خبرگزاری کار ایران

وزیر اسبق وزارت علوم:

سیاست‌های توسعه علم و فناوری در کشور به مرحله اجرا نمی‌رسد

asdasd
کد خبر : ۵۳۶۷۱۶

وزیر علوم دولت اصلاحات با بیان اینکه سیاست‌هایی که برای توسعه علم و فناوری تبیین می‌شود به مرحله اجرا نمی‌رسد، گفت: حرکت علم به شکلی است که می‌توان دریافت سیاست‌ها مبنی بر مطالعه و آسیب‌شناسی نبوده بنابراین اجرایی هم نخواهد بود و هیچ‌کدام قابل دفاع نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی معین، وزیر اسبق علوم در سومین نشست تخصصی انجمن تاریخ اجتماعی علم و فناوری گفت: علت راه‌اندازی این انجمن احیا و استفاده از تجربه‌های علمی بوده که در آموزش عالی به دست آمده و می‌توان امروز با استفاده از آنها برای توسعه علم و فناوری تلاش کرد.

او ادامه داد: با بررسی وضعیت علم و توسعه فناوری دریافتیم که جای نگاه تاریخی و اجتماعی در تاریخ علم و فناوری خالی است و این سوال ایجاد شد که اگر ایران هزار سال پیش پرچمدار علم بوده چرا امروز وضعیت علمی‌اش به این جا رسیده است. همه این موارد از جمله اهداف راه‌اندازی این انجمن بود که به صورت تخصصی تاریخ و زمینه اجتماعی هر یک از علوم بررسی شود.

وزیر علوم دولت اصلاحات با اشاره به سابقه کاری خود در ارگان‌های مختلف آموزش عالی اظهار داشت: متاسفانه در جلسات دستگاه‌های آموزش‌عالی سیاست‌هایی که برای توسعه علم و فناوری تبیین می‌شود به مرحله اجرا نمی‌رسد. حرکت علم به‌شکلی است که می‌توان دریافت سیاست‌ها مبنی بر مطالعه و آسیب شناسی نبوده بنابراین اجرایی هم نخواهد بود و هیچ‌کدام قابل دفاع نیست.

معین افزود:‌ این انجمن می‌تواند به صورت حرفه‌ای به این مساله توجه کند و براساس المان‌های مختلف‌ زمانه زمینه‌های توسعه علم را بررسی کند تا بتوانیم برای آینده کشور و توسعه علم و فناوری برنامه‌ریزی کنیم و برنامه‌هایمان قابل اجرا باشد.

وی با بیان اینکه با مجوزی که از یک سال و نیم پیش از وزارت علوم گرفتیم، این انجمن را در کارگروه‌های تخصصی راه‌اندازی کردیم، تصریح کرد: همچنین دو نشست برگزار شده و کتاب‌های آن منتشر شده این مسیر را ادامه می‌دهیم تا مبانی نظری و زمینه‌های اجتماعی تاریخ علم و فناوری در ایران به شکل تخصصی بررسی شود.

در ادامه این نشست، ولی‌الله محرابی مولف مجموعه ۱۰ جلدی تاریخ مصور پزشکی جهان درباره تاریخ راه‌اندازی مدرسه دارالفنون و همچنین احمد جلیلی رئیس موزه تاریخ پزشکی و مسلم بهادری استاد پیشکسوت پزشکی درباره بازخوانی تاریخ آموزش پزشکی در ایران معاصر مباحثی را مطرح کردند.

همچنین این جلسه با پرسش و پاسخ‌های حضار به پایان رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز