خبرگزاری کار ایران

با حضور ابتکار و ربیعی انجام شد؛

رونمایی از سند ملی اشتغال سبز/ ایجاد هزار مدرسه طبیعت تا پایان برنامه ششم توسعه

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۳۹۳

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه بیش از هزار مدرسه طبیعت در کشور ایجاد می‌شود.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس  امروز در مراسم رونمایی از سند ملی اشتغال سبز که در محل سازمان حفاظت محیط زیست که با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد با اشاره به اینکه مدارس طبیعت به عنوان یکی از پتانسیل‌های ایجاد مشاغل سبز است، گفت: اگر تا پایان برنامه ششم توسعه طبق روند کنونی در این مسیر گام برداریم، بیش از ۱۰۰۰ مدرسه طبیعت در کشور تاسیس خواهد شد.

وی افزود: مدارس طبیعت با سرمایه گذاری بخش خصوصی و رویکرد فرهنگی و اشتغال در کشور ایجاد شده است و در این زمینه، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و وزارت آموزش و پرورش همکاری خوبی دارند.

 معاون رئیسی جمهور با بیان اینکه سند ملی اشتغال سبز با همکاری وزارت کار و اتاق بازرگانی ایران تهیه شده است، اظهار کرد: این سند به دنبال تاکید رئیس جمهور بر محیط زیستی بودن دولت تدوین شده است.

 ابتکار اشاره ای هم به موضوع قرق های اختصاصی به عنوان یکی دیگر از زمینه های اقتصاد سبز داشت و افزود: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه در حال رشد است و ما تنها دستورالعمل آن را تدوین کردیم.

 وی ضمن اشاره به فعالیت کنونی چند قرق اختصاصی موفق در کشور با سرمایه گذاری کامل بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: تاکید سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع قرق اختصاصی، ایجاد و توسعه اشتغال برای جوامع محلی است و اصرار داریم که در چارچوب ضوابط سازمان حفاظت محیط زیست، این قرق‌ها منافعی برای جوامع محلی داشته باشند که البته در حال حاضر پیشنهادات متعددی برای ایجاد قرق‌های جدید داریم.

 ابتکار ادامه داد: در بحث حمایت از پرورش حیات وحش هم تقاضا زیاد داشتیم که در نظر داریم بر اساس ضوابط محیط زیستی سازمان این بخش نیز فعال شود.

 وی تاکید کرد: ایران کشوری است که شکار غیرقانونی دارد، نابودی گونه های حیات وحش مانند شیر ایرانی را داشته از این رو برای تمام استان ها برنامه حفاظت حیات وحش تهیه شد که یکی از مولفه های مهم این برنامه مشارکت جوامع محلی، اهالی بومی و سازمان های مردم نهاد است.

 ابتکار با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر استفاده از پتانسیل بخش خصوصی گفت: بر این اساس در به روی بخش خصوصی برای ورود به مقوله محیط زیست باز شده است؛ همچنین شرکت های بیمه ای نیز وارد میدان شده اند و اکنون پلنگ و یوزپلنگ را بیمه کرده اند.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه طبیعت و محیط زیست ایران با وجود همه اقدامات صورت گرفته شرایط شکننده‌ای دارد، گفت: هر تالابی که خشک شده مشاغلی از بین رفته است و هر تالابی که در این دوره احیاء شده امید و کشاورزی سازگار با محیط زیست را زنده کرده است. هورالعظیم که زمانی خشک بود و تبدیل به تهدیدی برای استان خوزستان شده بود  اما امروز احیاء شده است و صیادها، گاومیش داری‌ها، نی‌داری‌ها به منطقه برگشته‌اند.

 ابتکار اضافه کرد: سند ملی اشتغال سبز با برنامه‌ ششم توسعه سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست و سایر اسناد بالادستی همچنین با برنامه‌های بین‌المللی همگرایی دارد.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در زمینه استارت آپ‌های سبز نیز فعالیت‌هایی داشته‌ایم، گفت: در شرایط حاضر زیرساخت‌ها برای مشاغل سبز ایجاد شده است. فارغ‌التحصیلان محیط زیست بسیاری در کشور داریم که آمادگی فعالیت در این زمینه را دارند همچنین فارغ التحصیلان مرتبط با محیط زیست نیز می‌توانند در این حوزه‌ها فعالیت داشته کنند.

 ابتکار اضافه کرد: وزارت تعاون و اتاق بازرگانی همکاری خوبی با سازمان حفاظت محیط زیست دارند و تشکل‌های مردم نهاد فعالی داریم که در حوزه کارآفرینی و اشتغال سبز کار می‌کنند.

 وی با تاکید بر اینکه در این دوره سعی کردیم مباحث محیط زیست را به گفتمان بین دستگاه‌های مختلف تبدیل کنیم، گفت: تلاش کرده‌ایم این گفتمان در حد صحبت و سند باقی نماند و تبدیل به عمل شود.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مشاغل سبز یک رویکرد برد_برد است چون هم محیط زیست حفظ می شود و هم اشتغال ایجاد می شود، گفت: به همین دلیل در این دوره به‌طور جدی در حوزه مشاغل سبز فعالیت کردیم.در واقع مشاغل سبز در کنار بهبود شرایط موجود و حل مشکلات زیست‌محیطی باعث ایجاد فرصت‌های شغلی جدید می‌شود.

 ابتکار با بیان اینکه وقتی بحث منابع در ایجاد اشتغال سبز مطرح می شود، برخی حرف از تسهیلات بانکی می‌زنند،‌ گفت: در بحث مشاغل سبز سرمایه و منابع کافی داریم. برای مثال الگوی مصرف انرژی در کشور ما سه برابر الگوی مصرف جهانی است که می‌توانیم با کاهش دو برابری مصرف انرژی، از این محل یک ارزش افزوده جدید ایجاد کنیم که توجیه اقتصادی بالایی نیز دارد.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در این شرایط احتیاج به ضوابط، زیرساخت‌ها و آموزش داریم، اظهار کرد:‌ گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است. برای مثال در زمینه کاهش مصرف انرژی و آلودگی، لایحه هوای پاک از سوی دولت به مجلس ارسال شد و در روزهای گذشته به تصویب رسید. در این لایحه اشتغال کارشناسان محیط زیست و HSE مد نظر قرار گرفته است.

 وی افزود: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه، سند کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سند اقتصاد کم‌کربن به کاهش مصرف انرژی اشاره شده است. یکی از بحث‌های جدید رئیس جمهور در بودجه ۹۶ به کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی و کاهش هدر رفت انرژی اشاره دارد.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه این شرایط را در حوزه منابع آب کشور نیز داریم،اظهار کرد: در زمینه اصلاح الگوی کشاورزی و ایجاد مشاغل فعالیت کرده‌ایم. برای مثال در منطقه زاگرس در ۵۰ روستا و در حوزه دریاچه ارومیه در ۱۰۰ روستا برای اصلاح الگوهای کشاورزی برنامه داریم. کشاورزی پایدار، موضوع مهمی است که در نتیجه آن صرفه‌جویی منابع آب را خواهیم داشت همچنین منابع جدیدی از این طریق ایجاد می‌شود.

 ابتکار با بیان اینکه اشتغال سبز حوزه‌های متنوعی دارد، گفت: در شرایط حاضر الگوهای موفقی برای اشتغال سبز داریم که طرح‌های کارورزی این الگوها را عملیاتی می‌کند بنابراین نباید اعتبارات و تسهیلات بدون پشتوانه آموزشی در اختیار افراد قرار گیرد.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اگر بتوانیم ساز و کارهای مالی و حمایتی را به طور دقیق تعریف کنیم می‌توان از پتانسیل خوب اشتغال سبز در کشور بهره برد. کارانه، ابزاری است که می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز