خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل ستاد دیه مطرح کرد:

کمک 600 میلیارد ریالی خیرین در ماه رمضان

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۳۱۹

مدیرعامل ستاددیه کشور میانگین بدهی مددجویان این نهاد مردمی را رقمی معادل 200 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: در زمان حاضر محکومِ غیرعمد واجد شرایط با بدهی خُرد در زندان وجود ندارد.

به گزارش ایلنا از ستاد دیه کشور، سید اسدالله جولایی افزود: اگر هم یک چنین مبلغی باشد جرم زندانی یاد شده تنها یک جرم غیرعمد نیست و در پرونده این قبیل محکومان انواع جرایم عمد و خلاف حسنه وجود دارد.

وی در توضیح بیشتر گفت: ممکن است در پرونده یک زندانی جرایم متعددی وجود داشته باشد که بر حسب اتفاق یکی از آنها بدهی ناشی از پرداخت دیه شبه‌عمد یا بدهی مالی غیرکلاهبرداری باشد اما این افراد که چند جرم عمد و غیرعمد دارند، شرایط بهره‌مندی از تسهیلات ستاد دیه را ندارند و به دلیل وجود مولفه «عمد» در پرونده،‌ در شمار مددجویان مشمول این نهاد حمایتی قرار ندارند.

جولایی ادامه داد: ستاد دیه علاوه بر موضوع «نیازمندی» و «آبرومندی» از افرادی حمایت می‌کند که تنها به دلیل ارتکاب یک جرم ناخواسته محکوم به مجازات حبس شده‌اند؛ لذا ستاد دیه طبق اساسنامه در مورد بدهکاران فاجر یا بزهکاران بدهکار به یک مبلغ کم با وجود احراز ناتوانی مالی هیچ نقش حمایتی ندارد و از اعتباراتی که خیرین به برکت اعتمادشان به این نهاد مردمی اهدا کرده‌اند به این دسته از زندانیان حتی ریالی پرداخت نمی‌شود.

مدیرعامل ستاددیه کشور نداشتن سابقه کیفری را از جمله شرایط اصلی مددجویان این نهاد مردمی مطرح کرد و گفت: بدون لحاظ میزان تسهیلاتی که یک زندانی غیرعمد ممکن است بابت امر آزادی خودش در سال‌های دور یا نزدیک از ستاد دیه دریافت کرده باشد، هیچ فردی برای بار دوم امکان بهره‌مندی از کمک‌های ستاددیه را ندارد.

وی با توجه به افزایش نرخ دیه در سال‌های اخیر تصریح کرد: اکنون به دلیل رقم سنگین دیات ناشی از حوادث کارگاهی و میزان قراردادهای مالی، رقم بدهی زندانیان جرایم غیرعمد سنگین گزارش می‌شود.

به گفته وی، طبق طرح «بهار انقلاب تا بهار طبیعت» که اواخر سال 95 از سوی این ستاد با هدف آزادی تمام محکومان مالی تا سقف 22 میلیون تومان اجرایی شد، تعداد هزار و 500 زندانی بواسطه این طرح از بند زندان آزاد شدند و همین موضوع تعداد بدهکاران مبالغ پایین را در سطح زندان‌های کشور بسیار کاهش داده است.

جولایی با بیان اینکه امروز زندانی غیرعمدی با بدهی‌های یک میلیون و دو میلیون تومانی در زندان حضور ندارد، گفت: آنانی که بابت جرم غیرعمدی در زندان به سر می‌برند به طور کلی افرادی هستند که باوجود اخذ گذشت رضایتمندانه و تقدیم آورده، رقم‌های بدهی‌شان به طور تقریبی از 20 میلیون تومان بیشتر است.

مدیرعامل ستاد دیه کشوردرعین حال خاطرنشان کرد: البته به دلیل وجود جرایم مختلف ممکن است رقم مورد نیاز بعضا کمتر از این میزان 20 میلیون تومان باشد، اما در حالت کلی رقم بدهی مددجویان تحت حمایت ستاد رقم‌های خُرد نیست.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان اینکه نمایندگی‌های ستاد دیه تا پایان ماه رمضان، میزبان برگزاری بیش از 300 جشن گلریزان هستند، یادآور شد: به برکت برپایی این آیین‌های سنتی، خیرین خداجو تا به امروز مبلغی معادل 600 میلیارد ریال را با هدف آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری اهدا کرده‌اند که قطعاً این آمار تا روز عید سعید فطر افزایش خواهد داشت.

وی ادامه داد: سال گذشته در ماه مهمانی خدا با برگزاری 287 همایش گلریزان، نیکوکاران در مجموع با اختصاص رقمی بیش از 40 میلیارد تومان در امر آزادی محکومان غیرعمد مشارکت داشتند که این آمار در سال‌96 با رشد کمی و کیفی جشن‌های گلریزان، پیش‌بینی می‌شود در مقایسه با سال 95، مقدمات آزادی زندانیان بیشتری را فراهم نماید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز