خبرگزاری کار ایران

صادقی به ایلنا خبر داد:

جزییات توافق وزارت علوم و دانشگاه‌ آزاد درباره رشته‌های ارشد/استخدام ۳ استادیار برای هر رشته و استمرار رشته‌های دارای دکتری

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۷۵۵

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی جزییات توافق وزارت علوم و دانشگاه‌ آزاد را درباره رشته‌های مورد مناقشه ارشد اعلام کرد.

محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به جلسه روز گذشته این کمیسیون با حضور وزیر علوم و سرپرست دانشگاه آزاد درباره رشته‌های مورد مناقشه ارشد، اظهار داشت: وزیر علوم ابتدا توضیحاتی دادند؛ مبنی بر اینکه که تمام اقداماتی که وزارت علوم در ارتباط با کد رشته‌های دانشگاه آزاد انجام داده، براساس وظایف و اختیارات قانونی بوده و امر جدیدی نیست و از چند سال گذشته شروع شده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: قانون سنجش و پذیرش و همچنین مصوبات مختلف شورای عالی انقلاب از جمله سند آمایش آموزش عالی، وزارت علوم را مکلف می‌کند که پایش لازم را برای صدور مجوز رشته‌های مختلف داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این مصوبات، نظارت بر دانشگاه آزاد و غیردولتی را منضبط‌تر کرده است، گفت: برخی نمایندگان در جلسه روز گذشته تاکید کردند که اگر وزارت علوم به وظایف خودش عمل نکند، وزیر مورد سوال قرار می‌گیرد. من نیز به عنوان نماینده ناظر در شورای سنجش تکمیلی با دقت بر این مساله نظارت دارم؛ به خصوص از سال گذشته که مجلس جدید کار خودش را شروع کرد، اعضای کمیسیون خواستار منضبط‌تر شدن دانشگاه آزاد و متناسب‌شدن ظرفیت‌های دانشگاه آزاد با ظرفیتِ هرمِ هیات علمی شدند.

صادقی درباره اینکه برخی‌ها می‌گویند، تغییر مدیریت دانشگاه آزاد باعث این مناقشه شده است، گفت: اینطور نیست، چرا که در شروع سال تحصیلی گذشته دانشگاه آزاد، زمانی که می‌خواست پذیرش مازاد بر ظرفیت داشته باشد، وزارت علوم ایستادگی کرد و مجلس هم حمایت کرد. بنابراین موضوع حذف کد رشته‌ها توسط وزارت علوم، برخلاف هجمه‌ها و شانتاژ رسانه‌ای که صورت گرفت، ربطی به تغییر مدیریت جدید در دانشگاه‌ آزاد ندارد و این سیاسی کردن موضوع علمی است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: معاون آموزشی وزارت علوم نیز، در جلسه روز گذشته گزارشی از دلایل حذف کد رشته‌های دانشگاه آزاد ارائه دادند. این کد رشته‌ها یا مجوز نداشتند یا مجوزشان یکساله بوده است. بقیه نمایندگان از جمله رییس کمیسیون نیز تاکید کردند که اقدامات وزارت علوم قانونی بوده و در حیطه وظایف و اختیاراتش است، اما با توجه به درخواست مدیریت دانشگاه آزاد، قرار شده حذف کد رشته‌ها به صورت تدریجی انجام شود؛ هر چند بعضی‌ها با این روال موافق نبودند، دلیل هم آن بود که در گذشته دائما این موضوع به تعویق افتاده بود.

وی با بیان این مطلب که با توجه به درخواست برخی اعضای کمیسیون بنا بر این شد که فرایند نظارت تدریجی صورت گیرد، گفت: بر این اساس 2 توافق اصلی صورت گرفت؛ نخست اینکه دانشگاه آزاد باید برای هر کدام از رشته‌های ارشد 3 استادیار در استخدام خودش لحاظ کند.

صادقی افزود: همچنین در رشته‌هایی که دکتری دارند، ارشد آن رشته‌ها مجاز اعلام می‌شود و باقی می‌مانند در ادامه اگر معلوم شود، رشته‌ای فاقد استاندارد بوده، وزارت علوم می‌تواند نسبت به حذف آن اقدام کند. همچنین تاکید شد که دانشگاه آزاد برای ارتقای کیفیت و استاندارد کردن رشته‌ها متعهد شود و آن را به صورت جدی دنبال کند؛ در غیر این صورت وزارت علوم بدون اغماض برخورد می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز