خبرگزاری کار ایران

هاشمی:

آماده هرگونه فداکاری هستم/ کاهش 400 میلیون دلاری واردات دارو در دولت یازدهم

asdasd
کد خبر : ۵۲۴۶۸۸

وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: در دوره قبل گرد و غبار از چهره بهداشت و درمان کشور زدوده شد و در موضوع سلامت به گفتمان قالب و اولویت‌ دار دولت و حاکمیت توجه شد تا جایی که علی رغم کاستی‌ ها می ‌توان دولت یازدهم را دولت سلامت محور نامید.

به گزارش ایلنا، سیدحسن هاشمی، در جلسه بررسی صلاحیت وزرای کابینه دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی گفت: چهار سال پیش در چنین ایامی به رسم تمام ادوار گذشته، در محضر نمایندگان محترم ملت شریف ایران، برنامه‌های حوزه سلامت در دولت یازدهم را تقدیم حضور کردیم، برنامه‌هایی که با همراهی جمعی از خردمندان و صاحب‌نظران حوزه سلامت تدوین شده بود و امروز مجددا برای اخذ رای اعتماد از محضر نمایندگان محترم و با داشتن یک کارنامه چهار ساله، توفیق حضور و درخواست رای خدمت گذاری در دولت دوازدهم را دارم.

وزیر پیشنهادی بهداشت افزود: قدر مسلم حامیان حوزه سلامت و به ویژه 76 نماینده ای که در دوره قبل حضور داشتند، در پی استماع گزارش عملکرد اینجانب بوده و متعاقب آن تمام نمایندگان شریف مجلس دهم انتظار ارائه برنامه چهارساله دوم را خواهند داشت.

هاشمی گفت: دستاوردهایی که در دوره گذشته در قالب طرح تحول سلامت و سایر برنامه‌ها و اقدامات اصلاحی و توسعه‌ای به واسطه تلاش جهادگران بخش بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های وابسته به پشتوانه امدادهای الهی، حمایت‌های مقام معظم رهبری، رییس جمهور محترم، روسای قوای مقننه و قضاییه، مراجع بزرگوار و ائمه جمعه و نمایندگان محترم در مجلس و اعضای محترم هیات دولت و جامعه پزشکی و پیراپزشکی حاصل شد، در بسیاری موارد کم نظیر و قابل ارائه به جامعه جهانی است.

وی با بیان اینکه در دوره قبل گرد و غبار از چهره بهداشت و درمان کشور زدوده شد، گفت: در موضوع سلامت به گفتمان قالب و اولویت‌ دار دولت و حاکمیت توجه شد تا جایی که علی رغم کاستی‌ ها می ‌توان دولت یازدهم را دولت سلامت محور نامید. اقدامات صورت گرفته در این دولت در بخش بهداشت و درمان به عنوان دستاورد نظام جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای دیگر قابل بهره برداری و مطالعه است.

هاشمی تصریح کرد: نمایندگان بزرگواری که در موافقت و مخالفت سخن گفتند، بخش‌هایی از کارنامه چهار ساله 500 هزار زن و مرد تلاشگر در دومین وزارتخانه پر جمعیت کشور که بیش از سایر وزارتخانه ها کار و ارائه خدمت دارد و مسئولیت خطیر سلامت مردم را برعهده دارد، توضیح دادند.

وی ادامه داد: ‌آنچه باید عرض کنم این است که ما در طول چهار سال گذشته با حفظ و ارتقای سلامت مردم ایران و امانتی که به ما سپرده شد صادق بودیم و با مطالعه روی قانون برنامه پنجم و با وقت گذاری، پاکدستی و انجام کار حرفه‌ای و غیرنمایشی و رعایت نظم و انضباط باعث ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی کشور شدیم و سلامت هموطنان عزیز را در همه زمینه‌ها مطالبه کردیم. هنگامی که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد پرداخت بیش از ۵۶ درصد هزینه‌های سلامت از جیب مردم کشور ما را در زمره چهل کشور آخر دنیا قرار داده بود در حالیکه اینک به استناد بررسی‌های بی‌طرفانه مرکز آمار ایران مفتخریم اعلام کنیم این رقم به کمتر از ۳۹ درصد کاهش یافته است.

وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: برای کاهش هر یک درصد سهم پرداخت مردم ۷۹۰ میلیارد تومان باید هزینه شود و این دولت با کمتر از یک سوم این مبلغ، به این توفیق دست یافت و با همکاری وزارت رفاه قریب به یازده میلیون نفر با پرداخت حق بیمه توسط دولت تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند. امروز می‌توان ادعا کرد هر ایرانی متقاضی بیمه سلامت صرف‌نظر از توانایی پرداخت حق بیمه می‌تواند تحت پوشش قرار گیرد. ۱۱ میلیون ایرانی بیمه شدند و براساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نزدیک به ۸۵ درصد آنها درآمدشان کمتر از یک میلیون تومان بود.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل مشکلات بیمه ها غیر از تامین اجتماعی که از سال جاری در بودجه سالیانه سرانه برای این افراد در نظر گرفته شده است، بدین معنی که سفره ای در طول 2 سال و نیم گذشته بدون سرانه پهن شده بنابراین کاملا روشن است که صورتحساب ها با مشکل روبه رو می شود، البته یقین دارم در دولت دوازدهم با تدابیر پیش بینی شده رئیس جمهور، این وضعیت ادامه نخواهد داشت.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان ادامه داد: در مدت اخیر زیرساخت های بهداشتی در قالب ساخت خانه های بهداشت و پایگاه های بهداشت و 24 هزار تخت بیمارستانی مورد توجه قرار گرفته است فرصت های بی نظیری برای خرید راهبردی و نظام ارجاع فراهم شده است.

هاشمی افزود: در حیطه آموزش و پژوهش با هدف مرجعیت علمی در منطقه و به لطف بهره مندی و همکاری برجسته هیأت های علمی و با طراحی و اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی تحولات چشم گیری عاید ما شد. توسعه راهبردی و هدفمند و مأموریت گرا شدن دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی پزشکی، اجرای برنامه آمایش سرزمینی، تمرکززدایی و ارتقای توانمندی دانشگاه ها، بین المللی سازی آموزش در حوزه پزشکی، توسعه آموزش عالی و افزایش 30 درصدی ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی و دندان پزشکی و تخصصی از جمله این توفیقات است.

وی خاطرنشان کرد: بومی گزینی در کنکور سراسری با اولویت مناطق محروم و روستاها و استقرار نظام ثبت بیماری های برای بیش از 40 برنامه ملی از بزرگ ترین توفیقات دولت در 4 سال گذشته است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ایران در منطقه رتبه اول تولید علم در رشته پزشکی را دارد، گفت: در استنادات علمی رتبه اول را کسب کرده است، همچنین در 4 سال گذشته 30 درصد به تعداد مقالات ایرانی اضافه شده است البته شاید نمایندگانی که در دوره قبل در مجلس حضور داشتند سردرگمی و مراجعات مکرر مردم برای دریافت داروهای ضروری در سال های 90 و 91 را دیده باشید.

هاشمی افزود: امروز تعداد داروهای کمیاب به کمتر از 30 قلم در کشور رسیده است، از سوی دیگر سهم داروهای تولید داخل از کل بازار دارویی که حدود 60 درصد در سال 91 بود به 70 درصد در سال 95 افزایش پیدا کرد، همچنین میزان صادرات به 2 برابر افزایش پیدا کرد بنابراین به طور میانگین در هر ماه 2 داروی جدید تولید داخل در راستای اقتصاد مقاومتی وارد بازار شده است.

وی بیان کرد: در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی همیشه حرف و حدیث هایی وجود داشته است، بنابراین هر فردی هر مدرک و سندی در این خصوص دارد به دستگاه قضایی ارائه دهد، بنابراین ما در برابر قانون تابع هستیم و باید تاکید کنم که در طول 2 سال گذشته حاشیه سازی در این حوزه بسیار زیاد بود، در همه دولت ها چندین مسئول در حوزه غذا و دارو تغییر پیدا می کردند اما در این دولت شاهد موفقیت های فراوانی در این حوزه بوده ایم.

نسبت به فساد حساس هستم

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهارداشت: نسبت به فساد حساس هستم و اگر کسی در این خصوص مدرک و سندی دارد می تواند ارائه کند هرچند که اشکالات مدیریتی در این حوزه وجود دارد که امیدواریم این اشکالات در دولت دوازدهم مرتفع شود.

هاشمی درباره تعارض منافع و سوالات مطرح شده نمایندگان در این‌باره گفت: این موضوع به آن معنا است که در بخش بهداشت و درمان از مهندس و در وزارت دادگستری از یک پزشک استفاده شود یا اینکه در حوزه راه و ساختمان از یک متخصص علوم سیاسی استفاده گردد اما مهم این است که از فساد جلوگیری شده و خوشبختانه در حال حاضر در هر وزارتخانه یک فرد مرتبط با حوزه کاری خود تعیین شده است.

وی گفت: شایسته سالاری به معنای آن است که هر فردی در جایگاه خود فعالیت کند، افتخار می کنم که در این دولت افرادی که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت می کردند در طول تاریخ ایران به لحاظ علمی بی نظیر هستند، همچنین از وزرای دولت قبل آقایان فاضل، ملک زاده و دانش جعفری در این دوره کمک های بسیاری به وزارت بهداشت و درمان کردند.

هاشمی درباره بحث سپرده گذاری در حساب‌های دانشگاه‌ها تصریح کرد: برخی نمایندگان صحبت از سپرده‌گذاری 400 میلیارد تومانی در حساب های دانشگاه ها می‌کنند، در حال حاضر 625 بیمارستان در کشور فعالیت کرده که حدود 120 هزار پرسنل در این بیمارستان ها کار می کنند که متاسفانه هیچ ردیف پرداختی ندارند بنابراین اگر حقوق یک ماه این افراد را حساب کنیم، مبلغی به میزان 350 میلیارد تومان می شود که بیمارستان برای اداره امور خود و پرداخت حقوق پرسنل باید میزانی را به عنوان سپرده در حساب های خود داشته باشد.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درمورد موضوع هیات امنا که از سوی نماینده مخالف مطرح شد، گفت: مسئولیت های هیات امنا با قدرت پیگیری شده و برخی شرکت ها در دولت گذشته درست شده و در حال حاضر فشارهایی به برخی افراد فاسد و در پشت پرده این شرکت های تجهیزات پزشکی وارد شده و در این شرایط از هیات امنای ارزی شکایت می کنند مگر این هیات امنا مصوب مجلس نیست و باید تأکید کنم هیات امنا نه تنها حیاط خلوت نیست بلکه با عملکرد مناسب توانسته است قیمت تجهیزات پزشکی از جمله ام.آر.ای که قبلا 6 میلیارد تومان بود به 3.5 میلیارد تومان کاهش دهد که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص اظهار نظر دیوان محاسبات تاکید کردند که این دستگاه علیرغم همه گستردگی و با دارا بودن صندوق های بسیار، جزء پاک ترین ها بوده است.

هاشمی تاکید کرد: برخی مطالب مخالفان از روی اطلاع نیست و باید گفت حقوقی که به من در دولت دادند، مابه‌التفاوت حقوقی است که از دانشگاه می‌گرفتم که 3 میلیون و 270 هزار تومان است و این همان حقوق نجومی است که می‌گویند. در عین حال به هیچ کار اقتصادی جز حرفه اصلی خودم در طول سالیان گذشته نپرداخته‌ام، نه شرکت، نه زمین، نه ساخت و ساز و نه هیچ چیز دیگری در فعالیت‌های بنده وجود ندارد. فرزندان من هنوز راه وزارت‌بهداشت را بلد نیستند و از میان اقوام من به وزارت‌بهداشت رفت و آمد ندارند به جز برادرم که قبلا نماینده مجلس بود سه بار و جمعا یک ساعت آن هم برای پیگیری کار مردم به وزارت‌بهداشت آمد.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نامه حضرت‌علی (ع) خطاب به مالک اشتر، گفت: در مطلع این نامه آمده "ای مالک بدان که تو را به بلادی فرستادم که پیش از تو دولت‌ها دیده، برخی دادگر و برخی ستمگر و مردم در کارهای تو به همان چشم می‌نگرند که تو در کارهای والیان پیش از خود می‌نگری و درباره تو همان گویند که تو درباره آنها می‌گویی و نیکوکاران از آنچه خداوند درباره آنها بر زبان مردم جاری ساخته می‌توان آنها را شناخت. باید بهترین اندوخته‌ها نزد تو اندوخته کار نیک باشد"لذا با علم به مشکلات و سختی راه اما با اعتقاد و عزمی راسخ‌تر از دوره پیشین، در صورت کسب اعتماد نمایندگان مردم پای در راهی می‌نهیم و امیدواریم غایت اش انداخته کار نیک، رضایت مردم شریف و بلند مرتبه ایران اسلامی و خوشنودی پروردگان متعال خواهد بود.

هاشمی در پایان تصریح کرد: خدایا تو خود آگاهی که ما برای کسب مقام و موقعیت و هوای نفس دوباره به میدان نیامده ایم ما برای دین تو و خدمت به برگزیده‌ترین مخلوقات تو در عصر حاضر آماده هر گونه فداکاری هستیم. از ما بپذیر و ما را جزو خادمین در این کشور و خدمتگزاران صادق به ایران عزیز و خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران، محرومین و مستضعفین قرار بده.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز