خبرگزاری کار ایران

نجفی اعلام کرد:

تشکیل کارگروه‌های مشترک برای حل مسائل فیمابین شهرداری و دولت/ اختلاف‌نظر با وزارت اقتصاد بر سرِ بدهی‌ها و مطالبات

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۴۳۷

شهردار تهران از تشکیل کارگروه‌های مشترک برای حل مسائل فیمابین شهرداری و دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی نجفی، شهردار تهران امروز به همراه تنی از چند از شورای شهر، همچون شهربانو امانی، زهرا نژاد بهرام ، آرش میلانی و مهدی حجت، معاونت و شهرسازی و پوروسیدآقایی معاونت حمل و نقل و ترافیک به مناسبت روز جهانی بدون خودرو ابتدا از ایستگاه متروی میرداماد تا ایستگاه امام خمینی سوار مترو شده و به مشکلات شهروندان گوش فرا داد.

او سپس از مترو بازار از میان بازار کاخ گلستان مسیری را پیاده طی کرد  و از نزدیک با مردم تهران سخن گفت.

شهردار تهران در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران درباره این اقدام نمادین گفت: تهران چندین سال است که این روز جهانی بدون خودرو را برگزار می‌کند و جزو شهرهای بزرگی است که در این روز جهانی شرکت می‌کنند کاری که امروز به همراه برخی از اعضای شورای شهر تهران و جمعی از شهروندان انجام دادیم در واقع یک اقدام نمادین بود برای آنکه به شهروندان عزیز یادآوری کنیم که اگر نیاز به هوای پاک داریم باید خودمان هم در ایجاد شرایطی که هوا پاک‌تر شود همکاری کنیم و یکی از کارهایی که همه شهروندان می‌توانند انجام دهند این است که مسیرهایی که نیاز به طی کردن با خودرو نیست به صورت پیاده طی کنند.

او با اشاره به اینکه برخی از شهروندان این امکان را دارند که با ۱۵ الی ۲۰ دقیقه پیاده‌روی به ایستگاه مترو یا اتوبوس برسند ادامه داد: پیاده‌روی هم در راستای پاکیزگی هوا و هم در راستای سلامت جسمی موثر است و ما قصد داشتیم این موضوع را یادآوری کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: برنامه‌های مربوط به حمل و نقل عمومی تقریبا آنچه که باید انجام شود کم و بیش مشخص است فقط مساله منابع مالی و محدودیت آن مواجه هستیم که باید فکری برای آنها بکنیم الان در مترو با جمعی از شهروندان عزیز صحبت کردیم و همه ابراز رضایت کردند و تنها نارضایتی‌شان این بود که در بعضی از ساعت‌های صبح و بعد از ظهر هنگام پایان وقت کاری ازدحام بیش از حدی در مترو است که مایه اذیت شهروندان می‌شود و می‌خواستند تعداد قطارهای مترو افزوده شود. در حال حاضر فاصله بین دو قطار مترو  ۵ دقیقه است که امیدواریم با افزایش تعداد واگن‌ها و قطارها این میزان را به ۳.۵ دقیقه برسانیم.

او ادامه داد: با افزایش تعداد واگن‌ها و قطارها تعداد سفرها که امروز کمتر از سه میلیون است به پنج میلیون خواهد رسید. برای افزایش تعداد قطارها نیز نیاز به بودجه مالی و ریالی داریم در این راستا اقداماتی صورت گرفته و مقدماتی ایجاد شده است تا باکمک دولت از فاینانس استفاده کرده و تعداد قطارها را افزایش دهیم. قرار است حدود هزار واگن مترو طی برنامه‌ای در اختیار تهران قرار گیرد و فشاری که در ساعات پرازدحام به مردم در مترو وارد می‌شود کاهش یابد.

نجفی درباره اتوبوسرانی نیز گفت: پیگیری‌هایی برای خرید اتوبوس از مجارستان صورت گرفته است و امیدوار هستیم ظرف 2 الی 3 ماه آینده این برنامه عملی شده و اتوبوس‌ها وارد ناوگان شهری شوند. همچنین ساماندهی درست و دقیق‌تری برای تاکسیرانی انجام خواهیم داد به خصوص سیستم‌های جدید که از طریق استفاده از فضای مجازی و اینترنت به تاکسیرانی کمک می‌کنند.

او ادامه داد: قصد داریم این سیستم‌ها را در یک چارچوب عمومی‌تر و در دل طرحی که برای ساماندهی تاکسیرانی تهران داریم ببینیم. تصور می‌کنم تحولاتی در این بخش اتفاق خواهد افتاد و امیدوار هستیم هم شهروندان و هم دولت به ما کمک کنند تا بتوانیم این برنامه‌ها را به اجرا دربیاوریم.

نجفی درباره کاهش مدت زمان معاینه فنی و اینکه هنوز خودروهاdی با سن 30 الی 40 سال در تهران تردد می‌کنند گفت: فاصله زمانی میان دو اقدام مربوط به بازرسی اتومبیل‌ها، طولانی است و متاسفانه در این زمینه نظارتی نیز وجود ندارد. درجلسه‌ای که با پلیس راهور برگزار کردیم، قرار شد پس از گذشت دو هفته اول مهر که ترافیک وضعیت خاصی دارد و به خاطر سفرهای تحصیلی 16 درصد به ترافیک اضافه می‌شود، جدی گرفته شدن موضوع معاینه فنی در دستور کار قرار خواهد گرفت. پلیس راهور در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌است تا در فواصل زمانی مشخص شده حداقل این بازرسی‌ها انجام شود و کسانی که این بازرسی‌ها را انجام نداده‌اند جریمه شوند و حتی از جابجایی خودرو جلوگیری شود.

او ادامه داد: درباره خودروهای فرسوده بارها در دولت بحث شده است و قرار شد یک طرح جامعی برای جایگزینی خودروهای قدیمی تهیه شود. اما مساله منابع بانکی است، افرادی که از خودروهای قدیمی استفاده می‌کنند بیشتر برای تامین معاش با حمل مسافر و یا حمل بار از آنها استفاده می‌کنند و نمی‌توان آنها را یک دفعه و بدون پیدا کردن راه حل تحت فشار قرار داد. از سوی دیگر بانک‌ها باید به این افراد وام با سود پایین دهند تا بتوانند خودروهای خود را نوسازی کنند. ولی مساله وام بانکی به این افراد هنوز حل نشده است و اخیرا نیز مجددا در دولت مطرح شده است.

نجفی درباره حضور خود به عنوان شهردار تهران در جلسات هیئت دولت گفت: قرار نبود مسائلی مثل مطالبات و بدهی‌های دولت به شهرداری در این جلسات حل شود. اما در این زمینه با چهار وزارتخانه مذاکره کردیم تا ترتیب تشکیل کارگروه‌های مشترک را برای حل مسائل فیمابین شهرداری و دولت داده شود. یکی از این کارگروه‌ها به مساله مطالبات شهردار از دولت اختصاص دارد و در این زمینه باز با وزارت اقتصاد صحبت کردیم و وزیر نیز دو نفر از معاونین خود را برای شرکت در این کارگروه معرفی کرده‌اند. همچنین دو نفر از شهرداری و دو نفر کارشناس در این کارگروه عضویت دارند و ظرف دو الی سه ماه آینده در مرحله اول میزان مطالبات از هر دو طرف روشن خواهد شد. در مرحله دوم نیز برنامه‌ای برای بازپرداخت این مطالبات تنظیم خواهیم کرد. کار شروع شده است اما از آنجایی که اختلاف نظر وجود دارد باید با وزارت امور اقتصاد و دارایی و شهرداری در یک فرآیند کارشناسی به نتیجه برسیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز