خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

دوره فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش سه ساله می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۲۰۵

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه امسال و سال آینده مشکلی برای پذیرش نیرو و تعادل جنسیتی در آموزش و پرورش وجود ندارد از سه ساله شدن دوره فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم دانش‌آموزان هیچ ملیتی در ایران از مهر جا نمانند.

به گزارش ایلنا، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری صدا و سیما گفت: آموزش و پرورش شرایط منحصر به فردی دارد و سند تحول بنیادین خلاف بسیاری از اسناد بالادستی دیگر که صرفا مفاهیم کلی را مطرح می کند، کاملا عملیاتی، اهداف آن مشخص و برای هر هدف راهکارهایی تدوین شده است و از این جهت سندی است که مسیر تحول در آموزش و پرورش را ترسیم کرده است.

او ادامه داد: هر کس که وزیر آموزش و پرورش شود بر مبنای این سند، چشم انداز فعالیت هاش روشن است و می تواند بر اساس آن برنامه‌های خود را تدوین کند از این رو برنامه من برای آموزش و پرورش در دولت دوازدهم برگرفته از این سند تحول و ناظر بر دو بخش است.

بطحایی با بیان اینکه بخش نخست برنامه هایی است که محتوا و متن برنامه های درسی، آموزش و پرورش ما را متحول کند، گفت: زیاد شنیده شده که آنچه که در مدرسه آموزش می دهیم با آن چه که در بیرون از مدرسه مورد نیاز زندگی فردی و اجتماعی افراد است متفاوت است، این فاصله موجب کم شدن نشاط و شادابی در مدرسه می شود.

او با اشاره به اینکه تکیه بر محفوظات و حافظه محوری فضای شکننده و سردی را در مدرسه ایجاد کرده است، گفت: ممکن است دانش آموز در مدرسه کارنامه و رتبه خوبی داشته باشد اما در بیرون از مدرسه در حل بدیهی‌ترین مسایل زندگی‌اش و مهارت‌های ابتدایی و از جمله رعایت حقوق دیگران ناتوان است.

از ظرفیت‌های آموزش و پرورش استفاده نمی‌شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: بخشی از برنامه‌های آموزش و پرورش در دولت دوازدهم مبتنی بر سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی که از زیرنظام های این سند است خواهد بود و بخش دوم برنامه هایی است که روش اداره و مدیریت آموزش و پرورش را تغییر خواهد داد.

بطحایی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش امروز ما مانند 30 سال پیش اداره می شود، افزود: اکنون مولفه های تاثیرگذار در آموزش و پرورش با آن زمان تفاوت بسیاری کرده است.

او با بیان اینکه تمرکز شدیدی در نظام تصمیم سازی داریم، گفت: از ظرفیت‌های عظیم آموزش و پرورش و یک میلیون و 700 هزار کارمند و معلم شاغل و بازنشسته که پر از تجربه ارزشمند تربیتی و آموزشی هستند در تصمیم سازی های خود استفاده نمی‌کنیم. تجارب بین المللی وجود دارد و پیشینه بسیار غنی را هم در نظام های آموزشی گذشته کشورمان هم داریم که باید از آن ها استفاده کنیم تا بتوانیم روش اداره و مدیریت آموزش و پرورش را تغییر دهیم.

محافظه‌کاران نمی‌توانند تحول ایجاد کنند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مهمترین پیش نیاز تحول، جرات و جسارت ورود به مقوله ها و مباحث جدید است، گفت: افراد محافظه کار و ملاحظه کار نمی‌توانند تحول را ایجاد و مدیریت کنند و یکی از مهمترین موانعی که در اجرای سند تحول بنیادین تاکنون داشتیم وجود این روحیه بوده است. البته نباید در تحولات، هیجانی برخورد کرد بنابراین ضمن جسارت، تحولات باید با کارشناسی، دقت و علم کافی انجام شود.

او با اشاره به اینکه برنامه درس ملی از نخستین زیرنظام هایی بود که تهیه و عملیاتی شد، گفت: این برنامه چارچوب کاملا روشن از جمله اهداف و اصول مبتنی بر سند تحول را برای برنامه‌های درسی ما آماده کرده است اما همه مختصات برنامه درس ملی پیاده نشده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بسیاری از ریشه های توسعه نیافتگی برخی از کشورها را باید در آموزش و پرورش آن کشور جستجو کرد، گفت: باید عدالت آموزشی را در سراسر کشور ایجاد کنیم. پایه و زیربنای نظام رتبه بندی، نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای است یعنی برای هر نوع رتبه بندی ابتدا باید نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای معلم را تعریف و مستقر کنیم. تحصیل علم و دانش در هر شرایطی حق همه افراد است؛ تلاش می‌کنیم تا دانش‌آموزان هیچ ملیتی از مهر جا نمانند.

او با اشاره به اینکه مقدمات این کار در دوره قبل فراهم شده است، گفت: با توجه به تکلیف قانونی و پیگیری های مستمر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با توجه به مطالبات به حق معلمان، امیدواریم در ماه های آینده در فرصت قانونی پیش نویس لایحه نظام رتبه بندی را آماده و به مجلس بفرستیم تا سیر بررسی و تصویبش را طی کند. امیدواریم این لایحه بتواند میان شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه ای از یک طرف و نظام پرداخت ها از طرف دیگر نظم و هماهنگی را برقرار کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در مدیریت منابع انسانی یکی از توصیه های موکد این است که باید ارتباط منطقی میان شایستگی ها و صلاحیت ها و نظام پرداخت ها وجود داشته باشد در غیر این صورت نیروی انسانی انگیزه کافی را نخواهد داشت. اگر در موعد مقرری که قانون گذار برای ما تکلیف کرده است این لایحه را آماده کنیم احتمالا از سال آینده به تدریج آن را مستقر کنیم.

او با اشاره به اینکه مدارس باید از تجهیزات خوب و نیروی انسانی کاربلد و با انگیزه برخوردار باشد، گفت: دانش آموزان و اولیا ، مشتریان آموزش و پرورش و مدارس هستند و در برخی اوقات نارضایتی هایی دارند که از دغدغه های ماست و  برای حال آن نظام تضمین کیفیت از برنامه های ما در 4 سال آینده است تا مدارس دولتی ما هم دارای این نظام باشد و به استانداردهای لازم برسیم.

اقبال بیش‌ از اندازه از رشته تجربی از دست آموزش و پرورش خارج است

بطحایی درباره عدالت آموزشی هم گفت: شاخص دستیابی برابر به فرصت های آموزشی یکی از شاخص های آموزشی جهان است و در برنامه ریزی آموزشی ما این شاخص دیده شده است. اگر این تفاوت زیاد شود زنگ خطر جدی خواهد بود.

او با بیان اینکه بسیاری از ریشه‌های توسعه نیافتگی جامعه را باید در آموزش و پرورش جستجو کرد، گفت: برای دستیابی به فردای روشن باید عدالت آموزشی را در مدارس خود ایجاد کنیم و دولت باید تلاش کند این نابرابری را کاهش دهد و محرومیت زدایی کند. در تعادل میان خانم‌ها و آقایان برای پذیرش نیرو برای امسال و سال آینده مشکل نخواهیم داشت. اما برای پایه‌های ابتدایی نیاز داریم اما پس از آن باید میزان پذیرش مرتبط با نیازهای ما باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دنیای امروز ایجاب می کند که اهل فضای مجازی باشیم و با توجه به اینکه در آموزش و پرورش 70 درصد نیروی انسانی مدرک لیسانس و بالاتر را دارند و میانگین سابقه خدمتی معلمان، 23 سال است بنابراین از نظر تجربه و دانش نیروی انسانی آموزش و پرورش ویژگی منحصر به فردی دارد به همین علت استفاده از فضای مجازی در میان معلم بسیار رایج است.

او ادامه داد: اکنون شرایط جدیدی به وجود آمده است و نمی توان آن را با دهه 60 مقایسه کرد دانش آموزان امروز باید یاد بگیرند چگونه از خود در برابر مسایل جدید از جمله فضاهای مجازی محافظت کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حفظ بنیان خانواده نگرانی جدی بسیاری از کشورها از جمله کشور ماست، گفت: آموزش و پرورش ما زمانی موفق خواهد بود که واقعیت های بیرون مدرسه را ببیند.

بطحایی درباره بی رغبتی دانش آموزان به رشته های ریاضی و اقبال آن ها به رشته علوم تجربی گفت: مدیریت و کنترل بخشی از این مشکل از دست آموزش و پرورش خارج است. به آمایش سرزمین و حرف و مشاغل باید توجه شود نمی‌توان دانش آموزان را به انتخاب رشته خاص مجبور کرد اما می‌توان آن‌ها را تشویق کرد.

همه مختصات درس ملی پیاده نشده است

او با بیان اینکه آموزش و پرورش فقط راهنماست، گفت: به صورت فوق برنامه تلاش می کنیم زمینه های لازم را ایجاد کنیم تا خود دانش آموزان تمایل به انتخاب رشته های مورد نیاز کشور را داشته باشند. امیدوارم بتوانم با روش‌های منطقی و معقول، شان، منزلت  به ویژه وضعیت معیشت معلمان را بهبود ببخشیم. اولین مجرای آن طرح رتبه بندی و سنجش صلاحیت هاست که امیدواریم مقدمات آن، امسال و مرحله آغازین آن سال آینده اجرا شود.

بطحایی با بیان اینکه زیرنظام برنامه درسی در سند تحول بنیادین، جزو اولین زیر نظام‌ها بوده است، گفت: برنامه درس ملی چارچوب روشنی برای برنامه‌های درسی مبتنی بر سند تحول  طراحی کرده است و لوازم مورد نیاز برای اجرا نیز در این زیرنظام آمده است. 

او افزود: بخشی از برنامه درس ملی را اجرا کرده‌ایم و امسال هم کتاب‌های درسی پایه یازدهم آماده و شهریور عرضه می‌شود، اما همه مختصات درس ملی پیاده نشده است.

به گفته ی وزیر آموزش و پرورش باید تحول در محتوا و متن برنامه درسی و کاهش تکیه بر محفوظات را طبق برنامه درس ملی پیگیری شود.

بطحایی ادامه داد: چهار مقطع سه ساله در برنامه درس ملی تصویب شده است. براساس آن دانش‌آموز سه سال نخست دوره ابتدایی را با یک معلم می‌گذراند این روش در برخی مدارس اجرا شد اما به دلیل نبود امکانات در برخی دیگر اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه بر رتبه بندی معلمان تاکید دارد، گفت: این برنامه تکلیفی بر دوش دولت و وزارتخانه نهاده است. زیربنای رتبه بندی نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای است. باید ابتدا آن را تعریف و مستقر کنیم که پیش نیازهایی لازم دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پیش نویس نظام سنجش و صلاحیت حرفه ای در دوره دانش آشتیانی تهیه شده است، گفت:  امیدوارم با توجه به تأکیدات قانون و پیگیری نمایندگان مجلس در ماه‌های آینده پیش نویس را نهایی و در قالب لایحه به مجلس ارسال کنیم و امیدوارم این لایحه بتواند التزام میان صلاحیت‌های حرفه‌ای و نظام پرداخت را ایجاد کند و اگر این التزام نباشد نیروی انسانی انگیزه  لازم را نخواهد داشت. به نظر نمی رسد از لحاظ منابع مالی دچار مشکل شویم. دولت نیز به شدت بر آن تاکید دارد و اگر در موعد مقرر پیش نویس را آماده شود ممکن است از سال آینده بتوانیم رتبه بندی را به تدریج مستقر کنیم.

دوره فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش سه ساله می‌شود

وزیر آموزش‌وپرورش همچنین با اشاره به عدم علاقه دانش آموزان به مدرسه گفت: مدرسه زمانی مطلوب است که تجهیرات استاندارد و نیروی انسانی با انگیزه داشته باشد. دانش آموزان و اولیا، مخاطبان آموزش‌وپرورش هستند که در برخی مواقع از کیفیت کار ما راضی نیستند. در زمان ثبت‌نام مدارس هم انتقادهایی دارند، جمع این دو مولفه، نظام تضمین کیفیت است که از برنامه‌های ما در چهار سال آینده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر مدارس دولتی دارای نظام تضمین کیفیت شوند باید بتوانند در قبال امکانات ارائه شده پاسخگو باشند گفت: اگر این نظام طراحی و مستقر شود می‌تواند نقاط قوت و ضعف را مشخص شود. امسال و سال آینده مشکلی برای پذیرش نیرو و تعادل جنسیتی نداریم. اما از سال بعد باید پذیرش‌ها متناسب با نیاز باشد. 

به گفته وزیر آموزش و پرورش سال آینده دوره فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش سه ساله می‌شود و به شدت به هنرآموز نیاز خواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز