خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

با موارد متعددی از هزینه‌های غیرقابل ردگیری در شهرداری تهران مواجه هستیم

asdasd
کد خبر : ۵۶۰۴۴۸

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران از وجود موارد متعددی از هزینه‌های غیرقابل ردگیری در شهرداری تهران خبر داد.

حجت‌اله میرزایی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر وجود بحران نیروی انسانی در شهرداری تهران گفت: در حال حاضر با انباشتگی غیرضروری از نیروی انسانی مواجه هستیم. در رسانه‌ها به‌گونه‌ای منعکس شد که گویا مدیریت شهری قصد دارد؛ تعدادی را اخراج کند. مدیریت شهرداری هیچ برنامه‌ای برای تعدیل و اخراج ندارد و به نظر من راه‌حل انباشتگی نیروی انسانی مازاد به هیچ وجه اخراج و یا تعدیل نیست، بلکه توسعه فعالیت‌هاست.  راه‌حل، برنامه‌ریزی بلندمدت برای رسیدن به وضعیت مناسبی از بهره‌وری نیروی انسانی است.

میرزایی برای نشان دادن حجم غیرعادی نیروی انسانی در شهرداری، تهران را با سایر کلانشهرهای مشابه تهران مقایسه کرد و افزود: یکی از پایه‌های محاسباتی برای میزان کارآمدی و تعداد مناسب نیروی انسانی در شهرداری مقایسه آن با کلانشهرهای مشابه تهران است. سئول و شیکاگو هر دو جمعیتی مشابه تهران دارند، اما تعداد کارکنان شهرداری در شیکاگو ۳۲ هزار نفر و در سئول ۴۰ هزار نفر است، اما در شهرداری تهران نیروی انسانی ۷۰ هزار نفر است. حتی اگر مبنا هم کلانشهرهای ایران قرار دهیم در سایر کلانشهرها مثل اصفهان، مشهد و تبریز تقریبا به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت شهری۴/۵ تا ۵ هزار نفر نیروی انسانی در شهرداری وجود دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران ادامه داد: اما در تهران به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت ۷ هزار و ۵۰۰ نیروی شهرداری وجود دارد، حتی در مقایسه با سایر کلانشهرهای ایران نیز تعداد نیروی انسانی ۱/۵ برابر بیشتر است. در نتیجه برمبنای کلانشهرهای داخل کشور هم ۲۵ هزار نفر مازاد در شهرداری مشغول به کارند و بر مبنای کلانشهرهای خارج از کشور نیروی مازاد  ۳۰هزار نفر است. 

او مبنای دیگر محاسبات را جمعیت شهر تهران عنوان کرد و افزود: جمعیت تهران از سال ۷۵ تا ۹۵ تقریبا ۷/ ۱ برابر شده است، اما جمعیت کارکنان شهرداری حداقل ۵/۵ برابر شده است و این دو هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند. در نتیجه می‌توان گفت هم در مقایسه با کلانشهرهای دیگر و هم کلانشهرهای داخلی و هم نسبت رشد جمعیت با رشد منابع انسانی هیچ منطقی برای تعداد کارکنان وجود ندارد.

میرزایی با تاکید بر اینکه آسیب نیروهای مازاد متوجه تمام شهر است، تصریح کرد: به علت نیروهای مازاد، شهرداری به هزینه بیشتر و فضای بزرگ‌تر نیاز دارد، همچنین این کارکنان نوعی احساس رهاشدگی و بلااستفاده بودن می‌کنند. باید تلاش کنیم این احساس تغییر پیدا کند و کارکنان با سرزندگی و احساس مفید بودن صبح‌ها سر کار بیایند و با احساس رضایت بعدازظهر به خانه برگردند.

معاون شهردار با اشاره به وجود هزینه‌های مازاد در شهرداری تهران گفت: حساسیتی که روی هزینه‌های شهرداری برای مراسم اربعین شده است، اصلا درست نیست و رقمی که در این زمینه صرف می‌کنند؛ نسبت به کل مخارج در بودجه ۱۸۰هزار میلیارد تومانی شهرداری پیش‌بینی شده رقمی بسیار کوچک است و نباید به آن دامن زد. با این حال موارد متعددی از هزینه‌های غیرضروری در بودجه شهرداری وجود دارد که علاوه بر غیرضرور بودن، قابلیت ردگیری هم ندارد و مصرف‌کننده نیز روشن و مشخص نیست و آثار آن روی زندگی مردم روشن نیست. از نظر من، ما با یک بودجه کاملا غیرکارکردی نسبت با شهر و شهروندان مواجه هستیم که باید تغییر پیدا کند.

او در انتقاد به مدیریت شهری در تهران خاطرنشان کرد: رفتار مدیریتی و مالیه شهرداری تهران در سال‌های گذشته با دو مؤلفه مهم باید تفسیر کرد؛ یک سازمان شبه نظامی وجود داشته است که براساس تشخیص‌های فرمانده سازمان تعیین بودجه شده است، دوم آنکه از روز اول نگاه به پست ریاست جمهوری بوده و هرآنچه که این مسیر را براساس ذهنیت فرمانده تسهیل می‌کرده در دستور کار قرار می‌گرفته است. 

میرزایی در انتها تغییر در سازمان شهرداری را در گروی نبود نگاهی دانست که به ریاست جمهوری منتج نباشد و گفت: مهم‌ترین نکته این است که دیگر شهرداری یک سازمان شبه نظامی نیست و باید تبدیل به یک سازمان مدیریتی متعارف شود، یک سازمان کارکردی با وظایف خاص و اهداف روشن. دوم آنکه شهردار تهران به صراحت اعلام کرده است که هیچ نگاهی به ریاست جمهوری و پاستور ندارد، به نظر من اگر همین دو نکته در شهرداری جدی گرفته شود امکان تغییرات عمده در ماهیت، ساختار و کارکرد بودجه وجود خواهد داشت. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز