خبرگزاری کار ایران

در مراسم آغاز سال تحصیلی؛

افتتاح ساختمان حوزه علمیه هامبورگ آلمان/تربیت نسلی از طلاب فاضل در قلب اروپا

asdasd
کد خبر : ۵۴۸۲۰۴

مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه هامبورگ آلمان برگزار شد و در حاشیه آن ساختمان اختصاصی این حوزه افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، مراسم آغاز پنجمین سال تحصیلی حوزه علمیه هامبورگ آلمان و افتتاح ساختمان اختصاصی آن با حضور مسئولان مراکز اسلامی اروپا، روحانیون و فضلای مقیم آلمان، هیات مدیره مجمع اروپایی بانوان شیعه و همچنین برخی از خیرین، و خانواده طلاب برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین ترابی مدیر حوزه علمیه هامبورگ در این مراسم گزارشی از فعالیت های این حوزه طی چهار سال گذشته ارائه کرد.

وی در خصوص راه اندازی حوزه علمیه هامبورگ از از نقش نماینده مرجعیت شیعه حضرت آیت الله رمضانی در همه مراحل راه اندازی و استمرار کار حوزه قدردانی کرد.

مدیر آکادمی اسلامی آلمان با بیان اینکه حوزه هامبورگ در سال ۹۲ با پنج طلبه شروع به فعالیت کرد، افزود: درحال حاضر این حوزه در سال گذشته بیش از ۳۰ طلبه از کشورهای آلمان، اتریش، هلند، بلژیک، فرانسه و سوئیس در دو بخش برادران و خواهران دارد.

ترابی تاکید کرد: امسال نیز بیش از ۲۰ نفر در این حوزه ثبت نام کرده اند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۶ نفر از طلاب، به کتاب شرح لمعه و اصول فقه اشتغال دارند. همچنین کلاس هفتگی خارج فقه برای اساتید در این حوزه برگزار می شود.

آیت الله رضا رمضانی گیلانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ و رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در این جلسه از مراجع عظام تقلید به ویژه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و حضرت آیت الله العظمی سیستانی که حمایت بی دریغی در شکل گیری این حوزه داشتند تشکر کرد.

وی ضمن ارزشمند شمردن فرصت پیش آمده برای منطقه و کل اروپا، تاسیس حوزه را موقعیتی مناسب برای معرفی اسلام بر پایه عقلانیت و معنویت، بر محور شریعت و با رویکرد اعتدال دانست.

آیت الله رمضانی از همه خیرین از ملیت های مختلف (ایرانی، افغان، ترک، کرد، پاکستانی، عرب و ...) تشکر و قدردانی کرد.

وی همچنین از حضور همه تشکلها و جمیعت ها از هیات رئیسه و اعضای اروپایی علما و تئولوگ های شیعه، از اعضای هیات رئیسه اتحادیه مراکز شیعه در آلمان، اتحادیه علمای ترک در اروپا، اتحادیه علمای پاکستانی در اروپا، مجمع بانوان اروپایی پیرو اهل بیت (ع)، شورای علمای IGS و شورای مسلمانان برای حضور خود در مراسم پنجمین سال تحصیلی و نیز افتتاح ساختمان اختصاصی حوزه علمیه هامبورگ تشکر و قدردانی کرد.

حوزه علمیه هامبورگ از سال ۹۲ کار خود را آغاز کرده، اکنون با حدود ۵۰ طلبه برادر و خواهر از کشورهای مختلف اروپایی، پنجمین سال تاسیس خود را شروع کرده است.

این حوزه علمیه، که دارای مجوز سه رشته کاردانی ادبیات و معارف، کارشناسی معارف و کارشناسی فقه و معارف از دانشگاه متبوع خود است، با بهره مندی از ۱۰ استاد ثابت و پاره وقت، به فعالیت مشغول است.

طلاب جدید الورود این حوزه در دوره پیش حوزه، دروسی مانند زبان فارسی، قرآن کریم، احکام شرعی و عقاید اولیه را می خوانند.

در این حوزه طلاب شاغل به تحصیل، پایه های حوزوی یک تا پنج، دروس متداول حوزوی مانند فقه، اصول، ادبیات عرب، منطق، کلام، فلسفه و غیره را از محضر اساتید بهره مند می شوند.

همچنین در کنار دروس اصلی، دوره های ویژه ادبیات فارسی، محاوره زبان عربی، فنون تلاوت قرآن کریم به طلاب این حوزه آموزش داده می شود.

مهارتهای سخنرانی، تدریس و نویسندگی، فعالیت های ورزشی، آشنایی با کار تشکیلاتی، هنر آموزی و آشنایی با برخی مهارت های شغلی از دیگر برنامه این حوزه، برای طلاب اروپایی است.

در حوزه علمیه هامبورگ، علاوه بر دروس علمی و مهارتی، برنامه های تهذیبی نیز در دستور کار قرار دارد.

برگزاری درس عمومی اخلاق بر اساس کتاب شریف منیه المرید شهید ثانی، جلسه توسل به اهل بیت(ع)، حضور در برنامه دعای ندبه، حضور در نماز جمعه هامبورگ، برگزاری نماز جماعت در تمام وعده ها، خواندن دعای عهد پس از نماز صبح و حلقه روزانه قرآن کریم از جمله برنامه های ثابت تهذیبی این مرکز است.

همچنین این مجموعه، برنامه شاگردپروری و ارتباط دائم با طلاب را در دستور خود داشته و قصد تربیت نسلی از طلاب فاضل و اثر گذار در قلب اروپا را دارد. مدل تربیتی این حوزه بر پایه مسئولیت شناسی و ایجاد محبت طرفین میان استاد و شاگرد شکل گرفته است.

در طول چهارسال گذشته مجموعه برنامه های حوزه علمیه هامبورگ در محل مسجد امام علی(ع) این شهر برگزار میشد اما شوق جوانان شیعه اروپائی برای تحصیل در علوم دینی به گونه ای بود، که فضای موجود در این مسجد، پاسخگوی این کار نبود و برای تامین فضای مناسب آموزشی و پژوهشی ساختمان اختصاصی حوزه علمیه هامبورگ با حمایت های مرجعیت عالی شیعه، علی الخصوص مقام معظم رهبری و مساعدت مومنان خیر، با تدبیر آیت الله رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ و رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه خریداری شد.

در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از مجموعه کتاب های چاپ شده توسط مرکز و آکادمی اسلامی به زبان آلمانی برگزار شد و از سه اثر جدید این مرکز نیز رونمایی شد.

همچنین بخشی برای معرفی پایگاه­های اینترنتی این مرکز مثل سایت فصلنامه الفجر (http://www.al-fadschr.com) و پایگاه حوزه علمیه هامبورگ (http://www.islamische-akademie.de) وجود داشت که در این قسمت نیز، از سایت مجله salam kinder (سلام بچه ها) این مرکز به آدرس (http://www.salamkinder.de) که ویژه استفاده کودکان و به زبان آلمانی طرح ریزی شده است، رونمایی شد.

همچنین نمایشگاهی از دستاوردهای حوزه علمیه در طول سنوات اخیر در محل ساختمان جدید نیز برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز