خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

"مدیریت نادرست آب" علت خشک‌شدن دریاچه عباس‌آباد/ شمال کشور دچار تنش آبی است

asdasd
کد خبر : ۵۳۰۹۰۶

خشک شدن کامل دریاچه‌ عباس‌آباد که در فهرست یونسکو ثبت ملی شده است، نشان از وقوع یک تنش آبی و ناکارآمدی در مدیریت منابع آبی شمال کشور دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دریاچه عباس‌آباد در نزدیکی شهر بهشهر واقع شده و در میان جنگل‌های مازندران یکی از دیدنی‌ترین مناظر ایران محسوب می‌شود. این دریاچه در سال ۹۰ به همراه ۸ باغ ایرانی در فهرست یونسکو ثبت ملی شده است و از جاذبه‌های گردشگری استان مازنداران است. با این حال در پی خشکسالی، برداشت بیش از اندازه آب به منظور مصارف کشاورزی و مدیریت نامناسب آب این دریاچه منحصر به‌فرد به طور کامل خشک شده است.

"مدیریت نادرست آب" علت خشک‌شدن دریاچه عباس‌آباد/ شمال کشور دچار تنش آبی است

آب دریاچه به منظور تامین آب زراعی تخلیه شد

زمان رضا احمدی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان بهشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا  با تایید خبر خشک شدن دریاچه عباس‌آباد در تشریح علت آن گفت: در سنوات قبل آب این دریاچه برای تامین آب کشاورزی استفاده می‌شد، اما از آنجایی که ورودی آب به دریاچه خوب بود، هرگز با خشکسالی مواجه نمی‌شد. در سال جاری به دلیل خشکسالی و  کاهش میزان بارندگی، آبگیری دریاچه کامل نبوده است.

رضا احمدی ادامه داد: آب دریاچه به منظور تامین آب زراعی تخلیه شده و رودهایی که به سمت دریاچه هدایت می‌شوند نیز خشک شده است. در نتیجه دریاچه عباس آباد به طور کامل خشک شده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بهشهر با اشاره به اینکه مدتی است در حال آبگیری دریاچه هستند، افزود: البته متولی این امر امور آب منطقه‌ای است و آنها باید جوابگو باشند.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه این دریاچه ۱۰ هکتار وسعت دارد، علت خشک شدن دریاچه را مدیریت نادرست آب عنوان کرد.

ابراهیمی‌کارنامی در تشریح علت خشک شدن دریاچه عباس‌آباد افزود: آب دریاچه در فصل تابستان برای کشاورزی مصرف می‌شود، اما امسال ورودی‌های دریاچه کاهش یافته است. گرم شدن استان مازندران، کاهش بارندگی و مصرف بیش از حد آب موجب شده این دریاچه خشک شود، البته مدتی است خروجی دریاچه را بسته‌اند، اما متاسفانه هنوز آبگیری نشده است.

بیش از اندازه آب از دریاچه‌ها برداشت می‌شود

مدیرکل حفاظت‌محیط‌زیست استان مازندران، آبگیری دوباره دریاچه را منوط به بارش باران دانست و افزود: امسال در بقیه نقاط نیز خشکسالی حاکم است و فقط با مدیریت صحیح منابع آبی می‌توانیم خود را با خشکسالی سازگار کنیم. استان مازندران اکنون هشتمین استان خشکسالی زده و دومین استان کم‌بارش کشور نسبت به میانگین دوره‌ای است. بنابراین این یک تنش آبی است که در دریاچه عباس‌آباد و بقیه دریاچه‌ها نیز شاهد نتیجه آن هستیم و دریاچه الندان در ساری نیز به همین علت خشک شده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا برداشت غیرمجاز آب در اطراف دریاچه‌ها تاثیری در خشک شدن دریاچه الندان و عباس آباد داشته است، یا خیر؟ گفت: از دریاچه‌ها بیش از اندازه آب برداشت می‌شود و وظیفه اداره آب این است که روی خروجی آب نظارت دقیق  داشته باشد و میزان خروجی و ورودی آب دریاچه را تنظیم کند.

 مدیرکل‌حفاظت‌محیط‌زیست‌ استان مازندران نقش وزارت جهاد کشاورزی در برداشت آب دریاچه‌ها برای مصارف کشاورزی را چنین عنوان کرد:‌ نمی‌توان تقصیر را بر گردن وزارتخانه‌ای انداخت، امروز  کل دنیا به خصوص کشورهای صنعتی با بحث گرمایش زمین مواجه هستند و فقط ما درگیر آن نیستیم. در حال حاضر  کشورهایی همچون ایتالیا و آمریکا نیز درگیر بحث تغییرات اقلیمی هستند، اما شدت و اثرگذاری آن در بخش‌های مختلف متفاوت است. متاسفانه در شمال ایران اثرگذاری تغییرات اقلیمی و گرم شده زمین بسیار مشهود است.

شرایط شمال کشور به علت خشکسالی وخیم است

او ادامه داد: البته وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه‌ها می‌تواند نقش مهمی بازی کند و موظف است؛ کشاورزان را در راستای مدیریت منابع آب آموزش دهد. از آنجا که بخش اعظم کشاورزی در شمال کشور به برنج‌کاری اختصاص دارد و برنج کاری آب زیادی مصرف می‌کند، مدیریت آب دارای اهمیت بیشتری است. منتظریم با بارندگی در سال‌های آینده بخشی از این خشکسالی جبران شود.

ابراهیمی‌ کارنامی شرایط شمال کشور را به علت خشکسالی وخیم دانست و افزود: نسبت به سال گذشته شرایط وخیم است و میانگین بارندگی در استان مازندران ۵۰ درصد و نسبت به میانگین دوره‌ای نزدیک به ۳۰ درصد بارندگی کاهش یافته است و باید با توجه به این دوره خشکسالی با منابع آبی‌ برخورد کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز