خبرگزاری کار ایران

نامورمطلق مطرح کرد:

جای صنایع دستی و هنرهای هویتی در تهران کم است

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۸۹۷

معاون صنایع دستی گفت: شورای‌شهر تهران می‌تواند در ترویج صنایع‌‌دستی به ما کمک کند زیرا جای صنایع دستی و هنرهای هویتی در این شهر کم است.

به گزارش ایلنا، بهمن نامورمطلق - معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی - ۲۹ خردادماه در نشست زهرا احمدی‌پور - رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - با اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، تأکید کرد: متأسفانه تا کنون نتوانسته‌ایم از فرصت‌های شهر به‌خوبی استفاده کنیم، اما در حال حاضر وبعد از نزدیک به دو دهه که دولت و شورای شهر با هم همراه هستند، فرصت خوبی برای استفاده از ظرفیت‌ها در اختیار ما قرار داده شده است.

او گفت: صنایع‌ دستی جزو صنایع‌ هویتی ماست، بدون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی هیچ هویتی در صنعت و هنر برای ما نمی‌ماند، هرجا که صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی نباشند، هویت ما نیز حضور ندارد. صنایع‌ دستی همچنین یکی از صنایع‌ اشتغال‌زاست، این هنر - صنعت انسان‌محور است و نیازمند اعتبارات کمی برای اشتغال‌زایی است.

نامورمطلق با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری بر لزوم اشتغال‌زایی در کشور، ادامه داد: با صنایع‌ دستی می‌توان اشتغال پایدار و زودبازده ایجاد کرد. همچنین صنایع‌ دستی می‌تواند در تمرکززدایی، محرومیت‌زدایی، توزیع عادلانه فرصت‌ها و سرمایه‌ها نقش داشته باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با اشاره به ارزش افزوده بالای صنایع‌ دستی و رشد ۵ / ۲ برابری صادرات صنایع‌ دستی در دولت یازدهم، اظهار کرد: صنایع‌ دستی ایرانی در سطح ایران و جهان وضعیت خوبی دارد. یکی از مشکلات شهر تهران این است که تکلیفش با حوزه‌ هنرهای سنتی و شهرهای خلاق چندان روشن نیست، صنایع‌ دستی از رشد قابل توجهی برخوردار است و می‌تواند موجب توسعه شهرها و محرومیت‌زدایی شود.

او تأکید کرد: با وجود این‌که تهران یکی از کانون‌های اصلی شیشه و آبگینه است، حالتی بلاتکلیف در زمینه صنایع‌ دستی دارد. تهران هم ویژگی تهران بودن را از دست داده است و هم نتوانسته ویژگی ایرانی بودن را به‌دست بیاورد. اگر تهران به دنبال هویت خود می‌گردد، به میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی برای اشتغال‌زایی نیازمند است.

نامورمطلق با اشاره به این‌که باید محورهای هنرهای سنتی و اصیل را در شهر تهران بیشتر کنیم، گفت: ما همراه چین و هند جزو سه کشور بزرگ تولیدکننده صنایع‌ دستی هستیم؛ اما در حوزه فروش بسیار ضعیف هستیم. بازارچه‌های صنایع‌ دستی، شب‌بازارهای صنایع‌ دستی و گسترش آن‌ها در سطح شهر در کنار کیوسک‌های صنایع‌ دستی می‌تواند برای توسعه فروش صنایع دستی و ایجاد گفتمان صنایع دستی بسیار به ما کمک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز