خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور:

تروریسم نوین به دنبال افزایش تعداد قربانیان خود است

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۵۶۷

وزیر کشور گفت: در گذشته یکی از اهداف تروریسم سنتی افزایش تعداد مشاهده‌کنندگان خود بود، اما امروزه تروریسم نوین به دنبال افزایش تعداد قربانیان خود است. درحقیقت تروریسم نوین خواهان نابودی تعداد زیادی از مردم است و از همین رو از خشن‌ترین شیوه‌ها برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی، فضلی وزیر کشور در اجلاس کارگروه عملیاتی پروژه کالکان با بیان اینکه ما معتقدیم با تروریسم که آزادی، صلح و امنیت را بر هم می‌زند؛ باید در هر لباسی مبارزه کرد، گفت: در شرایط حاضر جرائم سازمان یافته فراملی تهدیدی برای بشریت است. وقوع این نوع جنایات که خصیصه فراملی دارند، امروزه معضلات اصلی دولت‌هاست و سازمان‌های ذیربط را در جهت مبارزه با آنها و تامین امنیت به فعالیت واداشته‌اند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: یکی از این جرائم تروریسم، آثار و تاثیرات آن در ابعاد مختلف است. در اسناد سازمان ملل از تروریسم به عنوان خطری برای صلح و امنیت بین‌المللی یاد شده است. آنچه که تروریسم را از دیگر جرائم متمایز می‌کند؛ عمدی بودن، خشونت‌آمیز بودن، هدف‌دار بودن و پیروی نکردن از قواعد جنگ‌هاست.

او با اشاره به حملات تروریستی 11 سپتامبر ، متروی توکیو و عملیات‌های تروریستی در ایران، پاکستان و سوریه گفت: تروریسم نوین ریشه در ایدئولوژی غیرعقلایی، انحرافی و عقاید تکفیری دارد.

وزیر کشور تاکید کرد: در گذشته یکی از اهداف تروریسم سنتی افزایش تعداد مشاهده کنندگان خود بود اما امروزه تروریسم نوین به دنبال افزایش تعداد قربانیان خود است درحقیقت تروریسم نوین خواهان نابودی تعداد زیادی از مردم است و از همین رو از خشن‌ترین شیوه‌ها برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه تاکتیک مشخص در تروریسم نوین عملیات انتحاری است، گفت: امروزه تروریست‌ها در پی به دست آوردن سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای هستند؛ تروریسم جدید دارای اهداف ساختارشکنانه در نظام بین‌الملل است. از این رو عمدتا نسبت به نظام بین المللی رویکردی ساختارشکنانه دارند با تروریسم نوین مذاکره برای مصالحه بی‌ثمر است آنها هیچ منطق برهان و استدلالی جز قتل و خشونت و رعب و وحشت را نمی‌پذیرند چرا که تروریسم را امری ارزشی ومقدس می‌دانند و هیچ تسامحی در این راه به خرج نداده و دست بر نمی‌دارند.

وزیر کشور با بیان اینکه تروریسم جدید ملیت گرایی نداشته، خاطرنشان کرد: در تروریسم جدید صرفا به سود و منفعت توجه نداشته و به رستگاری پس از مرگ می‌اندیشند حوزه عملیاتی آنها نامشخص است و کل جغرافیای جهان را حوزه عملیاتی خود می‌دانند در تروریسم جدید ساختارها منعطف است و قابلیت تغییر شکل سریع را داراست، چرا که تروریسم جدید به شکل منسجم و دارای فرماندهی واحد نمی‌تواند عمل کند. آنها ساختار بسیط دارند و از فضای مجازی و رسانه‌ها بهره‌می‌گیرند. فضای مجازی کاهش هزینه‌ها و وارد کردن خسارات مالی بدون آسیب جانی را برای آنها به همراه دارند. همچنین می‌توانند از طریق فضای مجازی حامیان خود را جذب کرده و فعالیت‌های بهینه پولی و مالی داشته باشند.

وزیر کشور تاکید کرد: تروریسم نوین به شکل نمادین و سمبلیک اهداف خود را انتخاب می‌کند و تلاش دارد به نمادهای قدرت دولت‌ها حمله کرده و آنها را نابود سازد. در اینجا تاکید می‌کنم هیچ یک از ادیان الهی به ویژه اسلام از تروریسم حمایت نمی‌کنند.

او خاطرنشان کرد: کشورها برای مقابله با تروریسم باید اراده سیاسی قوی، اعتقاد و صداقت در مبارزه با تروریسم و همکاری منسجم بین المللی داشته باشند چرا که در غیر اینصورت نمی‌توان ادعای مبارزه با تروریسم داشت.

وزیر کشور با بیان اینکه جلوگیری از هر گونه اقدامات تروریستی و سازماندهی شده نیازمند همکاری‌های دورن یا برون مرزی و در قلمرو سایر کشورها است، گفت:‌ما معتقدیم هزینه اقدامات پیشگیرانه بسیار کمتر و تلفات جانی آن بسیار محدود و نتیجه آن موفقیت‌آمیز خواهد بود. تروریسم و قاچاق مواد مخدر دو روی یک سکه هستند و تروریست‌ها برای انجام اقدامات خود نیاز مبرمی به منابع مالی دارند که از طریق قاچاق مواد مخدر تامین می‌شود.

او با اشاره به کشت و تولید قاچاق مواد مخدر خاطرنشان کرد: ارتباط تنگاتنگی بین تروریسم و قاچاق مواد مخدر وجود دارد.

او با اشاره با بیان اینکه شواهد و مستندات زیادی حاکی از استفاده داعش از سودهای حاصله از فروش مواد مخدر وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه داعش از فروش مواد مخدر منابع مالی خود را تامین می‌کند می‌توان راهکارهای دیگری جایگزین کشت خشخاش در مناطقی که این ماده کشت می‌شود را ارائه داد. متاسفانه خرید و فروش مواد مخدر در بعضی موارد در شبکه‌های رسمی مالی جهانی صورت می‌گیرد و گردش نقدینگی را به همراه دارد.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه با مواد مخدر پیشرو بوده است گفت: ما به عنوان یک کشور برتر در مبارزه با قاچاق مواد تاکنون 3800 شهید تقدیم کرد‌ه‌ایم و امیدواریم با تعامل سازنده با دیگر کشورهای جهان بتوانیم اقدامات اساسی و سازنده‌ای را برای مبارزه با مواد مخدر در جهان داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز