خبرگزاری کار ایران

معاون درمان وزارت بهداشت:

پایان اعتباربخشی 900 بیمارستان/ نتایج رتبه‌بندی بیمارستان‌ها تیر اعلام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۹۴۹۰۳

معاون درمان وزارت بهداشت از اعتبار بخشی 900 بیمارستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد آقاجانی امروز در نشست خبری گفت: اعتبار بخشی 900 بیمارستان توسط 300 ارزیاب انجام شده است.

او با بیان اینکه این اعتبار سنجی در سوم خرداد به پایان رسید، گفت: از دوم بهمن ماه سال گذشته دوره جدید اعتبارسنجی آغاز و سوم خرداد پایان یافت.

وی خاطر نشان کرد: از هفته آیتده فرآیند تحلیل داده‌ها و صدور کارنامه آغاز می‌شود که یک ماه و نیم طول می‌کشد و در تیرماه ما نتیجه رتبه بندی را اعلام می کنیم که براساس این رتبه بندی تعرفه بیمارستانها مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف سه گانه طرح تحول نظام سلامت بهبود کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستان‌ها است، اظهار کرد: مهمترین ابزاری که برای بهبود کیفیت خدمات استفاده می‌شود انجام اعتبارسنجی در بیمارستان‌ها به منظور استانداردسازی خدمات است. این مقوله از یک دهه قبل آغاز شده و با اجرای نسل نوین اعتباربخشی اتفاق مهمی صورت گرفته است.

او ادامه داد: نسل نوین اعتباربخشی که از دوم بهمن ماه سال 95 آغاز شده 900 سنجه دارد که با کمک 100 نفر از کارشناسان تدوین شده است همچنین توسط 400 کارشناس خبره این اعتبارسنجی‌ها به صورت کتاب تدوین شده و در اختیار بیمارستان‌ها قرار داده شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه نسل نوین اعتبارسنجی در سوم خردادماه به پایان رسید گفت: ما برای اینکه بتوانیم از ارزیاب خبره در اعتبارسنجی‌ها استفاده کنیم آزمون ملی برگزار کرده که 3 هزار نفر در ان شرکت کردند از این 3 هزار نفر 500 نفر برگزیده شده و در دوره‌های تخصصی ارزیابی شرکت کردند. همچنین سامانه اعتبارسنجی بیمارستان‌ها فعال شد. البته درباره نتیجه آن باید بگویم که اعتباربخشی رنگین کمانی از کیفیت را برای بیمارستان به ارمغان می‌آورد ما در این اعتباربخشی‌ها به ایمنی و کاهش خطاهای پزشکی بیش از پیش توجه داشتیم.

آقاجانی با بیان اینکه 146 سنجه از 900 سنجه اعتباربخشی مربوط به ایمنی بیمارستان‌هاست گفت: موضوع هتلینگ و کیفیت خدمات اقامتی برای بیماران برای اولین بار در اعتبارسنجی‌ها مورد توجه قرار گرفت همچنین توجه به حقوق بیماران که امتیاز بالایی برای بیمارستان دارد از دیگر موارد مورد نظر در این اعتبارسنجی‌هاست. سبز شدن بیمارستان نیز به این معنی که بیمارستانی با پساب و پسماند خود باعث آلودگی محیط زیست نشود از دیگر موارد در نظر گرفته شده در این اعتبارسنجی است.

وی ادامه داد: همچنین اجرای قانون و قانونمداری چه در باره استانداردهای پزشکی و چه درباره تعرفه‌ها در این اعتبارسنجی مورد توجه قرار گرفته است.

او خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات وزارت بهداشت ماندگاری برنامه‌های طرح تحول سلامت است. برای همین منظور برنامه‌ طرح تحول سلامت را نیز در قالب اعتبارسنجی قرار دادیم و اگر بیمارستانی از این طرح عدول کند امتیاز از دست می‌دهد. حاصل اعتبارسنجی بیمارستان‌ها اعطای رتبه‌های کیفی به هر بیمارستانی متناسب با کیفیتی است که در اعتبارسنجی کسب کرده و در نهایت تعرفه آن بر این مبنا مشخص می‌شود.

او با اشاره به زمان فرآیند تحلیل داده‌ها و صدور کارنامه‌های بیمارستانی گفت: اعتباربخشی بیمارستان‌ها در اواسط تیرماه اعلام خواهد شد این کارنامه نقشه راه بیمارستان است که در اختیار آنها قرار داده می‌شود تا مدیران بیمارستانی با توجه به نقاط ضعف و قوت خود راه خود را ادامه دهند.

او درباره برخورد ارزیابان با پرسنل بیمارستان گفت: شواهد میدانی و نتایج بیمارستان‌های دولتی نشان می‌دهد  ارزیابان برخورد بسیار مثبت و حرفه‌ای داشتند. همچنین بیمارستان‌های تخصصی درخواست تکرار این ارزیابی و ا عتباربخشی را داشتند که این نشان از رضایت آنها از این برنامه دارد.

آقاجانی تصریح کرد: روند استقرار استانداردها تدریجی است، همان طور که تجارب بین‌المللی نشان می‌دهد 4 تا 5 سال طول می‌کشد تا این نسل از استانداردسازی در بیمارستان‌ها انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز