خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس آگاهی ناجا:

کارآگاهان باتجربه‌ بازنشسته نمی‌شوند

asdasd
کد خبر : ۵۴۲۲۳۷

رئیس پلیس آگاهی ناجا گفت: سعی داریم کارآگاهان پیشکسوت را که در زمان خود دارای اسم و رسم بودند، در کنار کارآگاهان جوان قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار محمدرضا مقیمی در همایش سراسری کارآگاهان پلیس آگاهی با بیان اینکه پلیس آگاهی با خبرنگاران در یک راستا و در جهت برقراری امنیت در جامعه گام برمی‌دارد، گفت: قصد داریم روز یازدهم مهرماه را به عنوان روز کارآگاه در تقویم ملی کشور ثبت کنیم و علت انتخاب این روز نیز به دلیل نزدیکی با هفته ناجا است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه سال‌های زیادی در زمینه کشف جرم در پلیس تلاش شده است ما قصد داریم از هر کدام از همکارانمان که به دلیل بازنشستگی از خدمت جدا شده، استفاده کرده و دوباره ارتباط سازمانی‌مان را با آنها برقرار کنیم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به پیشینه پلیس آگاهی گفت: پلیس آ‌گاهی در سال 1253 هجری شمسی به عنوان دفتر مسروقات شکل گرفته و در طول تاریخ کارآگاهان زیادی در این زمینه فعالیت کرده‌اند. ما نیز با توجه به این تاریخچه طولانی قصد داریم با استفاده از همکارانمان که بازنشسته شده‌اند فعالیت کشف جرم را به صورت گسترده‌تری انجام دهیم.

مقیمی با بیان اینکه کشف جرم تنها با استفاده از مبانی علمی و به‌روز نیست، خاطرنشان کرد: اگرچه یک کارآگاه باید به مسائل علمی و به‌روز آگاه بوده و دوره‌های آکادمیک را گذرانده باشد اما تجربه بسیار در کشف جرم موثر است. کارآگاه بعد از وقوع اتفاق به صحنه جرم می‌رسد و باید بتواند از حس ششم خود برای ترسیم صحنه جرم استفاده کند.

او با بیان اینکه در این گردهمایی مشکلات مطرح شد، گفت: سعی داریم کارآگاهان پیشکسوت را که در زمان خود دارای اسم و رسم بودند در کنار کارآگاهان جوان قرار دهیم و در این جلسه نیز آنها را گرد هم آورده و از 5 نفر از کارآگاهان پیشکسوت تجلیل و همچنین 5 نفر از کارآگاهان پیشکسوت به عنوان کارآگاه ویژه انتخاب و 39 نفر از کارآگاهان سراسر کشور موفق به دریافت رتبه‌های کارآگاهی شدند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه ما در این همایش در حقیقت قدیم، حال و آینده کارآگاهی کشور را در کنار هم قرار دادیم با احترام به گذشتگان در جهت حل مسئله سعی کردیم آینده خوبی را برای کارآگاهان در نظر بگیریم.

او با بیان اینکه یک کارآگاه خوب باید علاوه بر علم و آگاهی هوش بالایی نیز داشته باشد گفت: امنیت ارمغان پلیس آگاهی است و ما در این زمینه تلاش خواهیم کرد. متاسفانه در خیلی از پرونده‌ها صحبتی از کارآگاهان به میان نمی‌آید و رسانه‌ها از آنها غافل می‌شوند. در حالی که کشف پرونده نتیجه سعی و تلاش کارآگاهان است.

او با بیان اینکه هر پرونده جنایی یک مسئله جنایی است که یک کارآگاه در جهت حل آن اقدام می‌کند گفت: تلاش داریم در جهت ارتقای علمی و سازمانی به کارآگاهان جوان کمک کنیم. همچنین کارآگاهان سطح‌بندی شده و از سطح پنجم تا ویژه در کشف جرم و حل مسئله اقدام می‌کنند.

او با بیان اینکه چندین پرونده جنایی در فرسنگ‌ها دورتر از محل جنایت حل و فصل شده است گفت: کارآگاهان ما افراد باتجربه‌ای هستند که هیچ موقع بازنشسته نمی‌شوند و مستمراً از آنها استفاده می‌کنیم. در تمام جرائم کارآگاهان تخصصی‌ای داریم که در آن جرم سالیان سال تلاش کرده‌اند. از همین رو ما در پلیس آگاهی آمادگی لازم را برای کمک گرفتن از این افراد ایجاد کردیم و سعی داریم در پرونده‌هایی که به طور روزمره موفق به حل آنها نمی‌شویم از این افراد به عنوان مشاور در کنار کارآگاهان جوان استفاده کنیم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه پلیس آگاهی ایران یکی از سرآمدترین پلیس‌ها در پلیس اینترپل است، گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که یک کارآگاه بتواند به کشفیات بیشتری به نسبت سایر همکارانش برسد و به غیر از درجاتی که ما داریم قابلیت یک کارآگاه از حل پرونده‌هایی که انجام می‌دهد مشخص می شود.

مقیمی با بیان اینکه پلیس اینترپل از پلیس‌های تخصصی‌ای بود که از پلیس آگاهی جدا شد، گفت: برخی از پرونده‌ها سرنخش در کشور و برخی سرنخش در کشور دیگر است و ما با کشورهای همسایه پروتکل هایی در جهت همکاری داریم.

او ادامه داد: با توجه به اینکه ما در تشخیص هویت افراد خوبی را پرورش دادیم اما قاعدتاً کمتر از آنچه که نیاز داریم کارآگاه موجود است و حدود 35 تا 40 درصد با کمبود کارآگاه مواجه هستیم. البته کارآگاه تولیدی و یا استخدامی نیست و باید از بهره هوشی زیادی برخوردار بوده و در فرآیند خدمت تجربیات موفقی را کشف کرده باشد و در همین حین به رتبه کارآگاهی دست یابد. البته برای کشف برخی از جرائم سطح پایین از کارآگاه استفاده نمی‌کنیم و از کارآگاهانمان در پرونده‌های بسیار مهم بهره می‌گیریم.

 رئیس پلیس آگاهی ناجا در خصوص پاکدستی کارآگاه نیز گفت: یک کارآگاه که با جرم در ارتباط است باید از فیلترهای متعددی عبور کند که یکی از آنها امضای قسم‌نامه و قبول منشور اخلاقی است. همچنین نظارت سختی از نظر قواعد امنیتی، عقیدتی، حفاظتی و اخلاقی در کارآگاهان می‌شود و ما همانقدر که اصرار در تخصص داریم در زمینه اعتقادات نیز مصر هستیم.

او در خصوص کارآگاه خانم نیز گفت: خانم‌های زیادی هستند که در کشف جرم کمک می کنند همچنین کمک کارآگاه یا کارآگاه یاران نیز در پلیس آگاهی فعالیت می کنند.

سردار مقیمی در خصوص پرونده‌های کودک‌ربایی که به کشف حقیقت نمی رسد گفت: اینگونه پرونده‌ها تا زمان رسیدن به نتیجه باز است حتی اگر سالیان سال زمان ببرد اما از آنجایی که خانواده‌ها چشم انتظار هستند ما نیز این پرونده‌ها را مختومه اعلام نمی‌کنیم و همچنان بر روی آنها کارهای کارآگاهی و پلیسی انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز