خبرگزاری کار ایران

درگفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

پاسخ گزینه پیشنهادی وزارت علوم به انتقادات/سلایق شخصی نباید اعمال شود/ هنوز خم نشده‌ام

asdasd
کد خبر : ۵۴۹۱۴۸

گزینه پیشنهادی وزارت علوم درباره رویکردش در صورت تصدی این پست گفت: اگر کسی سلیقه شخصی اعمال کند، برای جلوگیری از این بحث‌ها قطعا تلاش خواهم کرد.

منصور غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه از طرف دولت برای پذیرفتن وزارت علوم با من تماس گرفته شد و من نیز برنامه‌های خود نیز را ارائه دادم، درباره فضاسازی‌ها و حاشیه‌های پیرامون وی توضیح داد و گفت: مسائل، سلایق شخصی و سیاسی گروه‌های خاص و بحث‌های دیگری نیز ممکن است؛ وجود داشته باشد، ولی باید ببینیم در عمل انشاالله چه کار می‌توان انجام داد.

کسانی که مرا می‌شناسند جزو معترضان نیستند

امیدوارم فضای بهتری در دانشگاه‌ها ایجاد شود

گزینه پیشنهادی وزارت علوم با بیان این مطلب که مدت زیادی است در عرصه مدیریت‌ کلان وزارت علوم نبوده‌ام و به همین علت عدم شناخت نسبت به بنده وجود دارد و مزید بر این جوسازی‌ها شده است، افزود: اشخاصی هستند که اعتراض و نقد دارند که قطعا ما از آن‌ها می‌خواهیم که نقدهایشان را ارائه دهند و اگر دارای منطق اجرایی بود، حتما عملیاتی خواهیم کرد؛ هر چند کسانی که مرا می‌شناسند جزو این اعتراض‌کنندگان و نقادان نیستند.

وی در پاسخ به این سوال که دانشجویان خواستار فضایی آزاد در دانشگاه‌ها هستند و نسبت به شرایط موجود انتقادهایی دارند؛ آیا برای این بخش از اعتراض‌ها برنامه‌ای دارد؟ گفت: برنامه ابتدا باید به مجلس برود و آنجا درباره آن بحث شود و امیدوارم در چارچوب قوانین موجود یا تصویب قوانین جدید بتوانیم شرایط بهتری نسبت به آنچه که امروز وجود دارد، برای مجموعه دانشگاه‌ها از جمله فضای دانشجویی، علمی و آموزشی فراهم کنیم.

اجازه فعالیت به تشکل‌های اصلاح‌طلب را داده‌ام

سلایق شخصی نباید اعمال شود

غلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در این مدت به برخی از تشکل‌های اصلاح‌طلب اجازه فعالیت در دانشگاها نداده‌اند و تشکل‌های معتدل جایگزین آن شده است، در صورتی که وزیر علوم شوید، آیا فضا را برای فعالیت این تشکل‌ها باز می‌کنید؟ افزود: هنگامی که مسئولیت داشتم اجازه فعالیت به این تشکل‌ها را داده‌ام، اما ما برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی قانون و آئین‌نامه اجرایی داریم؛ وقتی قانون مصوب و آیین‌نامه اجرایی وجود دارد، طبعا در قالب همان قانون و آیین‌نامه کسی نمی‌تواند مجوز ندهد.

گزینه پیشنهادی وزارت علوم خاطرنشان کرد: بحث دیگری که مطرح می‌شود، این است که متقاضیان باید خودشان را در قالب همان قانون عرضه و درخواست مجوز کنند، اما اگر کسی سلیقه شخصی اعمال کند، برای جلوگیری از این بحث‌ها قطعا تلاش خواهیم کرد که سلایق شخصی اعمال نشود.

اعتدالی‌بودن انجمن اسلامی بوعلی از اصلاح‌طلب بودنشان کم نمی‌کند

تشکل اصلاح‌طلب دانشگاه بوعلی مجوز رسمی دارد

وی درباره عدم صدور مجوز فعالیت انجمن اسلامی اصلاح‌طلب دانشگاه بوعلی، گفت: در حال حاضر یک انجمن اسلامی معتدل داریم. معتدل بودنشان هم این گونه است که در دوران انتخابات، آقایان صادقی و مطهری را برای سخنرانی دعوت کردند و این اعتدال چیزی از اصلاح‌طلب بودنشان کم نمی‌کند.

رئیس دانشگاه بوعلی ادامه داد: یک تشکل دیگر برای اخذ مجوز تقاضا کرد که تعدادی از آنها انصراف دادند، سپس گروه دومی با اساس‌نامه آمدند که هیأت نظارت به دلیل آن که اساسنامه آنها دارای حجم و مطالب اضافی بود، پیشنهاد اصلاحی داد. این پشنهاد اصلاحی تغییر خاصی در اساسنامه ایجاد نمی‌کند و تمامی مکالمات در دبیرخانه هیات نظارت تشکل‌های دانشگاه بوعلی وجود دارد.

غلامی با اشاره به اینکه  پیگیری این تشکل به دلیل اینکه تعطیلات تابستان فرا رسید، با تاخیر رو به رو شد و شهریور ماه دوباره پیگیر جریان شدند، گفت: یک مشکلی هم که وجود داشت، این بود که افراد انگیزه قوی نداشتند و  اشخاص دیگری در پشت آنها قرار داشتند و آنان را جلو انداخته بودند که احیانا اگر خودشان مشکلات خاصی دارند، در واقع مانع حرکتی برای تشکل نباشند؛ در حالی که اشتباه کردند این افراد بی‌انگیزه بودند و نمی‌توانستند با سرعت کار را جلو ببرند.

غلامی ادامه داد: در نهایت در همین ده روز اخیر با کمک معاون فرهنگی مجوز تشکل انجمن اسلامی دانشجویان اصلاح‌طلب صادر شد که مسئله وزارت پیش آمد و من به دوستان توصیه کردم آن را نگه دارند و بعد از حل مساله وزارت به آنها بدهند.

وی خاطرنشان کرد: این کار را به این دلیل انجام دادم، چون جوسازی‌ می‌کردند و می‌گفتند به دلیل این که مسئله وزارت پیش آمده و می‌خواهد مطرح شود،  مجوز را داده‌اند که ما چیزی نگوییم، درحالی که این کار قبلا پروسه‌اش طی شده بود.

گزینه پیشنهادی وزارت علوم با تاکید بر اینکه تشکل اصلاح‌طلب دانشگاه بوعلی مجوز رسمی دارد، گفت: فقط به دلیل فضای موجود مجوز به آنان ابلاغ نشده است؛ مجوز می‌دهیم فضاسازی می‌کنند. مجوز هم نمی‌دهیم باز هم فضاسازی می‌کنند. بنابراین تا بعد از مشخص شدن قضیه وزارتخانه دست نگاه داشتیم.

کدام دانشگاه در دوره اعتدال همانند دوره اصلاحات کار می‌کند؟

  دانشگاه بوعلی سینا در سه سال گذشته چیزی از دیگر دانشگاه‌ها کمتر نداشت

غلامی در واکنش به اینکه گفته می‌شود وی نسبت به دوران کار در دولت اصلاحات محافظه‌کارانه‌تر عمل می‌کند، عنوان کرد: کدام بخش و دانشگاه در حال حاضر در دوره اعتدال مثل دوره اصلاحات کار می‌کند؟ به‌خصوص حوزه فعالیت‌های دانشجویی روند مشخصی دارد. بگویید کدام یک از دانشگاه‌های بزرگ کشور در این چند سال اخیر فعالیت‌های اصلاح‌طلبانه داشته است؟

وی ادامه داد: مثال بزنید که دانشگاه‌های دیگر از چه افرادی برای سخنرانی دعوت کردند و دانشگاه بوعلی آنها را دعوت نکرده است؟ کدام دانشگاه کرسی آزاداندیشی گذاشته و دانشگاه بوعلی نگذاشته است. دانشگاه بوعلی سینا  در سه سال گذشته چیزی کمتر از دیگر دانشگاه‌های کشور از لحاظ فضاهای دانشجویی نداشته‌است.

فعالیت‌ در نهاد رسمی براساس قوانین، مقررات و اختیارات است

هنوز خم نشده‌ام

گزینه پیشنهادی وزارت علوم در پاسخ به این سوال که آیا بعد از وزارت دوباره رویکرد اصلاح‌طلبانه خواهد داشت یا خیر؟ عنوان کرد: شرایط باید فراهم شود ما موضوع فعالیت‌مان در یک نهاد رسمی براساس قوانین، مقررات و اختیارات است، باید جلوی کارهای سلیقه‌ای را بگیریم و اجرای قوانین موجود را پیش ببریم، لذا تا جایی که بتوانم سعی خواهم کرد قوانین و مقررات را در این زمینه اجرایی کنم.

غلامی در پاسخ به این سوال که بعضی‌ها بالا بودن سن شما را به محافظه‌کاری‌تان ربط می‌دهند و معتقدند شاید این امر در تصمیم‌گیری‌هایتان اثر بگذارد، گفت: من هنوز خم نشده‌ام. وزارت علوم با توجه به اساتید پیشکسوت، دانشجویان و مجموعه کارکنان یک وزارت ویژه است.

تجربه و سن، دو آیتم تاثیرگذار در وزارت علوم است

مراتب علمی در اثرگذاری حرف افراد، جایگاه ویژ‌ه‌ای دارد

وی ادامه داد: فارغ از اینکه من وزیر باشم یا خیر، وجود وزیری که به لحاظ سبقه علمی و سنی جایگاه بهتری داشته باشد، قطعا موثرتر خواهد بود تا این‌که یک جوانی بیاوریم که احیانا اساتید باسابقه، نگاهشان به او به عنوان شخصی کم‌تجربه باشد.

گزینه پیشنهادی وزارت علوم تاکید کرد: البته معلمان و اساتید عموما متواضع و فروتن هستند؛ ولی خب باید به این نکته توجه کنیم مراتب علمی در اثرگذاری حرف افراد، جایگاه ویژ‌ه‌ای دارد؛ وزارت علوم یک مرکز علمی تاثیرگذار است و حرف افراد در پذیرش بسیار مهم است.

غلامی ادامه داد: اینجا قرار نیست وزنه سنگین برداریم و احیانا بدویم، لذا تجربه، سن و سال و جایگاه علمی فارغ از اینکه من باشم یا خیر در وزارت علوم آیتم تاثیرگذار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز