خبرگزاری کار ایران

رییس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران مطرح کرد:

مردم رای دادند تا سیستم ارباب رعیتی به شهروندی تغییر کند

asdasd
کد خبر : ۴۹۲۶۲۲

رییس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به نتایج انتخابات شورای شهر تهران گفت: مردم رای دادند تا مدیریت شهری تهران از سیستم ارباب رعیتی به سیستم شهروندی تغییر کند.

حسین ایمانی جاجرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره چرایی پیروزی لیست امید گفت: هدف اصلی مردم بیرون راندن تیمی بود که 14 سال بر تهران حکومت کرد و این شهر را با ساخت‌وساز بیش از اندازه و سیاست‌های عامرانه نابود کرد.

این استاد دانشگاه در مورد مطالبات مردم از شورای پنجم گفت: عدم ثبت جلسات شورای شهر و نبود شفافیت از سیاست‌های دوران چمران است. مردم به همین دلیل به او رای ندادند و انتظار دارند؛ این شرایط تغییر کند. این دوره با گذشته فرق دارد، ما اکنون یک جامعه مدنی فعال و حساس داریم که منتظر پاسخ است و پیگیر مطالبات خود خواهد بود.

او با اشاره به اینکه همه چشم‌انتظار برنامه‌های شورای پنجم هستیم، ادامه داد: هنوز برنامه‌ای ارائه نداده‌اند، اما تا مرداد وقت دارند؛ برای همه حوزه‌ها از جمله مطالبات دستفروشان، کودکان کار، آلودگی هوا و ... برنامه‌های خود را ارائه دهند. مردم رای ندادند تا ارباب تهران را عوض کنند! چمران برود و جایش را شخص دیگری بگیرد. مردم رای دادند تا مدیریت شهری تهران از سیستم ارباب رعیتی به سیستم شهروندی تغییر کند.

ایمانی جاجرمی ادامه داد: لیست‌امید با فاصله معناداری پیروز انتخابات شورای شهر شد، و این نشان می‌دهد، اصلاح‌طلبان توانستند؛ اعتماد مردم را جلب کنند. شورای پنجم باید به تعهداتش وفادار بماند و منسجم کار کند، در غیر این‌صورت اعتماد مردم از میان خواهد رفت.

این جامعه‌شناس شهری تصریح کرد: در حال حاضر سوال اصلی این است که اعضای شورای پنجم چه برنامه‌ای دارند و تا چه حد منسجم و تا چه اندازه به رای مردم متعهد هستند؟ شایعاتی از شهردار شدن هاشمی به گوش می‌رسد، این درحالی است که مردم به ایشان به عنوان شهردار رای ندادند، بلکه به عنوان عضوی از شورا رای دادند و ترک شورا نقض تعهدی است که به مردم دادند.

جاجرمی افزود: مردم به لیست رای دادند و انتظارشان بالاست؛ هرچند موج انتخابات ریاست جمهوری میزان مشارکت مردمی را در شورا بالا برد، اما همه نگاه‌ها روی شورای پنجم هستند.

این استاد دانشگاه خطر جدی برای شورای پنجم را دچار شدن به سرنوشت شورای اول دانست و گفت: اقلیت منتقد در شورای پنجم حضور ندارند و همه از یک لیست و همسو هستند و با خروج از شورا و عدم انسجام ممکن است به سرنوشت شورای اول دچار شوند.  عدم انسجام موجب ریزش آرا و اعتماد مردم خواهد شد و دیگر پای صندوق رای نمی‌آیند و شورا دوباره دست چمران خواهد افتاد.

او اعتماد مردم به رییس دولت اصلاحات را علت رای آوردن لیست امید دانست و گفت:  اگر شورای پنجم به تعهدات خود وفادار نباشد، مطمئن باشید مردم تلافی می‌کنند و دیگر پای صندوق رای نمی‌آیند. پاشینه آشیل جریان اصلاحات در حال حاضر شورای شهر است و باید نشان بدهند تا کجا حاضرند به خاطر تعهداتشان از منافع خود بگذرند؟

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر صداقت دارند باید برای انتخاب شهردار فراخوان داده و تیم ارزیابی تشکیل دهند و از میان افراد لایق که تعدادشان هم کم نیست یک نفر برای شهردار تهران انتخاب کند و همین  الان فهرست اموال خود را اعلام کنند. چرا که در شورا حقوقی پرداخت نمی‌شود و فقط مبلغی به عنوان حق الجلسه می‌گیرند. اگر ادعا می‌کنند قصد مبارزه با فساد دارند باید بیش از هر چیز تکلیف خود را روشن کنند.

او در مورد مطالبات مردم از شورای شهر پنجم افزود: تغییر مسیر شهرداری تهران  و پایان پنهان کاری مطالبه اصلی مردم است. ساختمان شورا باید تغییر کند تا مردم بتوانند فرصت حضور در جلسات را داشته باشند و از نزدیک شاهد اتفاقی باشند که در جلسات می‌افتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز