خبرگزاری کار ایران

با حضور معاون میراث‌فرهنگی؛

نمایشگاه قالیچه‌ها، عکس‌های دوره ناصری و مرقعات نفیس کاخ گلستان افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۴۹۳۰۵۸

سه نمایشگاه قالیچه‌ها، عکس‌های زمان قاجار (اولین عکس سلفی ناصر‌الدین‌شاه) و مرقعات نفیس کاخ گلستان با حضور معاون سازمان میراث‌فرهنگی افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، این سه نمایشگاه به‌مناسبت هفته میراث‌فرهنگی در مجموعه فرهنگی‌تاریخی گلستان افتتاح شده و بازدید برای عموم مردم و علاقه‌مندان آزاد است.

در نمایشگاه قالیچه‌های کاخ گلستان، ۱۷ تخته از قالیچه‌های نفیس این کاخ‌موزه برای نخستین بار به‌نمایش گذاشته شده است. این قالیچه‌ها مربوط به دوره قاجار و پهلوی با طرح‌های محرابی، تصویری، لچک و ترنج هستند. جنس این قالیچه‌ها از ابریشم و پشم است و متعلق به شهرهای اراک، تبریز و سنندج‌اند که البته بافنده‌های آن‌ها مشخص نیستند.

همچنین هم‌زمان با افتتاح این نمایشگاه، کتاب تصویری با عنوان «نمایشگاه قالیچه‌های کاخ گلستان» به دو زبان فارسی و انگلیسی رونمایی شد که به معرفی این قالیچه‌ها پرداخته است.

نمایشگاه مرقعات نفیس کاخ گلستان نیز با حضور محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، امروز در کاخ گلستان افتتاح شد. در این نمایشگاه تعدادی از مرقعات نفیس به‌نمایش درآمده است که این مرقعات با خط نستعلیق، ثلث و جز آن در فهرست آثار ملی کشور به‌ثبت رسیده است. این مرقعات مربوط به استادان بنام و برجسته دوره صفوی و قاجار مانند میرعماد حسنی، اردشیر عبدالمجید طالقانی، میر‌علی هروی، میرزا اسدالله شیرازی است و تصاویر نقاشی آن نگاره محمدباقر و صادق است که ۱۵ تصویر منتخب از این مرقعات به‌شکل تابلو به‌نمایش گذاشته خواهد شد.

نمایشگاه عکس‌های دوره ناصری

طالبیان، پس از شرکت در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، نمایشگاه عکس‌های دوره ناصری را نیز افتتاح کرد.

در این نمایشگاه نخستین عکس سلفی ناصرالدین‌شاه در عکسخانه کاخ گلستان و همچنین تصاویر ۳۰ قطعه عکس، که ناصرالدین‌شاه خود در سال‌های ۱۳۰۷ و ۱۳۰۸ قمری در ۱۳۱ سال پیش آن‌ها را گرفته است، به‌نمایش درآمده است.

تداوم برگزاری نمایشگاه در کاخ گلستان

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حاشیه افتتاحیه این نمایشگاه‌ها در جمع خبرنگاران گفت: «کاخ گلستان، به‌عنوان یک اثر ثبت‌جهانی در دل تهران، از اهمیت بسیاری برخوردار است و برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها در این کاخ باید تداوم یابد.»

او با اشاره به افتتاح نمایشگاه قالیچه‌های کاخ گلستان افزود: «بر روی این قالیچه‌ها کار پژوهشی و مرمتی انجام شده و این آثار دارای پشتوانه پژوهشی هستند که نشان‌دهنده اهمیت تقویت ارتباط برگزاری نمایشگاه با کار پژوهشی است.»

او خاطر‌نشان کرد: «در این قالیچه‌ها طرح‌های مختلفی وجود دارد که نشان‌دهنده استفاده از تمام انتزاع‌های طبیعت در آن‌هاست و هر کدام ارزش خاص خود را دارند.»

در افتتاحیه این نمایشگاه‌ها سید‌احمد محیط‌‌طباطبایی مدیر ایکوم ایران، مسعود نصرتی مدیر کاخ گلستان و جمعی از مدیران و کارشناسان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حضور داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز