خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پاسخ وزارت کشور به منتقدان طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان/اجرای طرح به هیچ وجه متوقف نخواهد شد

asdasd
کد خبر : ۵۵۹۱۷۹

معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور در واکنش به انتقادات وارده به اجرای طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی گفت: تا روز قبل از اجرای طرح می‌گوییم؛ در سر چهار راه‌ها چه خبر است و امنیت اجتماعی خدشه‌دار شده است؛ معترض هستیم که چرا این وضعیت وجود دارد؟ اما وقتی تدبیری صورت می‌گیرد، می‌گوییم؛ چرا این برخوردها انجام می‌شود؟ این موضوع یک جور بهانه‌جویی و برخود ناصادقانه با مساله است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اخیرا بیش از ۳۰۰ نفر از اساتید دانشگاه‌ها، پژوهشگران، مددکاران اجتماعی، وکلا و حقوقدانان، روزنامه نگاران، فعالان حقوق کودکان و فعالان مدنی طی نامه سرگشاده‌ای توقف طرح «جمع آوری کودکان کار و خیابان» را برای همیشه خواستار شدند. این افراد معتقدند؛ جمع آوری این کودکان بهبودی در وضعیت اجتماعی و زندگی مردم فقیر به ویژه این کودکان فراهم نمی‌کند و این تنها پاک کردن صورت مساله است.

وزیر کار نیز از جمله افرادی است که طرح جمع آوری کودکان کار و خیابان را طرحی مشکل‌دار توصیف کرده است، از سوی دیگر نیز برخی از اعضای شورای شهر تهران طی یک ماهه اخیر نسبت به جمع آوری کودکان کار واکنش نشان دادند. به طوری که  عضو هیات رییسه شورا با انتقاد از طرح جمع آوری کودکان کار و خیابان، گفته است؛ «چندین دستگاه مملکت جمع شده‌اند و میلیاردها تومان بودجه مملکت را هزینه می‌کنند تا بی‌پناهترین انسان‌های این شهر را از جلوی چشم‌ها دور کنند.»

این عضو شورا بر این باور است که زورمان به علت‌های "قدر قدرت" اجتماعی نمی‌رسد، به جایش یقه معلول‌های آسیب‌ دیده‌ای را می‌گیریم که نفس خودشان و زندگی‌شان در زیر آسیب‌های حاصل از علل اجتماعی به شماره افتاده است؟ زورمان به حذف علت نمی‌رسد، معلول را برای چندصباحی هم که شده حذف می‌کنیم؟ چه کسی را گول می‌زنیم؟ دیگر منتقدان طرح نیز خواستار قطع همکاری شهرداری در اجرای طرح ساماندهی و جمع‌آوری کودکان کار و خیابان از سطح شهر شده اند.

واکنش وزارت کشور به انتقادات وارده به طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی

رضا محبوبی (معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور) در واکنش به این بیانیه به خبرنگار ایلنا، گفت: حرفی که زده می‌شود، شاید در ظاهر حرفی قشنگ و درستی باشد، اما امکانپذیر نیست؛ ما کی می توانیم زمینه های این مشکل را حل کنیم؟ زمانی که فقر را ریشه کن کنیم و  اشتغال فراگیر و گسترده ای داشته باشیم.

معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور اضافه کرد: بنابرین اینکه بگوییم اول ما برویم مسائل ریشه ای را حل کنیم و به جای برخود با معلول، علت ها را ریشه یابی کنیم؛ درست نیست. هرچند روی کاغذ درست است، اما در عمل امکانپذیر نیست.

محبوبی افزود: تا روز قبل از اجرای طرح، می گوییم در سر چهار راه چه خبر است و امنیت اجتماعی خدشه دار  شده است، معترض هستیم که چرا این وضعیت وجود دارد؟ اما وقتی تدبیری می شود، می گوییم چرا این برخوردها انجام می شود؟ این موضوع یک جور بهانه جویی  و برخورد ناصادقانه با مساله است.

 حریم خصوصی و حقوق کودکان در جمع‌آوری رعایت می‌شود

وی با تاکید بر اینکه ما در اجرای طرح مصر بودیم که اصول و ضوابطِ کارِ درست مراعات شود، گفت: این اصرارها برای این است که اگر این طرح را اجرا می‌کنیم، هرگز نباید به بهانه جمع آوری، حریم خصوصی و حقوق اولیه این افراد مخدوش شود. رعایت حقوق این کودکان را با همراهی مددکاران، پیش بینی فضای مناسب و به کارگیری ساز و کارهایی برای نیاز درمانی فراهم می کنیم.

معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور با بیان اینکه سعی بر این شده که همه این اصول و ضوابط رعایت شود که تا حد مقدور هم رعایت شده است، گفت: البته ممکن است در گوشه و کنار موردی باشد که از استانداردها تبعیت نشده باشد که اگر اشکال به این بخش است ما می پذیریم و حتما هم باید تبعیت شود.

شورای شهری ها تذکر می‌دادند که چرا کودکان کار و خیابان را جمع آوری نمی‌کنید!

وی همچنین درباره انتقاد اعضای شورای شهر نسبت به جمع آوری کودکان کار و خیابان، گفت: همین اعضای شورای شهر اوایل امسال تذکر می دادند که چرا جمع آوری نمی شوند و حتی نگران بودند که به صورت باندهای سازمان یافته کار می کنند و امروز که برخورد می شود، همان ها می گویند، چرا برخورد می کنید!

محبوبی افزود: این چنین طرح هایی برای موفق بودن، حتما باید بر پایه مشارکت اجتماعی باشد، چرا که این مسائل، وظیفه دولت نیست و شهرداری مسوول اصلی این کار است. از سال ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷ در قانون برخورد با متکدیان تصریح شده است. در سال ۷۸ نیز مصوب شده که شهرداری مسوول این کار است. شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی در جامعه شناخته می شود.

تشکل‌های غیردولتی گزارش دهند، خودشان چقدر از این کودکان حمایت کرده‌اند؟

وی با اشاره به اینکه خودِ تشکل های غیردولتی باید احساس مسوولیت کنند و خود همین فعالان گزارش دهند که تاکنون از چند نفر از این کودکان کار حمایت کرده‌اند، تصریح کرد: بیانیه صادر کردن که کاری ندارد، همین تشکل‌ها بیایند و بگویند که چقدر از این کودکان حمایت کرده اند؟ ظرفیت بخش های غیردولتی بی‌نهایت است و باید از آن استفاده کرد. ما چرا می گوییم تبریز شهر بدون گدا، چرا که به یک فرهنگ تبدیل شده است.

معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور اضافه کرد: ما به عنوان وزارت کشور از چنین رویه هایی همیشه حمایت می کنیم و حتی نمی گوییم چرا انتقاد می کنید. در حال حاضر این طرح به هیچ وجه متوقف نشده و نخواهد شد.

محبوبی افزود: کودکان کار موضوع طرح ما نیست؛ یعنی اگر مثلا در کارگاهی دو کودک کار می کنند، مد نظر ما نیست، اما اگر کودکی در حال تکدی گری و اقدامات شبه تکدی در خیابان باشد، باید جمع آوری شوند. به طور مثال می‌بینیم؛ ۱۳- ۱۴ نفر از کودکان مربوط به یک شهر خاص هستند و این یعنی کودکی به شهری آمده و درآمد روزانه تا ۲۰۰ هزار تومان دارد و به فامیل خود هم می گوید که به شهر بیاید. کار کردن به صورت سازمان یافته یعنی همین.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز