خبرگزاری کار ایران

در نشست بررسی ابعاد اجتماعی و حقوقی شروط ضمن عقد ازدواج در ایران مطرح شد؛

شروط ضمن عقد ازدواج با عاملیت زن مدرن سازگار است/ بازنگری و اصلاح قوانین، منجر به حفظ حقوق زوجین و حقوق فرزندان می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۵۹۶۲۶

بطور کلی شروط ضمن عقد ازدواج، با تلاش برای خروج از انفعال و عاملیت یافتن زن مدرن موثر سازگار هستند، چراکه امکان گفتگو را فراهم می کنند.

به گزارش ایلنا، نشست تخصصی بررسی «ابعاد اجتماعی و حقوقی شروط ضمن عقد ازدواج در ایران»، عصر دیروز چهارشنبه 24 ابان ماه 1396، در سالن اجتماعات انجمن جامعه‌شناسی ایران، توسط حلقه مطالعات زنان این انجمن، برگزار شد.

بازنگری و اصلاح قوانین، منجر به حفظ حقوق زوجین و حقوق فرزندان می‌شود

در ابتدا، مریم سیدحاتمی (استاد و عضو هیات علمی دانشگاه و عضو حلقه مطالعات مسائل اجتماعی زنان)، درباره برگزاری این نشست توسط حلقه مطالعات مسائل اجتماعی زنان و ضرورت توجه به این موضوع مهم اجتماعی-حقوقی، گفت: با توجه به اینکه در نظام حقوقی ایران، حمایتی موثر و اجرایی از زنان در خانواده و در نقش همسر به عمل نیامده است و وضعیت زن در خانواده پس از ازدواج بسیار متزلزل و نگران‌کننده بوده و هیچ تضمینی برای حمایت از حقوق زنان به عمل نیامده است، لذا تا زمانی که قوانین مرتبط به خانواده اصلاح و منطبق با مبانی انسانی شوند، زنان می‌توانند، برای قرار گرفتن در موقعیت اجتماعی بهتر و شرایطی که حق انتخاب برای زندگی و زادی های فردی را تاحدی برایشان ایجاد کند، با قید برخی‌ شروط در ضمن عقد ازدواج امتیازاتی به دست آورند و بدین شیوه از برخی حقوق برخوردار شوند. ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی بیان داشته «طرفین عقد می‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای ذات عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند.»

این عضو حلقه زنان ادامه داد: شروط مد نظر و مورد اشاره من در قانون و همچنین سند ازدواج ذکر نشده‌اند، اما طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر به هنگام ازدواج یا بعد از آن در دفاتر اسناد رسمی، حاضرشده و اقدام به درج این شروط نماید و بر آن اساس متعهد بر اجرای آنها شوند. هرچند که بعضی از دفاتر اسناد رسمی در بخوردی غیر قانونی از ثبت این شروط خودداری می کنند درحالیکه به موجب  ماده 30 قانون دفاتر اسناد رسمی سردفتران موظف‌اند نسبت به تنظیم و ثبت اسناد مراجعین اقدام نمایند مگر آنکه مخالف با قوانین و نظم عمومی یا اخلاق‌حسنه باشد، که در این صورت باید علت امتنان قانونی را حتماً به تقاضا کننده اعلام نماید. البته برای جلوگیری از اتلاف وقت و تسهیل خواست زوجین برخی دفاتر اسناد رسمی خود راسا نسبت به تنظیم این نوع از اسناد اعلام آمادگی نموده اند که زوجین خواهان تنظیم چنین شروطی می توانند با مراجع به منابع اینترنتی از لیست این دفاتر مطلع شوند.

حاتمی در پایان سخناننش خاطر نشان کرد: به عنوان برخی مصادیق شروط ضمن عقد ازدواج می توان مواردی مانند،  شرط اعطای وکالت در طلاق، شرط خروج از کشور،  شرط ادامه تحصیل، شرط اشتغال،  شرط تقسیم اموال بعد از طلاق، شرط حضانت فرزند و شرط انتخاب محل سکونت را نام برد. اما ولی باید این نکته مهم را ذکر کرد که شروط ضمن عقد تنها یک راهکار موقت و تا حدی لرزان هستند و بهرحال این ضروری است  که قوانین مرتبط در این حوزه ، مورد بازنگری کلی و جدی قرار گیرند تا این بی عدالتی موجود در قوانین، به نفع خانواده و با هدف حفظ حقوق زوجین و البته حقوق فرزندان، برطرف شود. شروط ضمن عقد، مسکن مقطعی هستند و لازم است قوانین در این زمینه بازنگری و اصلاح شوند.

مهمترین شرط ضمن عقد برای زنان گرفتن "حق طلاق" است

سخنران دوم جلسه، فریده غیرت، عضو کانون وکلا، بحث خود را در توصیف و تحلیل ابعاد مهم حقوقی شروط ضمن عقد ازدواج با توجه به تجارب سالیان خود و موارد متعددی که مشاهده کرده بود گفت: بین دارا بودن حقوق و استیفای حقوق تفاوت است. انسان به تنهایی نیازی به مسئله حقوق و رعایت حقوق ندارد. چراکه برای انسان تنها، خرده منافعی پیش نمی آید که موضوع تضاد منافع مطرح شود. اما زمانی که در جامعه زندگی می‌کنیم، تعارضات و مسئله حقوق انسانی در ارتباط با بقیه اعضا و بخش های جامعه، مطرح می شود.

او ادامه داد: در اینجا است که می توان گفت، حقوق بر ما حکومت می کنند. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به صراحت گفته شده همه انسان‌ها اعم از زن و مرد حقوق مساوی دارند و تفاوتی باهم ندارند که این مورد از فقه اسلامی گرفته شده است. در اسلام هم به دفعات، در متون دینی موضوع تساوی انشانها تاکید و مطرح شده است. در قانون اساسی ما، حق تحصیل، حق اشتغال وسایر حقوق به صراحت برای همه اعضا جامعه و مردم ایران محترم شمرده شده است و ذکر شده که کسی حق ندارد مانع این فعالیت های دیگری تاوقتی منافی عفت عمومی نباشد، باشد. هرکدام ازما حق داریم به هر شغلی بپردازیم به شرطی که خلاف منافع عمومی یا عفت عمومی مطابق آنچه قانون به صراحت گفته است، نباشد. اما در عقد ازدواج، متاسفانه این حقوق محدود می شود. مثلا حق اشتغال و تحصیلی که قانون اساسی ضروری برای همه مردم و آزاد ذکر کرده است، با ازدواج، برای زنان مشروط و محدود می شود.

غیرت سپس با طرح این سوال که چرا و به چه دلیل این اتفاق افتاده و استمرار دارد و چرا در اسلام چنین محدودیت‌هایی با این سماجت برای زنان در عقد ازدواج دیده می‌شود، اظهار داشت: در عقد ازدواج مواردی متعدد موجود است که زنان محدود می‌شوند. مثلا امکان دارد و در مواردی هم در دادگاه‌های خانواده مشاهده می شود که اگر شخصیت زن از نظر کاری موفق‌تر از مرد بوده باشد، مرد تلاش کرده است او را از شغلش منع کند، بدلیل رقابت یا هر دلیل دیگری. البته آنها که معتقد به محدودیت های خاص برای زنان در ازدواج هستند غالبا بسوی این توجیهات می روند که مثلا در اسلام در برابر نفقه و تامین و سکونت و معاش زنان ،چنین حقوق بیشتری برای مردان در نظر گرفته شده است.

این عضو کانون وکلا تصریح کرد:  زن امروز دیگر ظلمی که شاید به زن صدسال قبل می‌رفته است را نمی‌پذیرد. زن امروز، در همه شئون تاحدی برابر شده است، تحصیل می‌کند، کسب در آمد می‌کند و در جامعه دارای هویت اجتماعی مستقل است، متاسفانه گویا این موضوع نادیده گرفته می‌شود. ما در جامعه‌مان نمی‌بینیم یا ندیده‌ایم که فقها، به صورت جدی برای تجدیدنظر و بازخوانی دینی به نفع زنان اقدامی کرده باشند و یا با این رویکرد گردهم آمده باشند تا چاره اندیشی کنند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: عقدنکاح عقدی لازم است. یعنی به سادگی منحل نمی‌شود. طرفین یا متعاملین باید شرایط قصد و رضا را داشته باشند و شرط مهم رعایت حقوق و تکالیف هم مدنظرشان باشد. اینطور بنظر می‌رسد که بهتر است حق طلاق به زن داده شده و در ازای آن، مهرسنگین گذاشته نشود. از ابتدا هم خانواده‌هایی که همیشه ترس از حق طلاق در دست مرد داشتند این موضوع مهریه‌های سنگین را باب کردند و کم کم بصورت نجومی تا میزانی که امروز مشاهده می‌کنیم، بالا رفت. نتیجه در زندان بودن تعداد زیادی از مردان هم هست.

او همچنین گریزی به شروط 12 گانه در قباله‌های ازدواج زد و گفت:  از سال 1360 در قباله های ازدواج شروط 12 گانه‌ای ذکر شده که هنگام عقد گذاشته می‌شود و زوجین امضا می‌کنند. اما آن شروط متاسفانه قدرت اجرایی مطلق ندارند و باید اثبات شوند. مثلا اگر گفته شد مردی محکومیت دارد یا رفتار ناهنجار یا ترک انفاق کرده نیاز به اثبات دارد که البته چندان ساده نیست. شروط 12 گانه در قباله های ازدواج، همگی نیاز به اثبات دارند والا قابل اجرا نیستند. در قباله ازدواج، چیزی نوشته شده بنام: شروط دیگر! در واقع بخش گرفتن حق طلاق زن یا همان وکالتی که مرد به زن می دهد که خود را مطلقه کند در آنجا نوشته می شود. بنابراین در سند ازدواج می توان این شروط را منعکس کرد و همواره رسمیت داشته است. اما بازهم در کمال تاسف می بینیم که اخیرا می گویند باید در سند دیگری ثبت محضری صورت گیرد تا قابل اجرا باشد که این مبنای درست قانونی ندارد.  

غیرت ادامه داد: سند ازدواج یک سند رسمی لازم الاجراست. چراکه مهریه را هم باهمین قباله می‌توان به اجرا گذاشت و دنبال کرد. این رفتارها در واقع تنگ نظری هایی است که ایجاد شده و غلط هستند. درمیان شروط ضمن عقد، مهمترین آنها گرفتن حق طلاق زن و در درجه بعدی گرفتن حضانت فرزند توسط زن است. بعد این دو مورد، مسائل خرج کشور، حق تحصیل و حق مسکن، به تریتب مهمترین ها به شمار می آیند. البته باید به انسانیت و خانواده هم نظر داشت. یکی از موارد مشکل ساز در این زمینه، مهریه های سنگین است که خانواده ها را هم بهم ریخته است. دادگاه ها وظیفه دارند که به مردی هم که میزان زیادی مهر می کند، بفهمانند که این اقدام، چه پیامدی برایش دارد. چراکه هر زمان زن حق دارد مهر را بخواهد و از حق حبس خود استفاده کند. نکته مهم دیگر هم اینست که درست نیست که بین گذاشتن شروط عقد در زمان عقد و در محضر ثبت ازدواج با ثبت آن در دفتر اسنادرسمی وقفه بیفتد، چراکه ممکن است بعدا طرفین زیربار ثبت محضری نروند و مشکلات و چالش هایی ایجاد شود. بعد از نوشتن شروط در سندازدواج، لازم است همان موقع ثبت محضری دفتر اسناد رسمی هم صورت گیرد و سایر تمهیدات. چنانچه این موارد رعایت شوند، غالبا" در محاکم ما، بدون مانع اجرایی می شوند.

وی در پایان سخنان خود گفت: تاکید ما اول بر گرفتن وکالت طلاق یا حق طلاق زن و در درجه دوم گرفتن حق حضانت فرزند و بعد اینها حق خروج از کشور و تحصیل و مسکن و ... است. همچنین یکی از شروط مهم زمان عقد ازدواج هم تقسیم اموال است که لازم است مورد توجه باشد. درحال حاضر، در قباله های ازدواج، بندی وجود دارد که البته متن صریحی ندارد، بلکه عبارتی کاملا" مبهم و پیچیده است، اما به هرحال به تقسیم اموال مرتبط است. تصنیف اموال زمانی است که مرد بخواهد زن را طلاق دهد و انچه در اثر ازدواج حاصل شده است، در این شرایط نصف می شود. اما اگر زن هم بخواهد از مرد جدا شود و نیمی از اموال را نیز بخواهد، لازم است که قبلا" در قباله ازدواج و بعنوان شرط ازدواج آن را ثبت کرده باشد. شروط ضمن عقد نقش مسکن مقطعی دارد و لازم است کلیت قوانین در این زمینه بازنگری و اصلاح شوند.

شروط ضمن عقد ازدواج، در سازگاری با عاملیت زن مدرن هستند و امکان گفتگو را فراهم می‌کنند.

سخنران آخر این نشست تخصصی، محمدتقی کرمی‌قهی ( دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه مطالعات زنان این دانشگاه)، به بررسی ابعاد اجتماعی و تحلیل این موضوع در حوزه جنسیت پرداخت و گفت: لازم است که ابعاد اجتماعی این بحث را بررسی نماییم. در ابعاد حقوقی، همواره به مسئله برساخت اجتماعی جنسیت کمتر توجه شده است. شاید به این دلیل است که حقوق برای دانشگاه های اجتماعی جدی نبوده و برعکس. مثلا بحث جامعه شناسی حقوق در دانشگاه های حقوق یا علوم اجتماعی اغلب مطرح نبوده و چنانچه دیده می شود، دانش های حقوقی هم نسبتی با مفاهیم و علوم اجتماعی و جامعه شناسی ندارند. نظم حقوقی در ایران، یک دستگاه تعیین کننده در مقوله جنسیت است. جنسیت بطور مختصر آن چیزی است که به شیوه های بازنمایی زنانگی مردانگی به لحاظ اجتماعی گفته می شود. نکته اول اینست که تحولات حقوقی در ایران بشدت ساخت های فرهنگی- اجتماعی ما را تحت تاثیر قرار می دهند. ساختارهای فرهنگی معمولا در جوامع مقاومت و استحکام دارند. اما وقتی ساختار سلبی در جامعه تغییر می کند، ساختار نرم فرهنگ هم دچار تحول می شود.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه، وقتی بحث مجاز بودن مهریه تا سقف 110 سکه در مجلس مطرح شد که بعنوان دین لازم است پرداخت شود. تغییری سریع در شکل بعضی عقود صورت گرفت! از آن به بعد شاهد بودیم که تاحدی ملک و مسکن بجای سکه جایگزین شدند که قبل از عقد نکاح باید این ملک و یا مسکن بنام زن می شد و با سکه که عندالمطالبه است، تفاوت داشت. در واقع این مسئله را مشاهده کردیم که امری که به ظاهر فرهنگی، ریشه دار و دراز مدت بود، با طرح یک تبصره حقوقی، بشدت بنابه موقعیت تغییر صورت داد! بحث اصلی در این حوزه  اینست که در جامعه ای که نظم حقوقی دارد و این نظم در برساخت جنسیت نقش دارد، زنان چگونه می توانند در عین دریافت اگاهی‌های جدید، با این نظم حقوقی هم تعامل پیدا کنند. از یک طرف، یک نظم حقوقی داریم و از طرفی دیگر، فرهنگ جنسیتی و در سوی دیگر، سوژه جدید بازاندیش در جهان مدرن امروز!

این استاد دانشگاه افزود: تمام انسان‌ها در جهان مدرن می‌توانند به اگاهی‌های خود دقیق‌تر نگاه کرده و خودانتقادی کنند. انسان‌ها دائما هویت خود را در بازاندیشی ها قادر هستند که بربسازند و تصویری جدید از خود ارائه دهند. مثلا در گذشته اگر بطور طبیعی نقش های سنتی جنسیتی غالب بوده اند، اما زن مدرن امروز، به بازاندیشی و فردیت اشتداد یافته رسیده است، یعنی دارای عقلانیتی محاسبه گر در مواجهه با ساخت های اجتماعی است. این سوژه هوشمند مدرن ( زن مدرن امروزی)، که دارای عاملیت شده است و از انفعال خود خارج شده، توانسته که در ساختار قدرت خانواده و جامعه، تحول ایجاد کند. پس با نظم حقوقی موجود نیز برخورد می کند که مبتنی بر تفاوت حقوقی زن و مرد و خلاف منفت زنان است و بدنبال راه حل می رود.

کرمی ادامه داد: زن امروز، که آگاهی دارد، در کنار افزایش آگاهی و بازاندیشی، دست به مخاطره هم می زند. اینها مخاطرات ناگزیر دنیای مدرن هستند. در این وضعیت، رابطه ناب مورد انتظار سنتی شکل نمی گیرد، اما رابطه ای منطقی شکل می گیرد و برساخت نوع جدیدی از عشق و رابطه عاطفی می تواند به شمار آید. به هرحال باید در نظر داشت که ازدواج در عین اینکه رابطه ای عاطفی است، قراردادی حقوقی ، به ویژه در دنیای امروز و به ویژه برای زن بازاندیش امروز نیز هست. در این زمینه با پارادوکس هایی البته روبرو هستیم.

او تاکید کرد: با توجه به حساسیت نظری در تحقیقاتم بررسی کرده‌ام و دیده‌ام که زنان ما در موقعیت حقوقی، بشدت انضمامی و موقعیت مند نگاه می‌کنند. در زمان ازدواج، زن مدرن امروزی هوشمندانه قواعد ازدواج را بازسازی کرده و از الگوی کهن خارج می‌کند. مثلا زنی که نیاز مالی ندارد با همسرش بدون مهریه ازدواج کرده حق طلاق می‌گیرد. اما شاید به زن دیگری که از توان و استقلال او مطمن نیست، این توصیه را نکند، این همان به عاملیت عقل محور رسیدن زنان است. چه چیزی زنان جامعه را به سطحی از عاملیت رسانیده تا بتوانند با شیوه‌هایی اینگونه انضمامی، ازدواج خود را بازسازی بنابه منفعت خود کنند؟

دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه شروط ضمن عقد تاحدی زنان را به این مرحله رسانده که بتوانند گونه دیگری از برساخت جنسیتی در جامعه ایرانی را رقم بزنند، یادآور شد: البته لازم به ذکر است که شروط ضمن عقد ازدواج علاوه بر اینکه چنین امکاناتی را ایجاد میکند، تغییراتی هم در ماهیت ازدواج ایجاد کرده اند. منجر به حقوقی شدن ازدواج، شده‌اند. زن و مرد ایرانی در این باره معاهده بسته و باهم حرف می زنند و به عقد ازدواج معنای پررنگ حقوقی می دهند. به تعبیر گیدنز، ما با تغییر معنای ازدواج و خانواده در جهان مدرن طرف هستیم و این یک موضوع چندوجهی است که در خانواده ایرانی رقم خورده است. خانواده ایرانی "رابطه ناب" به زعم گیدنز،  مبتنی بر احساس را در لایه های نهانی فرهنگ خود هنوز می خواهد، اما از طرفی باید دو نفری که وارد رابطه ناب در قالب ازدواج می شوند، با نظم حقوقی موجود هم روبرو شوند و این دو مقوله در تضاد با هم هستند.

وی در پایان سخنانش اظهار داشت: زنان ایرانی در مواجهه با نظم حقوقی، تلاش می‌کنند از این نظم تاجای ممکن امتیاز بگیرند و برای خود پایگاه هویتی معناداری تعریف کنند. بطور کلی شروط ضمن عقد ازدواج، با تلاش برای خروج از انفعال و عاملیت یافتن زن مدرن موثر سازگار هستند، چراکه امکان گفتگو را فراهم می کنند. در مسیر این مواجهه، اشکال میانه روابط عاطفی و صمیمیت در ازدواج را هم می‌توان دید. عشق‌هایی که مبتنی بر عقلانیت هستند و این اصلا تغییر و تعبیر منفی و بدی محسوب نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز