خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت بهداشت:

۵ برابر شدن میزان چاقی در کشور/ بین ۲۵ تا ۳۰ قلم دارو کمبود داریم

asdasd
کد خبر : ۵۱۷۸۷۵

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: میزان چاقی در کشور بیش از 5 برابر شده و در حال حاضر 11 میلیون فرد چاق در کشور داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه اضافه وزن و چاقی از مهمترین موضوعاتی است که در حال حاضر سلامت جامعه را به خطر انداخته است، اظهار کرد: یک چهارم زنان یعنی 24.1 درصد چاق هستند. همچنین یک سوم یعنی 60 درصد زنان اضافه وزن دارند. 13.8 درصد مردان نیز چاق و بیش از یک سوم اضافه وزن دارند.

او با بیان اینکه در 35 سال گذشته میزان چاقی در کشور بیش از 5 برابر شده و در حال حاضر 11 میلیون فرد چاق در کشور داریم، گفت: همچنین نسبت به 35 سال گذشته میزان افراد دارای اضافه وزن 3.5 برابر افزایش داشته و از 5 میلیون به 18 میلیون رسیده‌است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه 90 تا 95 درصد از زنان و مردان در جامعه ما کم تحرک هستند و همچنین 30 درصد از غذای مصرفی ما ایرانیان اضافه است.

حریرچی بیان کرد: چاقی و اضافه وزن علاوه براینکه به خودی خود بیماری هستند، باعث بروز بیماری های قلبی عروقی از جمله سکته مغری و قلبی، دیابت و افزایش قابل توجه سرطان شده‌اند و در مجموع طول عمر افرادی که اضافه وزن دارند کمتر است و دچار مرگ زودرس می شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه درباره برقراری نظام ارجاع الکترونیک گفت: نظام ارجاع الکترونیک در کشور از استان گلستان؛ بندر ترکمن، آق قلا و علی آباد کتول آغاز شده و در 10 استان فاز اول آن اجرایی می‌شود. فاز اول این طرح روستاها و شهرهای کمتر از 20 هزار نفر و در فاز دوم شهرهای زیر 100 هزار نفر و در فاز سوم شهرهای بالای 100 هزار نفرشامل می‌شوند.

او با اشاره به سامانه‌های سه گانه وزارت بهداشت در نظام ارجاع سلامت گفت: ما برای این منظور سامانه‌های متعددی را در وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت راه‌ندازی کردیم که سطح یک این سامانه با عنوان سیاب خدمات پزشک خانواده را ارزیابی، سامانه سطح دو خدمات با عنوان سامانه سنا، خدمات تخصصی و بستری را ارزیابی و سامانه سماد موضوعات مربوط به بیمه سلامت را پیگیری می‌کند. امیدواریم در قدم‌های بعدی نیز بتوانیم نسخه الکترونیک را به نظام سلامت ارجاع اضافه کنیم.

او ادامه داد: این سامانه‌ها برای دسترسی بهتر خدمات و علمی‌تر بودن آنها به مردم است اما ممکن است مردم مقاومت‌های خاصی نسبت به این سامانه‌ها داشته باشند. مهمترین و کلیدی‌ترین موضوع در این طرح این است که هیچ نظام بهداشتی در هیچ جای دنیا نمی‌تواند پزشک متخصص به میزان زیادی تربیت کند چرا که این کار هزینه‌های زیادی را برای نظام سلامت در پی دارد.

حریری درباره عدم کیفیت برخی داروهای داخلی گفت: قبل از شروع دولت یازدهم مردم با کمبود داروهای بسیاری مواجه بودند و اولین گام طرح تحول برطرف کردن کمبود دارو بود. در حال حاضر متوسط کمبود دارو 25 تا 30 قلم است که منطبق با کشورهای پیشرفته دنیا است.

او ادامه داد: کشور ما از لحاظ درآمد نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا در سطح پایین‌تر قرار دارد و میزان اعتباری که در حوزه سلامت چه از طرف مردم و چه ازطرف دولت هزینه می‌شود محدود است.از سوی دیگر ما یک سری قوانینی داریم و بر اساس آنها در راستای اقتصاد مقاومتی و قانون بودجه سال 96 مکلف هستیم قریب به اتفاق داروها را به صورت ژنریک تهیه کنیم.

وی افزود: همچنین تضمین می‌دهیم کیفیت داروهای ایرانی استانداردهای لازم برای بیماران را داشته باشد و آن تعداد معدود از داروهایی که این کیفیت را ندارند مشابه خارجی آن را وارد می‌کنیم. بهتر است خیلی تحت تاثیر این تبلیغات قرار نگیریم و پزشکان نیز مطابق با لیست داروهای قانونی کشور تجویز کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره انتشار فیلمی در فضای مجازی که بر اساس آن یک بهیار بیماری را مورد ضر ب و شتم قرار می‌دهد، گفت: معاون دانشگاه تبریز در این باره مصاحبه کرده‌اند. ما برای کنترل بیماران بدحال اصول علمی و کلی را داریم و با توجه به کمبود پرسنل و اینکه ممکن است برخی رفتارهای غیرعلمی داشته باشند آموزش‌هایی را در نظر گرفته‌ایم. با این فرد خاطی نیز برخورد شده و همچنین با کسانی که باید نظارت می‌کردند اما در این امر کوتاهی کردند برخورد می‌شود.

حریرچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این روزها آنژیوگرافی از سوی پزشکان بسیار تجویز می‌شود آیا این طبق برنامه‌های وزارت بهداشت است، گفت: پزشکان بر اساس موازین علمی روز دنیا تجویز می کنند. متاسفانه از آنجا که پرداخت ما نظام کارانه‌‌ای است برای همین رقابت بین این بحث‌ها وجود دارد. البته ما نمی‌توانیم بگوییم که کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد بلکه این پزشک معالج است که تصمیم می‌گیرد بیمار کدامیک از این موارد را انجام دهد.

حریرچی درباره تب کریمه کنگو نیز گفت: تب کریمه کنگو در حال حاضر کاملا تحت کنترل است و موارد جدیدی نداشتیم و آنچه که درفضای مجازی مبنی بر انتشار اخبار این بیماری برای گرانتر شدن قیمت گوشت می‌شود صحت ندارد تا آنجا که می‌دانم شایعه بیماری در یک محصول باعث ارزان شدن آن می‌شود. ما طبق پروتکل‌های موجود مراحل درمان این بیماری را در کشور انجام داده‌ایم.

او در پاسخ به این سوال که مصرف مواد مخدر از جمله ماری جوانا در کشور افزایش پیدا کرده اقدامات پیشگیرانه وزارت بهداشت برای مقابله با این موضوع نیز گفت: همواره مصرف مواد مخدر از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام می‌شود. متاسفانه یکی از موضوعات مهم و مشکلات وزارت بهداشت شیوع انواع مواد مخدر در کشور است که افراد و خانواده‌ها را به خطر می‌اندازد افزایش شیوع این مواد مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت جامعه اثر می‌گذارد و از همین رو وظیفه وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی به مردم و نهادهای مسئول است.

وی افزود: همچنین کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر که با همکاری مواد مخدر انجام می‌شود برنامه‌هایی برای جلوگیری از افزایش مصرف مواد مخدر دارد از سوی دیگر مبارزه با مواد مخدر یک مساله فرهنگی است و اما ما سعی می‌کنیم وظیفه خودمان را در این رابطه به خوبی انجام دهیم.

او همچنین درباره استفاده برخی مواد روانگردان در توتون‌های استفاده شده در قلیان گفت: در بررسی‌ه ای میدانی که داشتیم مواردی مشاهده شده که نشان از استفاده از مواد روانگردان در توتون‌های قلیان بوده است و این موارد به مراجع قانونی گزارش شده‌اند البته این موضوع با واردات توتون‌های خاص که خود روانگردان هستند متفاوت است متاسفانه در حال حاضر خانواده‌ها به مصرف قلیان علاقمند شده‌اند و در تفریحات خانوادگی مصرف قلیان افزایش پیدا کرده است.

او درباره انتخابات نظام پزشکی نیز گفت: تعداد کسانی که در انتخابات نظام پزشکی به صورت الکترونیک اعلام آمادگی پیدا کرده بودند 66 هزار نفر بوده است در حالی که 260 هزار نفر می‌توانستند در این انتخابات شرکت کنند و در انتخاباتی که برگزار شد نیز حدود 53 هزار نفر شرکت کرده‌اند.  وزارت بهداشت نیز از عدم برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک عذرخواهی کرده و بهتر است بدانید که انتخابات نظام پزشکی بسیار سخت‌تر از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و دیگر انتخابات است.

او ادامه داد: هیات نظارت تا 11تیرماه مهلت دارد که نتیجه بررسی‌های خود را اعلام کند همچنین به تمامی اعتراضات وارد شده به انتخابات نظام پزشکی جزء به جزء رسیدگی شده و در زمان مقرر اعلام خواهد شد.

حریرچی همچنین درباره مصرف داروهای مسکن قانونی گفت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی مصرف داروهای مسکن و ضد درد قانونی در افرادی که مبتلا به بیماری‌های مزمن و سرطان هستند در کشورمان کمتر از استاندارد جهانی است و در چند دهه گذشته نظام بهداشتی نتوانسته برای جلوگیری از دردهای شدید این بیماران مسکن‌های قانونی را به میزان لازم در اختیارآنها قرار دهد.

او ادامه داد: در چنین شرایطی بیماران یا درد را بیشتر تحمل می کنند یا از بازار شبه قانونی و غیرقانونی انواع دیگر مسکن‌ها از جمله تریاک را تهیه می‌‌کنند. وزارت بهداشت برای اینکه بتواند مسکن‌های قانونی را در اختیار این بیماران قرار دهد با انجام اقداماتی از جمله توزیع این مسکن‌ها در داروخانه‌های بیمارستانی و داروخانه‌های منتخب آنها را در دسترس بیماران قرار داده است.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که این اقدام وزارت بهداشت با توزیع مواد مخدر دولتی که برای کاهش آسیب مواد مخدر است و طرحی برای جایگزینی مواد مخدر خوراکی یا تزریقی است، متفاوت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز