خبرگزاری کار ایران

معاون اسبق آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تفکر حامیان رییسی ایجاد محدودیت در عرصه فرهنگ و آموزش است/ با وعده‌ مالی، رای معلمان را نمی‌توان خرید

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۱۶۶

معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش گفت: تفکر حامیان رییسی که در دولت نهم و دهم نیز مسوول بوده‌اند، به دنبال محدودیت در عرصه آموزش و فرهنگ هستند.

رحیم عبادی، مشاور رئیس‌ دولت اصلاحات و معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت:‌ انتخابات صحنه رقابت است، اما نه رقابت بین دو نفر، بلکه رقابت بین دو تفکر است.

یاران احمدی نژاد در اردوگاه رییسی
حاجی بابایی، آموزش و پرورش را شخم زد

مشاور رئیس‌ دولت اصلاحات در ارتباط با حامیان حجت الاسلام رییسی که برخی از آنها از مسوولان دولت نهم و دهم هستند، اظهار داشت: در زمان احمدی‌نژاد بیشتر، رفتارهای عوام‌گرایانه و پوپولیستی را شاهد بودیم. حتی تغییر نظام آموزش و پرورش را که وزیر وقت انجام داد، بیشتر تبلیغی، بدون مطالعه و بررسی بود که باعث بی‌ثباتی و ناپایداری برنامه‌های آموزش و پرورش شد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد مقاطع دوره‌های تحصیلی بدون هیچ برنامه‌ریزی کارشناسی در دولت قبل انجام شد، گفت: حاجی بابایی که هم اکنون یکی از حامیان رییسی است، آموزش و پرورش را در آن زمان شخم زد و همه کارهای مطالعاتی و اساسی را بدون برنامه‌ریزی جلو برد. ماهیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دوران اصلاحات، در زمان  او تغییر کرد و به یک سند مبهم و پر از حاشیه تبدیل شد.

محدودیت در عرصه آموزش و فرهنگی؛ تفکر حامیان رییسی
 

مشاور رئیس‌جمهور دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: حامیان رییسی مسوول در دولت گذشته به دنبال محدودیت در عرصه آموزش و فرهنگ هستند.

معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه رویکرد روحانی مبتنی بر خرد جمعی و مطالعات کارشناسی و تخصصی است، ادامه داد:‌ سوابق حامیان رئیسی  این نگرانی وجود دارد که عرصه‌های فرهنگی و آموزشی با محدودیت مواجه شوند.

عبادی در ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در حوزه آموزش گفت: من فکر می‌کنم؛ دولت به دلیل مشغله‌هایی که در ۴ سال گذشته به دلیل نابسامانی های به جا مانده از دولت احمدی‌نژاد داشت، فرصت کافی برای پرداختن به آموزش و پرورش و آموزش عالی برایش فراهم نشد، ولی مطمئن هستم که از اولویت‌های جدی روحانی در دور بعد، سرمایه‌گذاری و توسعه ظرفیت آموزش به عنوان نهاد ملی و مولد خواهد بود. رویکرد روحانی شایسته سالاری و توسعه حکمرانی شایسته است که در کشور معطوف به فرد نیست بلکه معطوف به نهادسازی و ظرفیت سازی در سطح کشور از جمله آموزش و پرورش است.

از نگاه ابزارگونه به معلمان باید پرهیز شود
تجارب گذشته نشان داد، معلمان بیشتر نگاه اصلاحی دارند

وی با انتقاد از نگاه ابزارگونه برخی به قشر فرهنگیان و سوءاستفاده از تفکر آنها، گفت:  معلمان به دلیل پایگاه اجتماعی بالا و مرجعیت اجتماعی که در کشور دارند، معمولا گروه مقابل نگاه عوام‌گرایی و تبلیغاتی نسبت به آنها دارند و مشابه سایر حوزه‌های اقتصادی سعی دارند که با وعده‌های کلی، نظر معلمان را نسبت به رایی که نیاز دارند، جلب کنند. معلمان فهم و درک و شخصیت‌شان فراتر از این نگاه‌هاست. خوشبختانه تجارب گذشته نشان داد که معلمان بیشتر نگاه اصلاحی و نگاه به آینده دارند.


با وعده‌های مالی، رای و افکار معلمان را نمی‌توان خرید

مشاور رییس جمهور دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه رویکرد روحانی مبتنی بر خرد جمعی و مطالعات کارشناسی و تخصصی است، اضافه کرد: در دولت روحانی علی‌رغم همه محدودیت‌ها، برای بهبود معیشت معلمان قدم‌های اولیه برداشته شد؛ به طوری که در بخش معیشت، حقوق معلمان ۱۰۰ درصد به طور میانگین افزایش یافت و سهم بودجه آموزش و پرورش در طی ۴ سال ۸۴ درصد افزایش یافته است. همچنین سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه دولت بالای ۱۵ درصد رشد داشته است.

عبادی با بیان این مطلب که اقدام دولت روحانی برای ارتقای منزلت و معیشت معلمان قابل دفاع است، گفت: با توجه به جایگاه مهم معلمان، رقیب فکر می‌کند با همان روش‌هایی که برای جذب گروه‌های کم‌درآمد و محروم جامعه دارد، معلمان هم می‌تواند جذب کند؛ که این نوع حرکت‌ها یک نوع توهین به این قشر است؛ چرا که اگرچه معلمان مشکلات معیشتی دارند؛ ولی شان، شخصیت و منزلت آنها فراتر از آن است که با وعده مالی، رای و افکار آنها خریداری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز