خبرگزاری کار ایران

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران:

دو برابر نیاز تهران ساخت‌وساز تجاری شده‌است/ ابطال ۳۴ هولوگرام به ارزش ۵۵ میلیارد تومان

asdasd
کد خبر : ۵۶۰۷۵۰

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: دو برابر آنچه نیاز داشتیم در تهران ساخت و ساز تجاری صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سمیع‌الله حسینی مکارم؛ معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه رویکرد اصلی شهرداری تهران در دوره جدید شفافیت و انضباط مالی و دسترسی آزاد مردم به معاملات شهرداری است، گفت: مردم تهران باید بدانند هزینه‌های شهرداری کجا و چگونه هزینه می‌شود. شهرداری تهران تبدیل به اتاقی شیشه‌ای خواهد شد و مردم در جریان اتفاقات رخ داده در شهرداری قرار می‌گیرند.

او با تاکید بر اینکه 2500 میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده کاهش یافته است، افزود: با وجود کاهش درآمدهای شهرداری امسال استخدام‌های زیادی در شهرداری داشته‌ایم. حقوق نیز افزایش پیدا کرده است اما به دلیل رکود در حوزه ساخت و ساز و پر شدن ظرفیت طرح جامع و تفصیلی دیگر نمی‌توانیم از حوزه شهرسازی درآمد آنچنانی داشته باشیم. در حقیقت دو برابر آنچه نیاز داشتیم در تهران ساخت و ساز تجاری صورت گرفته است.

حسینی مکارم با اشاره به اینکه اموال و دارایی‌های بسیاری در شهر فروخته شده است، گفت: عوامل متعددی همچون ایجاد درآمد متعارف از محل درآمدهای پایدار و دوم کاهش هزینه‌های غیرضرور موجب کاهش درآمد در شهرداری شده است.

معاون شهردار با تاکید بر تغییر رویکرد شهرداری در هزینه کرد ادامه داد: سال گذشته در ایام محرم شهرداری پنج میلیارد تومان بودجه مصوب داشت اما بیش از 50 میلیارد تومان هزینه کرد اما امسال 10 میلیارد تومان بودجه داشتیم و نه تنها هزینه‌ها با کیفیت بیشتر انجام شد بلکه از بودجه مصوب نیز تخطی نکردیم.

او گفت:‌ نه تنها حقوق‌ها کاهش نیافته بلکه در دو ماهه اخیر تمام حقوق و تسهیلات و مزایای کارمندان شهرداری را نیز پرداخت کردیم.

معاون مالی شهرداری تهران در ادامه به تشریح اثرات و نتایج اولین بخشنامه ضد فساد شهرداری در خصوص هولوگرام‌ها پرداخت.حسینی مکارم با اشاره به اینکه این بخشنامه در راستای شفاف‌سازی مراودات در شهرداری تهران صورت گرفت، گفت: پس از صدور بخشنامه کمیته‌ای از متخصصین تشکیل شد و در مورد هولوگرام‌های صادر شده بررسی و کنترل‌های لازم صورت گرفت.

او با تاکید بر اینکه فکر پشت صدور هولوگرام درست بوده اما از مسیر خود خارج شده است، تصریح کرد: مشکل از اینجا شروع شد که به جای اینکه پول به خزانه شهرداری واریز شود کارگزاران ادعا کردند به جای ملک پول می‌خواهند و همه چیز از فلسفه اصلی آن یعنی دریافت پول از پیمانکاران دور شد و در عوض این شهرداری بود که به کارگزاران پول پرداخت می‌کرد مواردی وجود داشته که شهردای به کارگزار اعلام کرده وام بگیرد و هزینه‌اش از سوی شهرداری پرداخت خواهد شد. در مجموع قانون رعایت نشده است. بر اساس قانون پول نقد باید به خزانه وارد می‌شده اما همه چیز برعکس شده است. شفافیت از بین رفته و وقتی پولی به حساب واریز نشود اصلا نمی‌دانیم چقدر درآمد داشته‌ایم.

حسینی مکارم با اشاره به بررسی 1232 هولوگرام تا امروز ادامه داد: بعد از صدور بخشنامه ضدفساد شهردار 1232 هولوگرام صادر شده به ارزش 720 میلیارد تومان بررسی شد از این تعداد 866 مورد به ارزش 359 میلیارد تومان تایید شده است. 332 مورد مستندات کافی نداشته و 34 هولوگرام نیز به ارزش 55 میلیارد تومان باطل شده است.

حسینی مکارم تصریح کرد: شرکت‌های کارگزار ادعا می‌کنند که 600 میلیارد تومان از شهرداری طلب دارند و 720 میلیارد تومان نیز هولوگرام صادر شده است پس باید اعلام کنم تاکنون 1320 میلیارد تومان پیش خور شده است. البته این میزان هولوگرام‌هایی است که تاکنون به شهرداری مراجعه کرده‌اند موارد متعددی وجود دارد که احتمالا وقتی دیده‌اند راستی‌آزمایی انجام می‌شود هولوگرام‌های خود را ارائه نداده‌اند.

او راه حل شفافیت را ایجاد خزانه واحد در شهرداری تهران دانست و گفت: امیدوارم تا پایان سال این خزانه واحد ایجاد شود تا ورود و خروج پول به شهرداری مشخص شود. در گذشته شهرداری تهران متعهد به بودجه مصوب نبوده و بر اساس آن پیش نمی‌رفته است و هولوگرام نیز از فلسفه اصلی خود جدا شده یعنی پیمانکاران به جای دریافت ملک پول نقد دریافت می‌کردند.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با بیان اینکه فرآیندها اصلاح خواهد شد افزود: بخشنامه منع صدور هولوگرام تاثیر فراوانی روی درآمدها داشته است و درآمدها را کاهش داده با این حال تحت هیچ شرایطی در این دو ماهه اخیر شهرداری برای پرداخت حقوق تسهیلات دریافت نکرده است و از زمان بخشنامه واریزی‌ها کاهش یافته است.

حسینی مکارم در ادامه درباره میزان بدهی‌های شهرداری تهران گفت: تاکنون 30 هزار میلیارد تومان بدهی‌ ثابت در دفاتر ثبت شده است اما نکته مهمی که تاکنون به آن توجه نشده این است که حتی اگر هم بودجه محقق شود شهرداری باید سالی 7 هزار میلیارد تومان بابت سود تسهیلات و دیرکرد پداخت کند. یعنی باید سالی 7 هزار میلیارد تومان به خاطر بدهی‌های گذشته تاوان بدهیم.

او همچنین درباره بدهی‌های جدیدی که هر روز در شهرداری کشف می‌شود خاطرنشان کرد:‌ شهرداری تهران با سازمان‌ها و نهادهای متفاوت مراودات مالی دارد برای مثال امروز بنیاد مستضعفان  بر سر زمینی که 20 سال پیش توسط شهرداری گرفته شده اما حل و فصل نشده است جلو آمده و خواهان دریافت ارزش زمین به قیمت روز است. شهرداری پرونده‌های بسیار زیادی نیز در دادگاه دارد و رقم قطعی آنها مشخص نیست.

معاون شهردار در پاسخ به این سوال که چرا هنوز قراردادهای بالای یک میلیارد در سامانه شهرداری قرار نمی‌گیرد، گفت: هر چند سامانه آ‌ماده است اما هنوز تکمیل نشده است و وعده می‌دهم تا دو ماه دیگر تکمیل شود.  نحوه انعقاد قرارداد، قیمت، مبلغ، تاریخ و کیفیت قراردادها همه مواردی هستند که به اطلاع عموم خواهد رسید و وعده می‌دهم که تا عید همه قراردادهای بالای یک میلیارد در اختیار عموم قرار گیرد.

در مورد هزینه‌های فاقد دوران قالیباف و احمدی نژاد ورود پیدا نکردیم / فروش شهر آفتاب و شهروند به بانک شهر منتفی است  

حسینی مکارم در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد هزینه‌های فاقد دوران قالیباف و احمدی‌نژاد گفت: من هم در مورد هزینه‌های فاقد دوران احمدی‌نژاد شنیده‌ام اما هنوز برای بررسی وارد نشده ایم. در مورد هزینه‌های فاقد دوران قالیباف هم ورود پیدا نکردیم.

او ادامه داد: در سال جاری قالیباف نزدیک به 13 هزار و 500 نیرو استخدام کرده است. این در حالی است که وزارت ورزش و جوانان در کل کشور فقط هفت هزار نیرو دارد و وزارت صنعت 3500 نیرو اما شهرداری در چند ماه 13 هزار و 500 نیرو به کادر خود اضافه کرده است.

معاون شهردار با اشاره به اینکه تناسبی میان خدمات ارائه شده به مردم و پولی که به عنوان عوارض پرداخت می‌کنند وجود ندارد، افزود: در تهران سالانه 350 هزار تومان از مردم عوارض دریافت می‌کنیم اما تناسبی میان خدمات ارائه شده و پولی که از مردم می‌گیریم وجود ندارد و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران اقتصادی اداره نمی‌شوند و شهرداری برای هر نفر سالانه 2 میلیون تومان خدمات ارائه می‌کند.

حسینی مکارم با تاکید بر اینکه سازمان‌های شهرداری اقتصادی نیستند درباره فروش شهر آفتاب و شهروند گفت: شهر آفتاب واگذار نشده است و فروش شهر آفتاب و شهروند به بانک شهر منتفی است. با این حال وظیفه شهرداری رقابت با بخش خصوصی و فروشگاه‌داری نیست.

او با تاکید بر اینکه ماهیت قراردادها به علت تعداد زیاد بررسی نمی‌شود، گفت: بررسی ماهیت قراردادها زمان‌بر است اما اگر تخلف وجود داشته باشد بررسی می‌کنیم.

حسینی مکارم درباره نحوه افزایش درآمدهای پایدار شهرداری افزود: برای افزایش درآمدهای پایدار به دنبال اصلاح لایحه ارزش افزوده هستیم که بخشی از درآمدهای شهرداری را کاهش داده است. از سوی دیگر پرداخت عوارض در تهران عادلانه نیست برای مثال بر اساس قانون شهرداری‌ها درصدی از ارزش ملک به عنوان عوارض باید دریافت ‌شود که تا به حال این اقدام صورت نگرفته است و ماشین های لوکس باید ماهی 50 هزار تومان به شهرداری عوارض پرداخت کنند که همین مقدار را نیز نمی‌پردازند.

وی در ادامه گفت: در راستای افزایش سرمایه‌گذاری خارجی نیز با کره جنوبی برای اجرای پروژه پسماند وارد مذاکره شده‌ایم.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران درباره میزان بدهی شهرداری از دولت تصریح کرد: شهرداری در گذشته ادعا می‌کرد 14 هزار میلیارد از دولت طلبکار است اما از این میزان هشت هزار میلیارد تومان بر اساس قانون الزام‌آور نیست و دولت برای پرداخت 5700 میلیارد تومان (جرائم، تخصیصات در بافت‌ فرسوده و ...) تکلیف داشته است که تا امروز هم قول پرداخت آن را نداده است. سال جاری بخش کمی از آن پرداخت شد البته قطعی گفته است که یارانه بلیت اتوبوس را پرداخت خواهد کرد اما برای پرداخت آن هم امروز و فردا می‌کنند اما تصور می‌کنیم بخشی از آن را در روزهای آینده دریافت کنیم.

معاون شهردار درباره پرونده املاک نجومی نیز ادامه داد: ما از هر گونه شفاف‌سازی حمایت می‌کنیم و در این زمینه با سازمان بازرسی کل کشور همکاری کرده و این همکاری را ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز