خبرگزاری کار ایران

کشف اسکلت عصر آهن در گرگان

asdasd
کد خبر : ۴۹۹۲۲۷

گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه شریف گرگان به کشف تدفینی متعلق به اواخر عصر آهن به‌همراه سه ظرف سفالی و دو سردوک سنگی منجر شد.

به‌گزارش ایلنا، حبیب‌الله رضایی سرپرست هیئت باستان‌شناسی امروز  با اعلام این خبر گفت: با توجه به عبور لوله انتقال فرآورده‌های نفتی شرکت ملی نفت ایران از استان مازندران به شهرهای شرقی استان گلستان از عرصه شمالی این محوط باستانی، درخواست گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این اثر به پژوهشگاه میراث‌فرهنگی ارسال شد و در نهایت با طرح انجام نجات‌بخشی گمانه‌زنی در عرصه و حریم این اثر موافقت و مجوز آن صادر شد.

او با بیان اینکه این اثر در سال ۱۳۹۱ به شماره ۳۰۹۹۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اظهار کرد: به‌جز تهیه پرونده ثبت اثر، هیچگونه مطالعات باستان‌شناختی در این محوطه صورت نگرفته است.

رضایی با اشاره به نتایج حاصل از کاوش تپه شریف گفت: قبل از شروع عملیات گمانه‌زنی، نقشه‌برداری و تهیه نقشه توپوگرافی محوطه صورت گرفت و با شبکه‌بندی محوطه محل حفر اولین گمانه‌ها بر روی نقشه منحنی میزان مشخص و نام‌گذاری گمانه‌ها انجام شد.

این باستان‌شناس مواد فرهنگی به دست آمده از این گمانه‌زنی را قطعات سفال، قطعات شیشه، مصنوعات سنگی، قطعات آجر و بقایایی از تدفین انسانی اعلام کرد و افزود«با توجه به مطالعه آثار به‌دست‌آمده، مواد فرهنگی این محوطه مربوط به عصر آهن  III، اشکانی و ساسانی است.

او با بیان این‌که تنها تدفین به‌دست‌آمده از این محوطه در گمانه Y۱۱ در شمال‌شرق محوطه و در مسیر کانال انتقال‌ لوله شرکت نفت به‌دست آمد، تصریح کرد: این تدفین در جهت شرقی‌غربی و جهت سر آن در جهت شمال بوده و به پهلوی چپ دفن شده است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی افزود: اشیای تدفینی به‌دست‌آمده از این گور شامل سه عدد ظرف سفالی و دو عدد سردوک سنگی (از جنس سنگ مرمر) است که دو عدد ظرف سفالی در کنار سر و درست در مقابل صورت اسکلت قرار گرفته است.

او ادامه داد: این دو ظرف شامل یک عدد تنگ قرمز بدون دسته است که یک عدد کاسه ناودانک‌دار از جنس سفال آشپزخانه‌ای به‌صورت معکوس بر روی تنگ قرار دارد، به‌طوری که کاملا روی تنگ را پوشانده و نقش درپوش تنگ را ایفا می‌کرده است.

رضایی با بیان اینکه دو عدد سردوک سنگی (جنس سنگ مرمر) نیز در این گور به‌دست آمد، گفت: سومین ظرف که در قسمت پای اسکلت به‌دست آمد، یک عدد عودسوز سفالی دارای پایه و دسته با شاموت شن درشت است. نوع مواد فرهنگی به‌دست آمده، نشان از قدمت این تدفین به اواخر عصر آهن دارد.

او دیگر یافته‌های به‌دست‌آمده در این گمانه‌زنی را ساختار‌های معماری سنگی به‌همراه قطعات آجر در ضلع شمالی محوطه اعلام کرد .این گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه شریف گرگان با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز