خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری در گفت‌و‌گو با ایلنا:

وضعیت پرستاران بدتر شده است/مهاجرت سالی ۲۰۰ تا ۵۰۰ پرستار/ در پرداخت کارانه پرستاران با مشکل مواجهیم

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۵۸۸

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه سالانه حدود 500 پرستار مهاجرت می‌کنند، گفت: تعداد افرادی که در یک سال گذشته برای مهاجرت به سازمان نظام پرستاری مراجعه کردند؛ 200 نفر است. وضعیت پرستاران در دوران دکتر روحانی بدتر شده است.

محمد شریفی‌مقدم (قائم مقام سازمان نظام پرستاری) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره آمار مهاجرت پرستاران ایرانی گفت: مهاجرت کاری پرستاران کانال‌های مختلفی دارد، آماری که نظام پرستاری در اختیار دارد حداقل تعدادی است که به واسطه شغل‌شان مهاجرت کردند. زیرا افراد بیشتر به صورت مستقل برای مهاجرت اقدام می‌کنند و آماری که نظام پرستاری در اختیار دارد بخشی از تعداد افرادی است که به کشورهای مختلف مهاجرت کردند.

او ادامه داد: در یک سال گذشته حدود 200نفر از پرستاران ایرانی فقط از کانال سازمان نظام پرستاری مهاجرت کردند، اما فکر می‌کنم سالانه حدود 500پرستار از راه‌های مختلف مهاجرت می‌کنند. متاسفانه آمار مهاجرت پرستاران خیلی بیشتر از این‌هاست اما آنچه که به صورت دقیق در اختیار سازمان نظام پرستاری باشد؛ وجود ندارد زیرا راه‌‌های مختلفی برای مهاجرت وجود دارد. برخی از کشورها از مهاجران تاییدیه سازمان نظام پرستاری می‌خواهند و آماری که این سازمان در اختیار دارد مربوط به افرادی است که برای کشورهای مختلف تاییدیه گرفتند.

آمار دقیقی از پرستارانی که به کشورهای خلیج فارس مهاجرت می‌کنند، در دست نیست

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه کانادا و استرالیا بیشترین مهاجر پرستار را دارد، افزود: پرستاران به همه کشورها مهاجرت می‌کنند اما کشورهایی مانند کانادا و استرالیا متقاضی بیشتری دارد البته این آمار مختص به سازمان نظام پرستاری است یعنی افرادی که از این سازمان گواهی تایید می‌گیرند بیشتر قصد مهاجرت به کانادا و استرالیا را دارند.

او تاکید کرد: تعداد زیادی از پرستاران ایرانی که به کشورهای حوزه خلیج فارس مهاجرت می‌کنند از سازمان نظام پرستاری گواهی نمی‌گیرند بنابراین آمار دقیقی از آنها وجود دارند؛ در صورتی که بسیاری از پرستاران ما در حال مهاجرت به دبی و ترکیه هستند.

شریفی‌مقدم با اشاره به دلایل مهاجرت پرستاران گفت: متاسفانه کشورهای خارجی برای شغل پرستاری جذابیت ایجاد کرده‌اند و همین مسئله باعث می‌شود پرستاران با وجود مشکلاتی که زندگی در غربت دارد به این کشورها مهاجرت کنند.

قانون حقوق پرستاران از سال 86 بلاتکلیف است

او با اشاره به اینکه در دولت یازدهم شرایط مناسبی برای پرستاران وجود نداشت، گفت: متاسفانه با توجه به شرایط و کار سختی که پرستاران دارند و مداوم در معرض بیماری‌های پرخطر هستند اما شرایط برای این قشر از جامعه در دولت اول دکتر روحانی مناسب نبود.

شریفی‌مقدم درباره حقوق و تعرفه‌گذاری شغل پرستاری افزود: از سال 86 تاکنون قانون حقوق و تعرفه برای پرستاران اجرا نشده است در صورتی که در جاهای دیگر دیده می‌شود همه قوانین یک شبه می تواند اجرا شود اما باتوجه به پیگیری‌هایی که انجام شده این قانون همچنان به عرصه عمل نرسیده است. همین امروز نیز این مسئله قرار است در شورای عالی بیمه مطرح شود و امیدواریم شورا این قانون را تصویب کند.

وضعیت پرستاران در 4 سال گذشته بدتر شده است

قائم مقام سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: وضعیت پرستاران در 4 سال گذشته نه تنها بهتر نشده که بدتر هم شده است. متاسفانه معوقه چند ماهه در پرداخت کارانه پرستاران وجود دارد. برخی از مراکز مشکل پرداخت کارانه پرستاران تا 11ماه را دارند و می‌توان گفت در دوران آقای روحانی رضایت پرستاران جلب نشده و مخصوصا وضعیت در یک‌سال گذشته باتوجه به مشکلات مالی دولت بدتر بوده و کارانه‌ها عقب افتاده و می‌توان گفت جامعه پرستاری در آستانه انفجار است.

او با اشاره به وضعیت پرستاران بیمارستان امام، گفت: حقوق پرستاران امام پراخت شده اما 9ماه است که کارانه‌ای به آنها نپرداختند این مشکل درمراکز دیگر مانند گیلان نیز وجود دارد. متاسفانه مراکزی داریم که کارانه پرستاران از 9 ماه تا یک سال معوقه است.

در حقوق پرستاران تبعیض وجود دارد

شریفی مقدم با تاکید بر اینکه کمبود پرستار در همه کشورهای دنیا وجود دارد، گفت: باتوجه به اینکه نقش پرستاران در نظام سلامت برجسته شده کمبود نیروی پرستار در همه جا وجود دارد اما کشورهای خارجی تبعیضی در پرداخت حقوق پرستاران قائل نمی‌شوند اما در ایران بین حقوق پرستاران و پزشکان تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. هم‌چنین میزان کار و فشار کاری که بر پرستار است در کشورهای خارجی بسیار کمتر است.  

او افزود: متاسفانه سیستم سلامت ما نظام‌مند نیست اما در کشورهای خارجی مانند کشورهای اروپایی، کانادا یا استرالیا سیستم نظام‌بند است و پرستاران با توجه به عملکرد‌شان حقوق و مزایا دریافت می‌کنند و ضمن اینکه حقوق‌شان بالاست، پرستار از احترام زیادی هم برخوردار است. کشورهای خارجی برای کار پرستاران انگیزه ایجاد می‌کنند و همین باعث می‌شود کمبود نیروی انسانی‌شان نیز حل شود و همین موضوع دلیل اصلی مهاجرت پرستاران ما به خارج از کشور است.

قائم مقام سازمان پرستاری در پایان گفت: علاوه بر اینکه کشور کمبود پرستار دارد با پدیده مهاجرت پرستاران نیز مواجهیم. بسیاری از پرستاران به حوزه خلیج فارس مهاجرت می‌کنند که آمار دقیقی از مهاجرت آنها در دست نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز