خبرگزاری کار ایران

افزایش احتمال سکته قلبی با مصرف قرص‌های ضدبارداری

asdasd
کد خبر : ۵۱۳۹۱۸

دبیر علمی نوزدهمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق گفت: مصرف قرص‌های بارداری ترکیبی (حاوی استروژن و پروژسترون) احتمال ایجاد لخته و سکته قلبی را در زنان افزایش می‌دهد.

به گزارش ایلنا، مسعود اسلامی، فوق تخصص قلب و الکتروفیزیولوژی در آستانه برگزاری نوزدهمین کنگره تازه‌های قلب و عروق درباره عوارض قلبی- عروقی مصرف قرص‌های ضدبارداری، گفت: دارو‌های ضد بارداری ترکیبی از حدود ۵۰ سال قبل برای جلوگیری از حاملگی استفاده شده و حاوی دو ماده استروژن و پروژسترون است. متاسفانه مصرف این قرص‌ها خطر بروز لخنه‌های عروقی، سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه در خانم‌های کم‌تر از ۳۵ سال و بدون فاکتور‌های خطر قلبی نظیر بیماری فشار خون و یا استعمال دخانیات، این احتمال ۲ تا ۴ برابر افزایش می‌یاد، اظهار کرد:، ولی در زنان با سن بیش‌تر از ۳۵ سال، مصرف این قرص‌ها بسیار خطرناک‌تر بوده و احتمال لخته‌های عروقی در سیاهرگ‌ها را تا ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه تصریح کرد: اگر خانمی که قرص ضدبارداری ترکیبی مصرف می‌کند، سیگاری باشد احتمال سکته قلبی ۱۰ برابر و سکته مغزی ۳ برابر افزایش می‌یابد.

اسلامی افزود: اگر خانمی که قرص ضدبارداری ترکیبی مصرف می‌کند، بیماری فشار خون داشته باشد، احتمال سکته قلبی و مغزی ۳ تا ۱۵ برابر افزایش می‌یابد. خوشبختانه قطع مصرف این دارو باعث می‌شود که احتمال سکته قلبی به قبل از مصرف کاهش یابد.

دبیر علمی نوزدهمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق در بخش دیگری از سخنانش با توجه به نتایج تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، یادآور شد: تحقیقات نشان داده که قرص‌های ضد بارداری که فقط حاوی پروژسترون بوده و استروژن ندارند، احتمال عوارض قلبی-عروقی را افزایش نمی‌هد، بنابراین در خانم‌های بالای ۳۵ سال یا در خانم‌هایی که بیماری‌های قلبی یا عروقی دارند، مصرف قرص‌های ضدبارداری ترکیبی ممنوع بوده و در صورت لزوم باید از قرص‌های صرفا حاوی پروژسترون یا روش‌های دیگر استفاده کرد.

اسلامی با اشاره به قرص‌های ضدبارداری که دارای استروژن گیاهی است، گفت: استروژن گیاهی که در بعضی از گیاهان و غلات نظیر سویا، جو، نخود، بروکلی و .. وجود دارد، عوارض قلبی – عروقی نداشته و می‌توان برای کاهش علائم یائسگی استفاده کرد.

دبیر انجمن آترواسکلروز ایران در پایان خاطرنشان کرد: استروژن‌های گیاهی در پیشگیری از حاملگی موثر نبوده و به عنوان قرص ضدبارداری استفاده نمی‌شود. گفتنی است نوزدهمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق ۲۱ تا ۲۴ شهریور در مرکز همایش‌های بین المللی برج میلاد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز