خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان پژوهش:

فشارهای بیرونی برای بروز کردن کتاب‌های درسی/اجازه دهید مولفان کتاب‌ها را اصلاح کنند

asdasd
کد خبر : ۵۴۹۷۰۲

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: با فشارهای بیرونی، نمی‌توان مطالب کتاب‌هایی را که زمان و مهلت آن گذشته به روزآوری کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام محی الدین بهرامی؛ رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در دوازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه های آموزشی که امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار داشت: از هفته قبل تولید کتاب های پایه دوازدهم را کلید زدیم. در این سال ها توقف های زیادی را در بازنگری کتاب های درسی داشتیم به طوری که در سال ۸۹ کتاب ریاضی را بعد از ۳۰ سال تغییر دادیم و کتاب علوم نیز پس از ۱۷ سال تغییر پیدا کرد. شرایط جنگ و موقعیت های مختلف اجازه این تغییرات را نمی داد.

وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب بحث انقلاب فرهنگی مطرح شد و ستادی برای تغییر نظام آموزشی تشکیل شد اما در نهایت در دهه ۸۰ دوستان سند تحول آموزش و پرورش را تدوین کردند، گفت: برای تدوین این سند مدت زمان زیادی طول کشید و بعد از آغاز دهه ۹۰ سند تحول تصویب و ابلاغ شد و همزمان برنامه درسی ملی نیز ابلاغ شد. شورای عالی اموزش و پرورش بعد از ابلاغ برنامه درسی ملی، سازمان پژوهش را موظف کرد که هر سال کتاب های دو پایه تغییر یابند.

محمدیان افزود: برای تدوین کتب از دانشگاه، حوزه علمیه و اساتید مجرب و یا صاحبان صنعت در بخش فنی و حرفه بهره گرفتیم و تعداد مولفان بیش از هزار شخص است. امروز میزبان جمعی از این هزار نفر هستیم. البته امسال ۷۷۰ نفر در بحث تدوین کتب درسی ایفای نقش کردند.

وی افزود: امروز از سلطنت کتاب درسی عبور کردیم و به جمهوریت برنامه آموزشی و تربیتی رسیدیم. در سال های اخیر بسته آموزشی را اجرایی و عملیاتی کردیم و در همین رابطه در کنار کتاب های درسی، رسانه های مختلف آموزشی از جمله سی دی های اموزشی را در نظر گرفتیم. علاوه بر این رسانه ها، محیط های یادگیری هم متحول شدند یعنی فقط کلاس درس محور یادگیری نیست و کتابخانه، موزه و کارگاه ها هم می تواند محیط یادگیری باشد.

رییس سازمان پژوهش اضافه کرد: کتاب درسی یک کتاب برای همیشه نیست بلکه عمر مفیدش ۵ سال است و لذا باید اجازه داده شود که کارشناسان و مولفان با توجه به نیاز سنجی ها و مطالعات تطبیقی، تغییرات و تحولات دست به اصلاح و ترمیم بزنند. جایگزین کردن مطلب و تصویر، معنایش حذف نیست بلکه بهینه سازی کتاب درسی است.

وی در ادامه تصریح کرد: با فشارهای بیرونی برای مطالبی که زمان و مهلت آن گذشته، نمی شود کتاب ها را به روز آوری کرد. اصل ارزش ها پایدار است و امسال مصمم هستیم پس از تالیف کتاب پایه دوازدهم، بازنگری در دوره اول ابتدایی یعنی پایه اول و دوم و سوم در دستور کار قرار دهیم. از همه دستگاه ها و سازمان ها خواسته ایم که نیازهای ملی خودشان که به سواد ملی کمک می کند را اعلام کنند.

رییس سازمان پژوهش با اشاره به اینکه امسال ۳۰۰ عنوان کتاب جدید درسی تدوین شد، گفت:  به طوری که ۲۷۰ عنوان در دوره فنی و حرفه و ۳۰ عنوان در پایه یازدهم دوره نظری داشتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز