خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

تشریح برنامه‌های وزارت بهداشت در دولت دوازدهم

asdasd
کد خبر : ۵۲۶۴۸۳

قائم‌مقام وزیر بهداشت برنامه‌های وزارت بهداشت در دولت دوازدهم را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی؛ قائم مقام وزیر بهداشت امروز در نشستی خبری با تشریح برنامه‌های جدید این وزارتخانه گفت: وزارت بهداشت برنامه خود را در شش بسته اصلی ارائه کرده است. تداوم و ارتقاء و استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده و برنامه نوآوری و تحول در آموزش پزشکی از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت است.

او ادامه داد: فارغ‌التحصیلان حوزه پزشکی باید مطابق با نیاز مردم خدمات ارائه کنند. همچنین تامین منابع مالی پایدار و عدم وابستگی به درآمد نفت، درآمدهای ناپایدار، کنترل هزینه‌ها و ارتقای بهره‌وری از برنامه‌های حوزه بهداشت است.

قائم‌مقام وزیر بهداشت با برشمردن عوامل موثر در سلامت جامعه گفت: اعتیاد، طلاق و آلودگی محیط زیست رصد خواهد شد و با همکاری بین بخشی مدیریت و رفع می‌شود. امیدواریم با همکاری مردم و سایر نهادها و تلاشی که حدود 800 هزار نفر از کارکنان حوزه بهداشت، درمان وسلامت انجام می‌دهند این امور به نحو احسن پیش رود.

حریرچی گفت: سالانه 8 میلیون بستری دولتی و 10 میلیون بستری در حوزه نظام پزشکی انجام می‌شود. همچنین 800 میلیون بار مراجعه به مراکز بهداشت و سلامت و درمان در سال اتفاق می‌افتد که این بار سنگین را کارکنان این حوزه متحمل می‌شوند.

قائم مقام وزیر بهدشات با اشاره به برنامه 4 ساله پیش‌روی وزارت بهداشت گفت: 94 درصد برنامه وزارت بهداشت منطبق و همسو با قوانین و سازمان جهانی بهداشت است. در این برنامه محصولات، اهداف و کارکردهای نظام سلامت به تفصیل آمده است. همچنین اقدامات دولت یازدهم بر همان مبنای کارکردی در برنامه عنوان شده است. در حوزه‌های بهداشت، درمان، تهیه دارو، تامین مالی و مدیریت آن و در زمینه واکسن، تجهیزات پزشکی همه کارکردها و مسائل دیده شده است و همگی با استفاده از الگوی سازمان جهانی بهداشت است.

او ادامه داد: چالش‌ها و محیط پیرامون نظام سلامت باید مورد توجه قرار گیرد زیرا تاثیر جدی در این حوزه می‌گذارد. به طور مثال پدیده گرد و غبار،زلزله و سیل از مسائلی است که به ما تحمیل می‌شود و به سلامت مردم آسیب می‌زند. همچنین یکی از موارد کنترل بیماری‌ها پیشگیری از شیوع آن درمنطقه است. ما فلج اطفال را در منطقه حل کردیم.

حریرچی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی و عوارض آن گفت: فقر یکی از مواردی است که باید پیگیری شود. مردم فقیر در ترکیب مواد غذایی و در کالری موردآسیب هستند. از طرفی اعتیاد هم از مسائلی است که باید دیده شود. طلاق و افزایش سن ازدواج همگی این موارد آسیب‌های ذهنی و جسمی وارد می‌کند.

قائم مقام وزیر بهداشت یکی از مشکلات سلامت را رشد شهرنشینی خواند و گفت: 75 درصد جمعیت ایران در شهرها زندگی می‌کنند. شهرنشینی، حاشیه‌نشینی، بدمسکنی و مسکن فرسوده همچنین ترافیک و ساعات خواب و بیداری شهروندان از موارد تاثیرگذار بر سلامت جسم و روان مردم است که باید آسیب‌شناسی شود و برای آنها راه‌حل ارائه کرد.        

یکی از اهداف نظام سلامت افزایش امید به زندگی است                                          

معاون وزیر بهداشت گفت: یکی از اهداف نظام سلامت افزایش امید به زندگی است. متاسفانه اکثر بیماری‌ها نظیر سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و آلزایمر از بیماری‌های شهری دوران پیری است که بسیار هم برای مردم پرهزینه است. درکشورهای آسیای جنوب شرقی با توجه به فرهنگ مردم زمانی که فرد به آخر عمر نزدیک می‌شود زند‌گی اش را در آرامش سپری می‌کند و هزینه‌ای برای بستری و بیماری آن در نظر گرفته نمی‌شود که این مسئله هزینه‌های سلامت این کشورها را 15 درصد کاهش داده است. البته این موضوع به عوامل اقتصادی و اجتماعی نیز بستگی دارد اما پیر شدن جمعیت یکی از مسائل مهم در حوزه سلامت به شمار می‌رود.

حریرچی به محرومیت در مناطق دوردست اشاره کرد و گفت: افراد محروم در جامعه باید از نظام خدمات اجتماعی و رفاه برخوردار باشند. متاسفانه نظام اداری در سلامت پیچیدگی‌هایی دارد که به قشر آسیب‌پذیر فشار می‌آورد. از طرفی توسعه ارتباطات مجازی باعث انتشار اطلاعات نادرست شده و متاسفانه سرمایه اجتماعی ما یعنی اعتماد به مردم، مردم به دولت و دولت به مردم بسیار پایین است و همین موضوع می‌تواند آرامش و سلامت را بگیرد. مثلاً تورم بیماری‌زا است و کم بودن سرمایه اجتماعی باعث عدم همکاری مردم با نظام سلامت می شود.

او با اشاره به وضعیت سلامت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل گفت: این دانش‌آموزان و همچنین قراردادهای کاری نامناسب، رشد رفتارهای خشونت‌آمیز، توسعه نامتوازن و ضعف کار تیمی و عدم همکاری بین بخشی در خانواده و اجتماع همگی نظام سلامت را تحت تاثیر قرار داده که به صورت چالش در برنامه‌های آ‌تی دیده شده است.

اخبار فضای مجازی مبنی بر جابه‌جایی‌ها در وزارت بهداشت نادرست است

معاون وزیر بهداشت درباره اولویت وزارت بهداشت در حوزه درمان و جابجایی معاونان در دوره مدیریت چهار سال پیش‌رو گفت: قطعاً با اتمام چهار سال گذشته و آغاز دور جدید تغییراتی در حوزه سلامت ایجاد خواهد شد اما همه مسائلی که درباره عزل و نصب‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود نادرست است. باید دید با تصمیم وزیر چه تغییراتی در چارچوب وزارت بهداشت ایجاد خواهد شد.

او درباره تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر و خدمات بیمه‌ای نیز گفت: وزارت بهداشت در نقش‌های مختلفی از جمله بخش‌های دولتی، خصوصی، خیریه و در حوزه بستری و خدمات سرپایی با همکاری بیمه‌ها خدمات تسهیلاتی بیمه به متقاضیان ارائه می‌کند. امروز هزینه‌های بیماری‌هایی مانند سرطان‌های سینه و تیروئید تا حدود 100 هزار تومان کاهش یافته که بسیار خوب است البته این مسئله باید در سازمان سلامت اعتباری توسعه پیدا کند.

حریرچی درباره همکاری با سازمان بیمه و تامین اجتماعی گفت: دکتر ربیعی در دفاع از خود در مجلس شورای اسلامی از طرح تحول سلامت حمایت کرده و طبق هماهنگی‌های بین بخشی حمایت بیمه‌ای از افراد افزایش پیدا خواهد کرد.

شرایط برای خدمت پزشکان در مناطق محروم مهیا شود    

او ضمن قدردانی از پزشکان برای اجرای طرح تحول سلامت درباره حضور داوطلبانه آنها در مناطق محروم گفت: متاسفانه توسعه‌نیافتگی و خدمات‌رسانی در مناطق محروم باعث می‌شود پزشکان از حضور در این مناطق استقبال نکنند که البته این مسئله مطالبه مردم، نمایندگان و مسئولان هر استان از وزارت بهداشت است. ما طبق قوانین رفع محرومیت و توسعه سعی داریم با استفاده از پزشکان جوان این مسئله را حل کنیم. همچنین باید تسهیلات و شرایطی ایجاد کنیم تا افراد داوطلبانه در این مناطق خدمت کنند. افرادی هم که می‌خواهند از سهمیه ها استفاده کنند باید به شرایط و تعهداتی که می‌دهند توجه داشته باشند و مقتضیات کار را ببینند تا با مشکل مواجه نشوند.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره طب سنتی گفت: متاسفانه امروز از عنوان طب سنتی سوءاستفاده می‌شود و افرادی به عنوان‌های دینی و مذهبی برای بعضی بیماران بسیار مهم و خطرناک درمان‌ها و راه حل‌های غیر علمی تجویز می‌کنند. همه مراکز طب سنتی باید از وزارت بهداشت تاییدیه داشته باشند. و وزارتخانه عملکرد آنها را ارزیابی کند.

حریرچی درباره زیرساخت‌های نظام ارجاع و پزشک خانواده نیز گفت: ما سعی می‌کنیم این نظام را در کل کشور توسعه دهیم. همچنان که در 10 استان زیرساخت ها برای نظام ارجاع و پزشک خانواده آغاز شده است. از طرفی سعی داریم خدمات دندانپزشکی را با همکاری بیمه‌ها ارزان‌تر کنیم و در حوزه پیشگیری از بیماری‌های دندان جلوگیری کنیم. از طرفی در تلاشیم هزینه‌های کمرشکن کمتر شود. امروز هزینه‌های کمرشکن بیماری‌ها به زیر یک درصد رسیده و می‌توان گفت این مسئله بخشی از طرح تحول سلامت را محقق کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز