خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه:

فقرو معلولیت دو علت مهم بازماندگی از تحصیل کودکان در مقطع ابتدایی

asdasd
کد خبر : ۵۱۲۷۷۹

مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی با همکاری وزارت آموزش و پرورش انجام پذیرفته است، اظهار داشت: هم اکنون تصویر نسبتا دقیقی از موقعیت جغرافیایی، وضعیت سنی، نسبت جنسی و حتی ویزگی‌های اقتصادی اجتماعی خانوارهایی که فرزندان آنها به مدرسه نمی‌روند، بدست آورده‌ایم.

به گزارش ایلنا، روزبه کردونی با اشاره به اینکه طبق اعلام مراجع بین المللی بیش از ۱۲۵ میلیون کودک و نوجوان وارد مدرسه نشده و یا مدرسه را ترک کرده‌اند، گفت: آمار جهانی بیانگر این است که بیش از ۵۸ میلیون نفر کودک در مقطع ابتدایی از سیستم آموزشی رسمی بازمانده‌اند که این عدد خاورمیانه و شمال آفریقا ۴ میلیون و سیصد هزار نفر است.

مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه سپس توضیح داد: از سال ۹۲ همزمان با اغاز به فعالیت دولت تدبیر و امید با دستور وزیر رفاه موضوع حمایت اجتماعی از کودکان و تدوین سیاست‌های کارآمد برای بازگشت به تحصیل کودکان در دستور کار شورای عالی رفاه قرار گفت و در اولین جلسه این شورا که در مهرماه ۱۳۹۳ تشکیل شد رئیس جمهور وزارت رفاه و آموزش و پرورش را موظف کردند سیاست‌های مدون برایث بازگشت به تحصیل کودکان تدوین و اجرایی کنند.

کردونی سپس تاکید کرد: در سال ۱۳۹۳ طبق اعلام وزیر وقت آموزش و پرورش تعداد بازماندگان از تحصیل مقطع ابتدایی ۱۷۰ هزار نفر بوده است که این عدد در سال ۱۳۹۵ به ۱۳۵ هزار نفر کاهش یافته است.

مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی سپس اظهار داشت: با دستور دکتر ربیعی طرح سرشماری از کودکان بازمانده از تحصیل و شناسایی علل و عوامل بازماندگی از تحصیل آن‌ها در معاونت رفاه انجام پذیرفت و با هم اکنون تصویر نسبتا دقیقی از کودکان بازمانده از تحصیل، تعداد کودکان تحت پوشش نهادهای حمایتی و دلایل بازماندگی از تحصیل آن‌ها احصا شد.

وی با اشاره به اینکه از ۱۳۴ هزار و ۳۹۶ کودک بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی، والدین ۱۱۰ هزار و ۱۴ کودک تحت پوشش دریافت یارانه نقدی قرار دارند تاکید کرد: از این تعداد (۱۱۰ هزار و ۱۴)، ۵۴ هزار و ۹۵۸ نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند که در جلسه اخیر شورای حمایت اجتماعی از کودکان این موضوع با حضور نمایندگان کمیته امداد و بهزیستی مطرح و نحوه حمایت این نهاد از این کودکان بررسی شد.

مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی گفت: بازماندگی از تحصیل طیف گشترده‌ای از عوامل از جمله فقر، معلولیت، جنسیت، کارکودک، مهاجرت، عوامل فرهنگی، دوری از مدرسه، کوچ نشینی و دو زبانه بودن را در بر می‌گیرد که با انجام طرح شناایی علل بازماندگی از تحصیل در دفتر امور آسیب‌های اجتماعی معاونت رفاه و برقراری ارتباط با خانوارهایی که فرزندان آن‌ها از تحصیل بازمانده‌اند مشخص شده است فقر و معلولیت دو عامل اصلی در بازماندگی از تحصیل کودکان در مقطع ابتدایی هستند.

کردونی اظهار داشت: هم اکنون با همکاری موسسات خیریه و سازمان‌های رمدم نهاد در ۵ استان کرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و تهران حمایت اجتماعی از کودکانی که بدلیل فقر از تحصیل بازمانده‌اند در حال اجرا ست که گزارش این اقدامات نیز بزودی منتشر می‌شود.

کردونی افزود: بدست آوردن تصویر نسبتا دقیق از وضعیت جغرافیایی و ویژگی‌های اقتصادی اجتماعی خانوارهای بازمانده از تحصیل و دلایل بازماندگی از تحصیل از کودکان یکی از دست اوردهای مهم سیاستی است که در چارچوب سیاست‌های منسجم رفاهی وزیر رفاه مبنی بر حمایت هدفمند و توانمند ساز از گروه‌های اسیب پذیر وزیر رفاه و معاون رفاهی وزراتخانه بدست آمده است.

مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی در پایان تاکید کرد: اگر توجه داشته باشیم که در آغاز به کار دوبت تدبیر و امید نه تنها تعداد کودکان بازمانده از تحصیل محل بحث وتردید بود بلکه بیش از ۱۰ عدد متناقض از سوی مسئولین دولت قبل در این خصوص بیان شده بود ولی امروز نه تنها تعداد کودکان بازمانده از تحصیل مشخص شده است بلکه وضعیت مکانی آن‌ها ف دلایل بازماندگی از تحصیل آن‌ها و وضعیت اجتماعی اقتصادی آن‌ها ترسیم شده است مشخص می‌شود که سیاست‌های رفاهی منسجم در حوزه حمایت اجتماعی چگونه می‌تواند در مبارزه با فقر و کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز