خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد:

بیماری‌های قلبى عروقى، اولین علت مرگ و میر در کشور

asdasd
کد خبر : ۵۳۴۲۸۴

سخنگوی وزارت بهداشت با اینکه هرم سنی جمعیتی در کشور تغییر کرده است، گفت: جمعیت سالمندان کشور دوبرابر شده است و جمعیت رو به پیری می رود.

به گزارش ایلنا، ایرج حریرچی، در نشست خبری این هفته خود با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری، جمعیت کشور ٧٩ میلیون و ٩٢٦ هزار نفر است که 74 درصد در شهرها و 26 درصد در روستاها زندگى مى کنند، ادامه داد: طبق آمار 24 میلیون و 185 هزار خانوار داریم که از این خانوارها 8 و نیم درصد خانوارهای تک نفره، 20 درصد دونفره و 28 درصد سه نفره هستند.

وی با بیان اینکه هرم سنی جمعیتی در کشور تغییر کرده است، گفت: درحال حاضر شایع ترین سن، 30 تا 34 سالگی و 20 تا 29 سالگی است و به عبارت دیگر ترکیب سنی جمعیت ایران که 45 درصد آن در سال 1365 زیر 14 سال بودند، به 24 درصد زیر 14 سال رسیده است و اکنون جمعیت 30 تا 64 سال از 25 درصد به 45 درصد رسیده و جمعیت بالای 65 سال از 3.1 درصد به 6.1 درصد رسیده است، یعنی جمعیت سالمندان دوبرابر شده است.

حریرچی گفت: تراکم جمعیت در هر کیلومتر مربع از ٢١ نفر در سال 1355 اکنون به ٤٩ نفر رسیده است که با توجه به محدودیت توزیع منابع طبیعی باید به آن توجه بیشتری شود.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در 40 سال گذشته امید به زندگی رشد زیادی داشته است، به طوری که امیدبه زندگی به 74.6 سال و امیدبه زندگی سالم (بدون بیماری) نیز در سال 95 به ٦٤.٨ سال رسیده است.

حریرچی با اشاره به اینکه در سال 94 حدود ٣٢٧ هزار و ٥٢٥ نفر در کشور فوت کردند، تصریح کرد: اولین علت مرگ و میر در کشور ،بیمارى های قلبى عروقى، دومین علت سرطان و سومین علت را تصادفات تشکیل می دهد، یعنی سالانه ٦٧ هزار نفر در اثر سکته قلبى، ٣٣ هزار نفر سکته حاد مغزى، ٧هزار در اثر سرطان و ١٥ هزار نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده اند.

وی گفت: در شاخص هاى مربوط به سلامتى رشد مناسبی داشتیم، چراکه میزان مرگ و میر نوزادان در هر هزار تولد زنده به زیر ١٠ مورد کاهش پیدا کرده و میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در هر هزار تولد زنده به 15.5 مورد در هر هزار تولد زنده رسیده است، اما هنوز در برخى از شاخص هاى مربوط به سلامتى که بر سلامتی تاثیر دارد و مربوط به رفتار مردم است، مشکلات به قوت خود باقی مانده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در سال ١٣٨٥ آمار چاقی در ایرانیان ٤٤ درصد بوده است که اکنون طبق آمارها به 3٤ و در برخی آمارها به ٦٨ درصد رسیده است، چاقی عامل خطرناکی است و متاسفانه شیوع آن در کودکان زیر 5 سال ١٣.٧ است و از طرفی ٢٠.٥ درصد جوانان١٣ تا ١٨ سال نیز اضافه وزن دارند.

وی بیان کرد: شیوع مصرف مواد دخانی در سال 85 حدود 11 درصد بود و در سال 90 به 14 درصد رسید و درحال حاضر رشد مصرف کنترل شده و به 14.1 درصد رسیده است، اما هنوز میزان قابل توجهی است.

حریرچی خاطرنشان کرد: فعالیت فیزیکی ناکافی در افراد بالای 18 سال 80 درصد و در جوانان 13 تا 18 ساله 48.7 درصد است. یعنی از هر دو جوان یکی فعالیت فیزیکی ناکافی دارد.

وی گفت: فشارخون بالا در حال افزایش است که ناشی از مصرف نمک، چربی و عدم تحرک بدنی است و میزان آن به حدود 27 درصد رسیده است. یعنی از 4 نفر یک نفر فشار خون دارد و اکثر آنها از مشکل خود مطلع نیستند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان گفت: در ٤٠ سال اخیر دستاوردهای مناسبی در حوزه سلامت همچون کاهش بیماری های عفونی، مرگ و میر نوزادان و کنترل موارد بهداشتی داشتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز