خبرگزاری کار ایران

توفیقی در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد:

نگرانی از بلاتکلیفی وزارت علوم در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها/اداره وزارتخانه با سرپرست نتیجه خوبی نخواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۵۳۵۹۴۲

وزیر علوم دولت اصلاحات با ابراز نگرانی نسبت به بلاتکلیفی این وزارتخانه در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: افردی که به عنوان سرپرست انتخاب می‌شود، وضعیت قطعی ندارد و نمی‌تواند تصمیمات بلندمدت بگیرد و ناچار است که به شکل روزمره مسائل را پشت سر بگذارد که این موضوع چندان نتیجه خوبی نخواهد داشت.

جعفر توفیقی، وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره مشخصه‌هایی که وزیر علوم برای آموزش عالی امروز نیاز دارد، گفت: وزارت علوم هم مثل همه وزارت‌خانه‌ها به قوی‌ترین افراد نیاز دارد، به خصوص که این وزارتخانه اهمیت بسیار زیادی از نظر نقش و عملکردش دارد، زیرا میلیون‌ها نفر به عنوان دانشجو، دانش‌آموخته و خانواده‌هایشان با آن ارتباط دارند.

او با اشاره به نقش وزارت علوم در سطح جامعه گفت: وزارت علوم نقش علمی،‌ فرهنگی و اجتماعی در کشور ایفا می‌کند. از طرفی ده‌ها هزار هیات علمی در زیرمجموعه‌های این وزارت مشغول به کارند که از نخبگان و پژوهشگران برجسته کشور در سطح ملی و جهانی محسوب می‌شوند. بنابراین کسی که می‌خواهد مسئولیت این وزارت‌خانه را به عهده بگیرد، باید از نظر علمی چهره برجسته و شناخته شده‌ای باشد تا جامعه علمی آن را بپذیرد.

توفیقی ادامه داد: چهره علمی وزیر علوم بسیار مهم است، زیرا در سیاست‌های کیفی‌سازی مهم است  و باید فردی صاحب نام با پیشینه برجسته علمی و پژوهشی باشد.

وزیرعلوم دولت اصلاحات افزود: با توجه به اینکه وزارت علوم با مسائل پیچیده‌ای در درون خود و در تعامل با سایر دستگاه‌ها در عرصه ملی و همچنین بین‌المللی روبه‌رو است، وزیر علوم باید فردی بسیار با تجربه از نظر مدیریتی باشد و همه زوایای نظام علمی کشور، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی را به خوبی بشناسد و توان تعامل و همکاری را با همه دستگاه‌های پیرامونش داشته باشد. به خصوص که این وزارتخانه با نهادهای زیادی هم‌پوشانی در مسئولیت‌ها دارد؛ مثلا شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی و فناوری، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش که بحث مدیریت را در این وزارت‌خانه را پیچیده می‌کند.

وزیر علوم آینده دانشگاه‌ها را امن و آرام کند

وی با تاکید بر اینکه وزیرعلوم باید با تجربه باشد، گفت: وزارت علوم علاوه بر وظایف علمی و پژوهشی، یک سری مسئولیت‌های فرهنگی و اجتمامی نیز در جامعه دارد. یکی از این وظایف،‌ تربیت دانش‌آموخته‌ها در تراز بالای علمی است تا در ترازهای بالای جهانی نیز مطرح شوند و بتوانند مسئولیت‌های اجتماعی را در کنار توانمندی‌های علمی خود قبول کنند. بنابراین وزارت علوم رسالت‌های فرهنگی و اجتماعی را نیز در کنار اهداف علمی و پژوهشی به دوش می‌کشد. پس وزیر علوم نیز باید در همه این موارد تسلط داشته باشد.

توفیقی با اشاره به نقش سیاسی وزارت علوم گفت: این وزارت نقش سیاسی نیز ایفا می‌کند و لازم است که وزیر علوم به مسائل سیاسی داخلی و جهانی نیز آشنا باشد تا بتواند به خوبی فضای تعامل و همکاری را بین گروه‌های مختلف سیاسی در دانشگاه و تشکل‌های دانشگاهی که بسیار متنوع هستند،‌ ایجاد کند و همچنین شرایطی را دانشگاه‌ها فراهم آورد تا در کنار فعالیت‌های علمی بتوانند در فضاهای مختلف سیاسی نیز همکاری کنند و یک فضای آرام و امنی در دانشگاه‌ها برای توسعه علمی کشور مهیا شود.

وزیراسبق علوم،‌ تحقیقات و فناوری تاکید کرد: وزیر علوم باید شخصیتی چند بعدی علمی، مدیریتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشد که بتواند این وزارتخانه بسیار با اهمیت را مدیریت کند و نظریات دانشگاهیان و جامعه علمی را با خودش همراه کند.

وزیر علوم دولت اصلاحات بزرگترین چالش این‌ روزهای وزارت علوم را بلاتکلیفی در تعیین وزیر علوم خواند و گفت: با توجه به نزدیکی به سال تحصیلی و نگرانی جامعه علمی مبنی بر اینکه بالاخره چه کسی می‌خواهد در راس این وزارتخانه قرار گیرد؛‌ بزرگترین چالش این روزهای وزارت علوم بلاتکلیفی در تعیین وزیر علوم است.

او افزود: شخص وزیر، تفکراتش،‌ شیوه مدیریتش و جایگاه علمی‌اش برای جامعه علمی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین بزرگترین چالش همان انتخاب وزیر است. از طرفی کسی که به عنوان سرپرست انتخاب می‌شود وضعیت قطعی ندارد و نمی‌تواند تصمیمات بلندمدت بگیرد و ناچار است که به شکل روزمره مسائل را پشت سر بگذارد که این موضوع چندان نتیجه خوبی نخواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز