خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد:

افزایش مستمری مددجویان نیازمند در دولت دوازدهم/ پیگیری برای سلب حضانت کودکان کار و خیابان از والدینشان

asdasd
کد خبر : ۴۹۳۱۴۵

رییس سازمان بهزیستی کشور از افزایش مستمری مددجویان نیازمند در دولت دوازدهم خبر داد.

انوشیروان محسنی‌بندپی در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اولویت‌های بهزیستی در دولت دوازدهم اظهار کرد: اولین اولویت دولت دوازدهم تلاش مستمر و برنامه‌ریزی شده برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌هاست. مقدمات این برنامه در قانون برنامه ششم آمده و از جمله اقدامات عملی آن گسترش اورژانس اجتماعی است که 140 اورژانس آن در سال 96 راه‌اندازی می‌شود، البته در دوماه اول سال هم 20 مرکز راه‌اندازی شده است.

او با بیان اینکه پیشگیری از معلولیت‌ها یکی دیگر از برنامه‌های ماست، گفت: برای پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از ازدواج فامیلی در ماده 90 قانون برنامه ششم بحث غربالگری را مطرح کردیم. طرح غربالگری ژنتیک در این برنامه اجباری شده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: راهبرد استراتژیک ما تلاش همه‌جانبه برای پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی است از همین‌رو در کاهش آمار طلاق نیز به آموزش‌های پیش از ازدواج توجه داشتیم همچنین آموزش سبک زندگی و فرزندپروری را مورد توجه قرار دادیم که در حال حاضر نیز این برنامه‌ها در حال اجراست.

محسنی‌بندپی به طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: بزرگترین طرح اجتماعی دولت که در سال 95 کلید خورد، طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان به نام «نماد» است که 9 دستگاه در این طرح فعالیت دارند تا نسبت به افزایش ظرفیت‌ها، حمایت‌های روانی و اجتماعی، افزایش توانمندسازی دانش‌آموزان اقدامات لازم را انجام دهند.

او ادامه داد: وزارت بهداشت، وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، بنیاد برکت، نیروی انتظامی و معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از جمله دستگاه‌هایی هستند که با سازمان بهزیستی در اجرای طرح «نماد» همکاری می‌کنند. در بحث توانمندسازی، اشتغال زنان سرپرست خانوار و معلولان را نیز در دستور کار داریم و مشوق‌هایی را برای کارآفرینان در نظر گرفتیم و از همین رو تفاهم‌نامه‌هایی را با معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای افزایش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای این افراد منعقد کردیم.

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به به یکی دیگر از اولویت‌های سازمان بهزیستی در دولت داوزدهم، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های ارزشمند سمن‌ها و نهادهای مردمی از دیگر برنامه‌های ما در دولت دوازدهم است. معتقدیم برای حل مسائل اجتماعی نیازمند رویکردهای اجتماع محوری هستیم که بتوانیم این مسائل را پیشگیری، کنترل و مهار کنیم.

محسنی بندپی ادامه داد: همچنین قصد داریم تا پایان دولت داوزدهم مستمری مددجویان را  افزایش دهیم  و این به غیر از افرادی است که می‌توان آنها را توانمند کرد.

او درباره اولویت‌های دولت دوازدهم برای اقشار حاشیه‌نشین گفت: از مهمترین برنامه‌های ما استقرار مراکز جامع خدمات بهزیستی در حاشیه کلان‌شهرها، موضوع برگشت به تحصیل دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در این مناطق، طرح تامین یک وعده غذای گرم برای جلوگیری از سوء‌تغذیه کودکان در این مناطق است از همین رو تمام مهدکودک‌های سازمان بهزیستی که در مناطق حاشیه‌نشین فعالیت می‌کنند از یک وعده غذای گرم برخوردار هستند.

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به اجرای طرح تامین مالی خرد زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست در مناطق حاشیه‌نشین گفت: با توجه به اینکه این محلات، محلات پرریسکی هستند سعی داریم تیم‌های اجتماع محور را در این مناطق مستقر کنیم. همچنین حمایت‌های رفاهی از جمله اشتغال، مسکن و حرفه‌آموزی از دیگر برنامه‌های ما در دولت دوازدهم برای افراد ساکن در حاشیه ‌شهرهاست.

محسنی‌بندپی درباره برنامه‌های دولت دوازدهم درباره کودکان کار و خیابان گفت: تولیت کودکان کار و خیابان در برنامه ششم توسعه برعهده سازمان بهزیستی قرار داده شده است، اما دستگا‌های همکار نیز ما در این راه همراهی می‌کنند.

او به یکی از مهمترین مشکلات بهزیستی در زمینه کودکان کار و خیابان اشاره کرد و گفت: در صورتی که کودکی در بهزیستی پذیرش شود هر یک از والدین او را بخواهد به لحاظ حقوقی و قضایی آن مرکز باید کودک را تحویل خانواده بدهد، اما با رایزنی‌هایی که با معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه داشتیم در لایحه‌ای که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است آورده‌ایم که اگر کودکی بیش از سه بار پذیرش شد، حضانت کودک از والدین سلب و در اختیار سازمان قرار گیرد تا مراقبت، نگهداری و آموزش او تحت پوشش سازمان باشد تا این چرخه به حالت اول برنگردد و ما دوباره کودک را در خیابان نبینیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز