خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان پژوهش مطرح کرد:

نامه بطحایی به دستگاه‌های دولتی درباره کتب درسی/بازنگری کتاب‌های پایه اول تا سوم

asdasd
کد خبر : ۵۴۸۳۸۸

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سال تحصیلی ۹۹ـ۹۸ بر اساس اسناد بالادستی، مطالعات و ارزشیابی‌ها، نظرات منتقدان که در بانک اطلاعات جمع‌آوری شده، مطالعات تطبیقی و بازنگری‌ها انجام می‌شود، گفت: سال ۱۴۰۱ پایه یازدهم بازنگری خواهد شد تا کتاب‌ها بر اساس نیازهای عمومی کشور روزآوری شود؛ وزیر آموزش و پرورش به همه دستگاه‌های دولتی نامه‌ای ارسال کرده است تا هرچه لازم می‌دانند که در کتب درسی وارد شود را تا پایان آذر ماه اعلام کنند.

به گزارش  ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری کتاب‌های جدیدالتألیف پایه یازدهم را منطبق با برنامه درسی ملی منتشر کردیم و اول هفته هم تدوین کتب پایه دوازدهم را آغاز کردیم و در سال ۹۸ـ۹۷ همسوسازی با برنامه درسی ملی پایان می‌پذیرد.

وی ادامه داد: روز یکشنبه هفته آینده در دارالفنون از ۷۷۰ نفر از مولفان کتب درسی که سال گذشته با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی همکاری کردند، تجلیل می‌شود و در کنار آن نمایشگاهی از کتاب‌های درسی برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان افزود: بر حسب برنامه درسی، از سال آینده، کتاب‌های درسی پایه اول تا سوم را مورد بازنگری قرار می‌دهیم که اگر کتاب‌ها و برنامه‌ها که ۵ سال از استقرارشان گذشته، نیاز به اصلاح داشت، تغییر کند.

وی با بیان اینکه سال تحصیلی ۹۹ـ۹۸ بر اساس اسناد بالادستی، مطالعات و ارزشیابی‌ها، نظرات منتقدان که در بانک اطلاعات جمع‌آوری شده، مطالعات تطبیقی و بازنگری‌ها انجام می‌شود، گفت: سال ۱۴۰۱ پایه یازدهم بازنگری خواهد شد تا کتاب‌ها بر اساس نیازهای عمومی کشور روزآوری شود؛ وزیر آموزش و پرورش به همه دستگاه‌های دولتی نامه‌ای ارسال کرده است تا هرچه لازم می‌دانند که در کتب درسی وارد شود را تا پایان آذر ماه اعلام کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار داشت: در سال دوازدهم، درس «مدیریت و سلوک خانواده» اضافه می شود؛ در این کتاب موضوعاتی چون خانواده، آموزش جوانان در آستانه ازدواج و تحکیم خانواده مورد توجه است.

وی با بیان اینکه شرط لازم برای استقرار برنامه جدید فراهم آمدن سایر زیرساخت‌هاست، افزود: کتاب درسی شرط لازم است اما شرط کافی نیست؛ ما هیچ کدام فرزندان خردسال خود را به دست دانشجوی پزشکی برای معاینه نمی‌سپاریم و متخصص اطفال باید او را معالجه کند اما برای دوره ابتدایی و تربیت در این زمینه از نیروهای آموزش ندیده استفاده می‌کنیم و باعث ضعیف نحیف و ناتوان شدن این دوره می‌شویم.

حجت‌الاسلام والسلمین محمدیان ادامه داد: اگر آینده آموزش و پرورش را جستجو می‌کنیم باید همه آموزش ابتدایی را جدی بگیرند و آموزش و پرورش را با بنگاه کاریابی اشتباه نگیرند.

وی تصریح کرد: اگر دوره ابتدایی بهسازی شود، بازده بهتری خواهیم داشت و هزینه کیفیت بخشی اضافه نمی‌شود.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: باید فرآیندی طراحی کنیم که معلمان دوره ابتدایی دارای صلاحیت‌ها و توانمندی‌هایی باشند؛ چه با امتحان و چه بی امتحان نباید افراد فاقد صلاحیت به آموزش و پرورش ورود کنند.

وی اضافه کرد: اینکه برخی همکاران می‌گویند آنچه در دانشگاه خواندیم در کتب درسی متفاوت است به دلیل گسترش دامنه دانش است و نیروی انسانی ما باید دائماً علوم خود را به روزآوری کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در خصوص تغییرات در حوزه علوم انسانی، گفت: دانش علوم انسانی از جنس ارزشی است و جهان بینی بر نوع تفکرات در علوم انسانی اثرگذار است و تعییرات کتب علوم انسانی و اسلامی شدن آن به این دلیل است.

وی افزود: معتقدم معلمان ما آنچه در دانشگاه خوانده‌اند حتما باید به‌روزآوری شود و کتب هم به روزآوری شود.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انتقاد رئیس‌جمهور به کتب درسی اظهار داشت: رئیس جمهور شاید نگاهش این است که به نقطه مطلوب نرسیده است و ما هم مدعی نیستیم به نقطه مطلوب رسیده است؛ ما شعارمان هرروز بهتر از دیروز است.

وی ادامه داد: معتقدیم کتاب‌های درسی باید برای فرداها باشد و حداقل نیاز و شرایط ۱۲ سال آینده را بر اساس مطالعات آینده‌پژوهانه در نظر بگیریم؛ کتاب درسی یک عنصر از عناصر آموزشی است؛ درس مبتنی بر آزمایش در مدرسه بدون آزمایشگاه کارآیی ندارد یا معلم با دانش ۱۰ سال پیش نمی‌تواند کتاب جدید را به خوبی تدریس کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به اینکه در برابر تغییر معمولاً مقاومت صورت می‌گیرد، گفت: در آموزش و پرورش به مهارت پرداخته نشده بود و بعد از تصویب سند تحول و سند برنامه درسی ملی، «کار و فناوری» پیش بینی شد.

وی تصریح کرد: مطالعات تابع جریانات سیاسی نیست و مدتهاست آموزش و پرورش در فکر تغییر است؛ مشکل فنی و حرفه‌ای مشکل فرهنگی است؛ یقه سفید و یقه آبی متفاوتند و فرهنگ کار به غلط جا افتاده که باید تغییر کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه باید کار را مقدس شمرد و این فرهنگ فعلی را تغییر داد، گفت: ضعف فنی و حرفه‌ای این است که نیازسنجی درستی در مورد آن نیست و مرکز هماهنگی ملی باید تشکیل شود و بگوید مثلا ۲۰ سال آینده چه نیازهایی داریم.

وی با تأکید بر اینکه هنرستان‌های ما از نظر هنرآموز و تجهیزات ضعیف هستند و جاذبه کمی دارند، افزود: بعد از برنامه درسی ملی، سازمان پژوهش در حوزه کار و فناوری و مهارت‌آموزی، قدم‌هایی پیشتر از سایرین برداشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که دیگران باید انجام می دادند اما خود متصدی آن شدیم، نیازسنجی کردیم و طراحی برنامه انجام دادیم.

وی افزود: حتی وزارت بازرگانی که اجازه ورود کالای لوکس را می‌دهد باید موظف می‌شد برای تربیت تعمیرکار این خودروها چند نمونه از این خودروها به هنرستان‌ها بدهد؛ بنابراین اگر فنی و حرفه‌ای را بخواهیم قوی کنیم، نهادی فرا دستگاهی می‌خواهیم و علاوه بر آن به نیروی کارآمد آموزش دهنده، تجهیزات مناسب و تغییر فرهنگ کار را نیاز داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز