که قانون گفته را رعایت کنند؛ دانشگاه تهران لیست ویژه‌ای برای دعوت از سخنرانان در ۱۶ آذر ندارد.

به دخالت نهادهای بیرونی نیازی نداریم

وی در پاسخ به این سوال که رییس جمهور در شعارهای انتخاباتی خود بار دیگر بر عدم امنیتی شدن و دخالت نهادهای بیرونی در دانشگاه تاکید کرده است، دانشگاه تهران در این زمینه چه وضعیتی دارد؟ گفت: ما معتقدیم همین ساز و کار کمیته انضباطی و قوانینی که دانشگاه دارد کفایت می کند و لزومی به دخالت نهادهای خارج دانشگاه نیست. دخالت نهادهای بیرونی دانشگاه که خیلی هم با شرایط دانشگاه آشنا نیستند، عملا دانشگاه را در اجرای ماموریت‌ها دچار  مشکل می‌کند.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: زمانی که چند نهاد در یک موضوع دخالت می‌کنند، باعث به وجود آمدن هم‌پوشانی‌ها و افتراق می‌شود و تاثیرگذاری حرکت‌های اصلی را دچار اخلال می‌کند. ما معتقدیم که همین چارچوب کمیته انضباطی، چارچوب خوبی است.

در سال‌های اخیر دانشجوی ستاره‌دار نداشتیم

نیلی با بیان اینکه در سال‌های اخیر دانشجوی ستاره‌دار نداشتیم، درباره احضار دانشجویان به کمیته انضباطی گفت: کسانی که به کمیته انضباطی دعوت شدند، مرتبط با تقلب و تخلف های آموزشی و عدم رعایت شئونات دانشجویی بوده است. ما برای هیچ دانشجویی به دلیل فعالیت صنفی حکمی صادر نکرده‌ایم.

۸۸ درصد تخلفات آموزشی، ۷ درصد عدم رعایت شئونات و ۳ درصد اخلاقی است

وی به جزییات آمار پرونده‌های کمیته انضباطی دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: آمار تشکیل پرونده‌های کمیته در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است؛ به طوری که ظرف ۳ سال گذشته از سالی ۵۰۰ پرونده انضباطی به سالی ۱۲۰ پرونده رسیده‌ایم که از این ۱۲۰ پرونده، حدودا ۸۸ درصد تخلفات آموزشی و تقریبا ۱۲ درصد تخلفات غیرآموزشی بوده است و از این ۱۲ درصد ۷ درصدش به بحث عدم رعایت شئونات دانشگاهی مربوط می‌شود. ۲-۳ درصد هم مربوط به بحث‌های اخلاقی است.

از سالی 500 پرونده کمیته انضباطی به 120 پرونده رسیدیم

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: به طور مثال فردی به خوابگاه می‌آید و شئونات را رعایت نمی‌کند و یا دانشجویی با استاد برخورد ناشایستی داشته است.دانشگاه تهران با ۵۰ هزار دانشجو سالی ۱۲۰ پرونده دارد که بیشتر آن هم تخلفات آموزشی است، از همین رو باید به دانشجویانش تبریک گفت.

خیرین و واقفان خوابگاه‌سازی کنند

نیلی در ادامه با اشاره به طرح توسعه دانشگاه (شهر دانش) گفت: چه در کوی دانشگاه و چه در شهر دانش منبع اصلی ما جلب مشارکت از خارج از دانشگاه است؛ لذا در کوی، اگر خیرین و واقفانی باشند که در کوی خوابگاه بسازند، استقبال می کنیم. ساخت خوابگاه از منابع خارج از دانشگاه در دستور کار است. چون خود دانشگاه بودجه ای ندارد و دولت هم بودجه ای اختصاص نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بودجه شهر دانش از خارج از دانشگاه تامین می‌شود، گفت: امیدواریم با اجرای شهر دانش، هم مشارکت دانشگاه در توسعه کشور بیشتر شود و هم درآمد پایدار به وجود بیاید. چون از محل فعالیت شرکت های دانش بنیان، طبیعتا دانشگاه در درآمدها شریک خواهد شد و یکی از راه های توسعه درآمدهای دانشگاه‌ها همین مشارکت در شرکت‌های استارتاپ و تعامل با جامعه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز