خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با رییس انجمن داروسازان ایران مطرح شد؛

واردات داروهای بیماران خاص در صورت اثبات عوارض نمونه‌های داخلی، ضروری است

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۶۴۷

رییس انجمن داروسازان ایران گفت: معتقدم اگر داروهای تولید داخل برای بیماران خاص عوارضی دارند که بی‌شک برخی دارند؛ باید حتما داروهای برندی که بدون عوارض هستند در اختیار بیماران قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ براساس مصوبه مجلس به منظور حمایت از تولید داخل داروهای وارداتی از پوشش بیمه خارج شده و این مصوبه شامل برخی از داروهای بیماران خاص نیز می‌شود از همین‌رو بیماران دارای بیماری خاص یا با مشکل تامین هزینه دارو مواجه می‌شوند یا در صورت استفاده از داورهای داخل به دلیل عدم کیفیت و عوارضی که روی برخی از بیماران دارد؛ با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند.

محمدباقر ضیاء (رییس انجمن داروسازان ایران) در این‌باره اظهار کرد: تولید برندهای خارجی در داخل کشور از گذشته مطرح بوده و پروسه تولید و کنترل داروسازی یک پروسه علمی است و براساس استاندارد‌های جهانی است که همکاران ما نیز به آن توجه دارند.

او ادامه داد: وقتی دارویی تولید می‌شود مجموعه‌ای از عوامل از تکنولوژی تا مواد جنبی در آن تاثیرگذار هستند. یک دارو با یک فرمول مشخص تولید و وارد بازار می‌شود اما تنها فرمول دارو نیست که سرنوشت اثر دارو را مشخص می‌کند بلکه در بروز عوارض این دارو مواد جنبی دیگر نیز موثر هستند.

رییس انجمن داروسازان ایران خاطرنشان کرد: عوارض جانبی به بازخورد بدن بیمار نیز بستگی دارد ممکن است یک دارو در بدن یک بیمار عوارض داشته باشد اما در بدن بیمار دیگری این عوارض ایجاد نشود بنابراین ایجاد عوارض بر اثر استفاده از دارو به مجموعه‌ای از پارامترها بستگی دارد.

ضیاء تاکید کرد: تولید داروهای خاص در کشور اگرچه برای ما یک موفقیت بزرگ است اما باید همراه با نتیجه مثبت باشد. همه این اقدامات در نهایت باید برای راحتی، آسایش و تسکین درد بیمار باشد بنابراین اگر فرآیند تولید یک دارو نتیجه اثربخشی ندارد باید در آن تجدیدنظر شود و نباید مسائل بسته شود.

او با بیان اینکه باید بروکراسی‌ها کم و دسترسی به دارو برای بیماران خاص آسان شود، گفت: بیماران خاص با دیگر بیماران متفاوت هستند. من معتقدم در تامین داورهای بیماران خاص هر حمایتی که لازم است باید انجام شود و اگر حتی باید هزینه زیادی برای پرداخت دارو انجام شود باید این کار صورت گیرد چراکه بیماران خاص در طول زندگی خود با آلام متعددی روبرو هستند و وظیفه ما است که این دردها را کم کنیم.

رییس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه شرعا و عرفا موظف هستیم شرایط را به گونه‌ای آماده کنیم تا این بیماران به دلیل استفاده از دارو آسیب نبینند، تاکید کرد: معتقدم اگر داروهای تولید داخل برای بیماران خاص عوارضی دارند که بی‌شک دارند باید حتما داروهای برند که برای این افراد بدون عوارض هستند در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

ضیاء بیان کرد: ممکن است از ۱۰ داروی تولید داخل یکی یا دو مورد در تعداد محدود بیمار مشکل ایجاد کنند. به نظر شخصی من باید شرایط به گونه‌ای مهیا شود که حتی این بیماران هزینه‌ای نیز پرداخت نکنند و معتقدم هزینه این افراد در مقابل برخی از هزینه‌هایی که می‌شود و ضروری هم نیست، ناچیز است و به چشم نخواهد آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز