خبرگزاری کار ایران

با حضور ربیعی و ابتکار؛

افتتاح نخستین مرکز درمانی و بازتوانی مادر و کودک افتتاح شد/پذیرش کودکان از نوزادی تا 12 سالگی

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۷۹۰

ظهر امروز (سه‌شنبه) نخستین مرکز درمانی و بازتوانی مادر و کودک افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دقایقی پیش اولین مرکز درمان و بازتوانی مادر و کودک در میدان خراسان (جنوب شهر تهران) با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و رییس سازمان بهزیستی افتتاح شد.

این مرکز توسط جمعیت تولد دوباره با همکاری بهزیستی راه اندازی شده که ظرفیت آن 40 نفر و شامل اتاق‌های دو تخته، 3 تخته و 4 تخته است و مادران در دوره درمان و بازتوانی به همراه کودکان خود در این مرکز نگه‌داری می‌شوند.

مرکز درمان و بازتوانی مادر و کودک تولد دوباره با مجوز سازمان بهزیستی کشور و زیرمجموعه برنامه کشوری درمان و کاهش آسیب اعتیاد و با همکاری شهرداری منطقه 15 تهران کارش را آغاز کرده است. راه‌اندازی این مرکز یکی از اقدامات جدید سازمان بهزیستی است.

گروه هدف این مرکز زنان مصرف‌کننده مواد در معرض آسیبی هستند که مسئولیت سرپرستی و مراقبت از فرزندانشان را برعهده دارند و در دوره درمان و بازتوانی محل امنی برای نگهداری از فرزندانشان ندارند. این مرکز امکان پذیرش مادران را به همراه کودکان نوزاد تا 12 سال دارد.

کودکان 0 تا 6 سال در مهدکودک این مرکز نگهداری می‌شوند. این امکان برای کودکان 6 تا 12 سال هم فراهم شده است که در خارج از مرکز به مدرسه بروند. پیش‌فرض این است که بیشتر کودکانی که به همراه مادرانشان در مرکز پذیرش می‌شوند عموما در محله‌ها، فضای خانوادگی و فرهنگی آسیب‌خیزی رشد کرده‌اند و احتمالا با آسیب‌های روحی و جسمی مواجه بوده‌اند و آموزش و پرورش درستی دریافت نکرده‌اند. در همین راستا در این مرکز برنامه‌هایی برای بازتوانی روحی و جسمی این کودکان در نظر گرفته شده و مهارت‌های زندگی به انها آموزش داده می‌شود.

فرآیند پذیرش در مرکز درمان و بازتوانی مادر و کودک تولد دوباره به صورت داوطلبانه است و سیاست مرکز به‌گونه‌ای است که مددجوها را مجبور به ماندن در مرکز نمی‌کند و هر زمانی که فرد تمایل داشته باشد می‌تواند از فرآیند درمان و بازتوانی خارج شود. مددجوها بین یک تا شش ماه با تشخیص درمانگران در این مرکز نگهداری می‌شوند. با وجود این‌که امکان سم‌زدایی، قطع مصرف مواد و درمان‌های نگهدارنده در این مرکز وجود دارد اما هدف اصلی این مرکز بازتوانی است. در این مرکز به مددجوها با کمک روان‌شناس، مشاور، مددکار و گروه همتا مهارت‌های زندگی روزمره آموزش داده می‌شود و شرایط ورود آنها به جامعه فراهم می‌شود.

امکان سم‌زدایی کودکان در این مرکز وجود ندارد چون سم‌زدایی کودکان فرآیند تخصصی و پیچیده‌ای است که باید در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها انجام شود؛ بنابراین اگر کودکی اعتیاد داشته باشد ابتدا به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شود تا قطع مصرف انجام شود سپس با تشخیص تیم درمانی می‌تواند به مرکز درمان و بازتوانی مادر و کودک تولد دوباره منتقل شود.

حرفه آموزی و کمک به اشتغال مددجوها یکی دیگر از اقداماتی است که در این مرکز انجام خواهد شد.

زنان مصرف‌کننده مواد در معرض آسیب می‌توانند به صورت رایگان از خدمات این مرکز استفاده کنند. ظرفیت این مرکز 40 نفر است. هر مادر مصرف‌کننده موادی که بخواهد فرزندش در دوره بازتوانی و درمان همراهش باشد می‌تواند از خدمات این مرکز استفاده کند. بیماران می‌توانند برای مشاوره و پذیرش با شماره تلفن 44269646-021 تماس بگیرند یا به صورت حضوری به آدرس میدان خراسان، ابتدای خیابان خاوران، خیابان اعظم نظامی، خیابان کمالیان، انتهای پارک شهدای گمنام، مرکز درمان و بازتوانی مادر و کودک تولد دوباره مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز