خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان مدارس غیردولتی خبر داد:

جلوگیری از ادامه فعالیت مراکز پیش‌دبستانی‌ فاقد مجوز

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۳۷۹

رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: در قانون قبلی تاسیس مدارس غیردولتی قرار بود آیین نامه تنظیم حقوق و دستمزد ارائه شود که تحقق نیافت، اما در قانون جدید ملاک و معیار حداقل دستمزد، قانون کار است. البته این مسئله به این معنا نیست که موسس نتواند حق‌التدریس بیشتری به معلمان پرداخت کند.

به گزارش ایلنا، مرضیه گرد (رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش) گفت: از سال گذشته سامانه‌ای برای ثبت مراکز پیش دبستانی درنظر گرفته شد، اما تعدادی مراکز پیش دبستانی برای اخذ مجوز مراجعه نکردند؛ چنانچه در سال تحصیلی 96-97 مرکز پیش دبستانی‌ای مجوز نداشته باشد، آموزش و پرورش از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: در قانون قبلی تاسیس مدارس غیردولتی قرار بود آیین نامه تنظیم حقوق و دستمزد ارائه شود که تحقق نیافت، اما در قانون جدید ملاک و معیار حداقل دستمزد قانون کار است. البته این مسئله به این معنا نیست که موسس نتواند حق‌التدریس بیشتری به معلمان پرداخت کند.

گرد گفت: به منظور رعایت عدالت آموزشی در مناطق محروم به ویژه مناطق دو زبانه تمهید مقدمات برای تحصیل رایگان نوآموزان پیش دبستانی از طریق خرید خدمات و استفاده از موسسان غیردولتی فراهم شده است.

وی افزود: آیین نامه مربوط به بیمه و شرایط موردنظر درحال طی مراحل تصویب است. بر این اساس اطلاعات از طریق موسسان به مراجع ذیصلاح می‌رسد و در فرم‌های قرارداد معلمان قطعا باید قید شود، اما این امر به منزله ورود غیر آموزش و پرورش به مدیریت مدرسه نیست. یعنی آموزش و پرورش نظارت را بر عهده دارد و باید موسسان با شورای نظارت هماهنگی لازم را داشته باشند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت‌ آموزش و پرورش در ادامه گفت:مرجع اصلی ورود به حیطه نظارتی مدارس غیردولتی، آموزش و پرورش است؛ چنانچه تخلفی رخ دهد آموزش و پرورش معلم یا موسس را به سمت مراجع ذیصلاح هدایت می‌کند. این فرآیند نظم خوبی به مدارسی که در استان‌های کوچک قرار دارند و با این مشکل مواجه هستند، داده است. 

گرد ادامه داد: از این پس نمایندگانی از سازمان برای تعیین دقیق شرایط بیمه معلمان با وزرات کار جلساتی خواهند داشت تا کار به طور شفاف اجرایی شود. هیچ ارگانی بدون هماهنگی با آموزش و پرورش اجازه ورود به مدارس را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه بیمه متناسب با حضور و شرایط معلمان طبق قانون کار، دستورالعمل هایی دارد عنوان کرد: کادر آموزشی بیمه 12 ماهه دارند، اما این مسئله برای معلمان مقدور نیست و افزایش میزان بیمه برای معلمان به 12 ماه، هزینه و فشار مالی برای خانواده ها دارد .

رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت‌ آموزش و پرورش درباره طرح خرید خدمات آموزشی نیز اظهار کرد: در طرح خرید خدمات آموزشی که به منظور ارتقای کیفیت آموزشی اجرا می‌شود از نیروهای بومی استفاده می‌کنیم. اخیرا مشکلی برای پرداخت حقوق داشتیم که آموزش و پرورش به طور جدی پیگیر حل آن است. برای اجرای این طرح در سال آینده با توجه به نیاز سنجی انجام شده با سازمان مدیریت همکاری می‌کنیم.

گرد با بیان اینکه در حال حاضر حدود 180 هزار دانش آموز از طریق طرح خرید خدمات تحصیل می‌کنند و نزدیک به 12 هزار معلم از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بومی منطقه شناسایی شدند که تحت پوشش این طرح به دانش آموزان تدریس می‌کنند گفت: همواره به طرح های مشارکتی عمومی و خصوصی نیازمند هستیم.

وی درباره تاسیس صندوق مدارس غیردولتی نیز گفت: پیش‌نویس آیین‌نامه تاسیس صندوق مدارس غیردولتی در آخرین مرحله اجرا قرار دارد و بعد از تایید حوزه حقوقی ادامه کار انجام می‌شود. همچنین رئیس کمیسیون اجتماعی دولت برای تسهیل روند تصویب، اعلام آمادگی کرده است. با توجه به لازم الاجرا شدن قانون دائمی شدن تاسیس مراکز غیردولتی، مذاکراتی با سازمان برنامه و بودجه داشتیم تا برای سال 97 این قانون به طور کامل  اجرایی شود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت‌ آموزش و پرورش درباره ساماندهی  مراکز پیش دبستانی اظهار کرد: برای افراد صاحب صلاحیت زمینه‌ای فراهم شده تا نهادهای علاقه‌مند و انجمن‌های مردم نهاد وارد عمل شوند، اما شرط اصلی برای فعالیت، کسب مجوز از آموزش و پرورش است که با توجه به تفویض اختیار نهادهای علاقه مند وارد عمل شوند.  مجوز تاسیس مراکز پیش دبستانی از طریق شورای نظارت منطقه یا شهرستان اخذ می‌شود و چنانچه در سال تحصیلی 96-97 مرکز پیش دبستانی‌ای مجوز نداشته باشد، آموزش و پرورش از ادامه فعالیتش جلوگیری می‌کند.

گرد گفت: از سال گذشته سامانه‌ای برای ثبت مراکز پیش دبستانی درنظر گرفته شد، اما  تعدادی مراکز پیش دبستانی برای اخذ مجوز مراجعه نکردند و با توجه به اطلاع رسانی‌های انجام شده امیدواریم اطلاعات تا قبل از مهلت قانونی بازگشایی مدارس ارائه شود و آنها بتوانند مجوز دریافت کنند. انتظار داریم همه پیش دبستانی‌های بدون مجوز آموزش و پرورش،سریعا اقدام کنند، در غیر این صورت با مراکز بدون مجوز برخورد قانونی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز