خبرگزاری کار ایران

فخرالدین دانش آشتیانی:

اهداف تربیتی سازمان دانش‌آموزی با بخشنامه و دستورالعمل محقق نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۱۵۶۴۹

وزیرآموزش و پرورش گفت: اهداف تربیتی سازمان دانش آموزی با بخشنامه و دستورالعمل محقق نمی شود، بلکه برای تحقق آن تغییر نگرش ها نسبت به نظام تعلیم و تربیت و انگیزه مربیان این سازمان، ضروری است.

به گزارش ایلنا، فخرالدین دانش آشتیانی امروز در نشست هم اندیشی مدیران سازمان دانش آموزی سراسرکشور در سالن جلسات این سازمان، با تبریک میلاد باسعادت حضرت‌معصومه(س) و آغاز هفته کرامت افزود: جایگاه و امکانات سازمان دانش آموزی باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند اهداف کلان وزش و پرورش را محقق سازد.

وی رک صحیح از بحث تعلیم و تربیت را ضروری دانست و گفت: با اطلاع‌رسانی بیشتر و گفت‌وگوی سازنده و تغییر نگرش در بدنه آموزش‌وپرورش، می‌توان اهداف تعلیم وتربیت را در دانش‌آموزان و جامعه متجلّی ساخت.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه فعالیت‌های تربیتی را فقط در چارچوب کلاس و مدرسه بدانیم، نگرشی اشتباه است زیرا همه جامعه به عنوان یک فضای آموزشی و تربیتی بر رفتار دانش آموزان مؤثر است. هرچند آموزش وپرورش متولی امر تعلیم و تربیت است اما اهداف آموزشی و پرورشی بدون ارتباط و تعامل مؤثر مدرسه با محیط خارج از آن، امکان پذیر نیست.

دانش آشتیانی گفت: تحقق ساحت‌‌های شش‌گانه تربیت که در سند تحول بنیادین آمده، فقظ در فضای مدرسه امکان‌پذیر نیست، بنابراین برگزاری اردوهای خارج مدرسه خود نوعی کلاس آموزشی است و دانش‌آموز با حضور در فضای باز و طبیعت خارج از مدرسه، تأثیرپذیری بیشتری در زمینه تربیتی پیدا می‌کند. حضور دانش آموز در اجتماعات گوناگون، زمینه فراگیری مهارت‌های زندگی را برای آنها فراهم می سازد.

وی سازمان دانش‌آموزی را بازوی قوی آموزش‌وپرورش برای تحقق اهداف‌تربیتی در مدارس دانست و خاطرنشان کرد: همان‌طور که یک معلم برای تدریس طرح درس ارائه می‌دهد، مدیر مدرسه نیز باید برای اجرای طرح‌های خود و تحقق اهداف تربیتی از ظرفیت‌های سازمان دانش‌آموزی در خارج از محیط مدرسه، استفاده کند.

دانش آشتیانی افزود: تا زمانی که درسی مثل جغرافیا در سرکلاس‌های درس به شکل محفوظات علمی به دانش‌آموزان آموزش داده شود، یادگیری اتفاق نمی‌افتد، زیرا آموزش چنین درسی زمانی تأثیرگذار خواهد بود که دانش‌آموز در دل طبیعت آموزش‌های مربوطه را فراگیرد، بنابراین تربیت اجتماعی نیز بدون حضور دانش آموز در اجتماع امکانپذیر نیست.

وی گفت: دانش‌آموزی که شناخت کافی از جامعه پیرامون خود نداشته باشد، ‌در آینده برای ورود به اجتماع و تعامل با آن دچارآسیب می‌شود لذا برنامه‌های خارج از مدرسه باید به گونه‌ای مدیریت شود که دانش‌آموز محتوای آموزشی کلاس درس را در بیرون مدرسه نیز تجربه کند.

دانش آشتیانی فضای عمومی جامعه را نوعی سازمان یادگیرنده مانند مدرسه دانست و افزود: از اردوگاه ها و فضاهای پرورشی موجود، چنان‌که باید و شاید استفاده نمی‌شود، اردوگاه نباید مکمل مدرسه باشد، بلکه باید یک محیط آموزشی باشد که دانش آموز در طول سال همواره از آن استفاده کند.

وزیر آموزش و پرورش، رشد فکری دانش آموزان را از مسائل اساسی تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: برای تحقق این امر دانش آموز نیاز به فعالیت های هدفمند دارد و سازمان دانش آموزی بهترین جایی است که می تواند این اهداف را برای دانش آموزان محقق کند.

دانش‌آشتیانی از مدیران استانی خواست، تجهیزات و امکانات بیشتری در اختیار سازمان دانش‌آموزی قرار دهند تا در راستای تحقق ساحت‌های تربیتی سند تحول بنیادین، دانش آموزان مهارت‌های لازمه را فرا گیرند و سازمان دانش آموزی نیز در طول سال تحصیلی همواره باید ارتباط تنگاتنگی با مدارس داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز