خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

واکنش رییس سازمان غذا و دارو به کمبود شدید داروهای بیماران نادر/ دارو بعد از ارزیابی اقتصادی وارد بازار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۱۱۵۵۶

رییس سازمان غذا و دارو در واکنش به کمبود شدید داروهای بیماران نادر گفت: انجمن بیماری‌های نادر اگر داروهایی را می‌خواهند که در فهرست شورای دارو نیست باید آن را به این شورا درخواست دهد و بعد از اینکه ارزیابی اقتصادی درباره آن دارو صورت گرفت و شورا آن دارو را تایید کرد، وارد بازار خواهد شد.

رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایلنا در‌باره اظهارنظر رییس بنیاد بیماری‌های نادر  مبنی براینکه برخی از داروهای بیماران نادر به شدت با کمبود مواجه است، اظهار کرد: فهرست داروهای کشور در شورای دارو تایید می‌شود، دارویی که وارد فهرست شود چه این دارو در داخل تولید شده باشد و چه داروی وارداتی باشد، سازمان غذا و دارو باید شرایط ثبت آن را فراهم کند تا آن دارو وارد بازار شود.

او با بیان اینکه بیماران نادر با کمبود دارویی مواجه نیستند، ادامه داد: انجمن بیماری‌های نادر اگر داروهایی را می‌خواهند که در فهرست این شورا نیست، باید آن را به شورا درخواست دهند، بعد از اینکه ارزیابی اقتصادی درباره آن دارو صورت گرفت و شورا آن دارو را تایید کرد، این دارو وارد بازار می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو در واکنش به اینکه گفته می‌شود؛ 70 درصد داروهای وارد شده توسط 2 درصد شرکت‌های دارویی وارد می‌شود، گفت: ما این عدد را قبول نداریم. واردات دارویی حدود یک میلیارد دلار است که توسط 70 الی 80 شرکت دارویی انجام می‌شود و البته واردات دارو از سوی این شرکت‌ها یکسان نیست. سازمان غذا و دارو نیز در این زمینه هیچ دخالتی ندارد.

دیناروند با بیان اینکه عوامل متعددی در تعیین بازار دارو دخالت دارند، خاطرنشان کرد: در واردات تجهیزات پزشکی نیز به همین منوال است و چند شرکت سهم بالاتری دارند در آرایشی بهداشتی نیز کنترل بازار توسط وزارت بهداشت انجام نمی‌شود و ما هیچ دخالتی در تنظیم بازار نداریم.

او درباره واردات موازی گفت: این سیاستی بود که برای اولین بار در سال 93 برای شکستن قیمت داروهای وارداتی در پیش گرفته شد تا انحصار واردات سبب سودجویی و قیمت بالا نشود و نتیجه هم گرفتیم و داروها در سال 93 ،94 و 95 با قیمت ارزانتری نسبت به سال 91،92 وارد بازار شد.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: ما توانستیم با فشار از طریق واردات موازی و کنترل قیمت در کمیسیون قیمت‌گذاری قیمت‌ آن‌ها را کاهش دادیم. به نظر ما سیاست واردات موازی باید ادامه پیدا کند و کمک کننده به کاهش قیمت است، اما اینکه واردات صرفا از طریق واردات موازی انجام شود؛ امکان‌پذیر نیست، چراکه ما معتقدیم دارو باید صاحب داشته باشد و از طریق واردات موازی ممکن است، داروی تقلبی وارد بازار شود. اگر دارویی با مجوز وزارت بهداشت وارد کشور شود و به سلامت مردم آسیب برساند چه کسی باید پاسخگو باشد؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز