خبرگزاری کار ایران

مهرعلیزاده مطرح کرد:

تراکم‌فروشی جرم است/ رسوخ فساد در مدیریت‌شهری/ شرایط نامزدهای فهرست جدید اصلاح‌طلبان

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۸۴۱

معاون اول دوره اصلاحات گفت:‌ متاسفانه در جامعه امروز با فسادهای مالی بزرگی مواجه‌ایم و این فساد حتی در مدیریت‌شهری ما رخنه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن مهرعلیزاده در نشست هم‌اندیشی شورای پارک که عصر امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد با بیان اینکه امروز در مقطع تاریخی حساسی هستیم، اظهار کرد: 4 شورا در گذشته داشتیم که هر کدام عملکردهای متفاوتی داشتند اما ما در شورای‌پنجم دارای یک تفکر در جامعه هستیم که درصد بسیاری از جامعه با این تفکر همراهی می‌کنند. تفکر اصلاحات، ویژگی‌های خاص خود را دارد.

او با اشاره به برخی اهداف اصلاحات گفت: مشارکت مردم در امور شهری، توسعه NGO ها، رعایت کرامت انسانی، گردش آزاد اطلاعات، آزادی فردی و اجتماعی از اهداف اصلاحات است که خوشبختانه با اهداف و آرمان‌های جامعه نیز سازگاری دارد.

معاون اول دوره اصلاحات خاطرنشان کرد: آزادی هر انسان در جامعه تا جایی است که آزادی فرد دیگری شروع می‌شود. امروز این آزادی از بین رفته و ما می‌خواهیم حداقل تا همین حد در جامعه آزادی باشد.

مهرعلیزاده با طرح این پرسش که این گفتمان برای شورا چه فایده‌ای دارد، خاطرنشان کرد:‌ اگر امروز ما در جامعه با مشکلاتی روبرو هستیم ناشی از فساد گسترده‌ای است که همه از آن سخن می‌گویند. متاسفانه ما در جامعه امروز با فسادهای مالی بزرگی مواجه‌ایم و این فساد حتی در مدیریت‌شهری ما رخنه کرده است.

وی با بیان اینکه اگر وارد شورا شویم برنامه‌های گسترده‌ای برای مبارزه با این فساد خواهیم داشت، گفت: فساد به سه بخش تقسیم می‌شود؛ فساد خرد، کلان و سیستماتیک. فساد خرد همان رشوه گرفتن یک کارمند عادی در سیستم اداری است که به دلیل نقصان قوانین روی می‌دهد. فساد کلان شامل افراد بزرگی در جایگاه‌های بزرگتری می‌شود که با همکاری یکدیگر دست به اختلاس می‌زنند اما در میان فسادها، فساد سیستماتیک از همه وحشتناک‌تر است که وقتی وارد یک سیستم می‌شود خروج از آن بسیار مشکل است. در فساد سیستماتیک همه ارکان و بخش‌های مختلف جامعه درگیر آن هستند. در یک چنین جامعه‌ای امکان کار سالم برای آحاد جامعه وجود ندارد و هر حرکت سالمی چه به صورت فردی و چه به صورت گروهی محکوم به شکست است.

کاندیدای پنجمین دوره شوراهای‌شهر تهران اظهار کرد: ما نسلی بودیم که پس از انقلاب وارد جنگ شدیم و برای انقلاب با صداقت کامل تلاش کردیم. ما یاد گرفتیم به حقوق خود قانع باشیم، اگرچه با اعداد و ارقام بسیاری سروکار داشته باشیم اما نسل امروز با اخبار اختلاس‌های چند هزار میلیاردی مواجه است. در مدیریت‌شهری باید به این مطلب به‌صورت مضاعف رسیدگی شده چراکه مدیریت‌شهری با آحاد جامعه سروکار دارد. مدیران رده‌های پایین نیز از اختیارات کامل برخوردار بوده لذا اینجا لازم است سیستم‌های شفاف و شیشه‌ای داشته باشیم تا هیچ اطلاعاتی از دید مردم دور نماند.

مهرعلیزاده با بیان اینکه مشکل ما عدم سیستم شفاف است، گفت: متاسفانه در فساد سیستماتیک به جای اینکه با مفسده برخورد کنند با کسی که آن را فاش کرده برخورد می‌کنند، همانطور که دیدیم در افشای املاک‌نجومی کسی را که این اطلاعات را در اختیار مردم قرار داده بود متهم کرده و زندان انداختند.

معاون اول دوره اصلاحات با اشاره به بودجه رسمی شهرداری گفت:‌ بودجه رسمی شهرداری حدود 17 هزار میلیارد تومان است که در گردش‌های مالی شهرداری این بودجه 3 برابر شده که به 45 هزار میلیارد تومان می‌رسد. سوال اینجاست چه مکانیزمی باید تعریف شود تا شفاف‌سازی به‌طور کامل صورت بگیرد. ما اگر امروز مسئولیتی را بر عهده می‌گیریم باید توانایی و قدرت این کار را نیز داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ضرورت‌های بسیار اساسی در شورا ایجاد سیستم و سازوکار شفاف و شیشه‌ای برای شهرداری‌هاست تا مردم در جریان ریزترین اطلاعات شهرداری قرار بگیرند و دیگر ما با مواردی مانند تراکم‌فروشی‌های عجیب و غریب روبرو نباشیم. بدون‌شک در چنین سیسیتمی که هیچ چیز شفافی در آن وجود ندارد قطعا هر فردی ممکن است دچار اشتباه شده و دست به فساد بزند.

مهرعلیزاده با بیان اینکه من بدبین نیستم، گفت: اگر سوء‌مدیریت در شهرداری هست باید به این مساله رسیدگی شود. متاسفانه در یک دوره‌ای 22 نفر از نمایندگان مجلس که بر قوانین ناظر بر شهرداری آشنا بودند پیشنهاد می‌دهند در قوانین تغییراتی ایجاد شده اما پس از مدتی با زدوبندهایی که صورت می‌گیرد یا لابی‌هایی که می‌شود امضای خود را پس می‌گیرند و این نشان‌دهنده سوء‌مدیریت یا اعمال مدیریت با تفکر جناحی است.

وی با اشاره به پروژه بزرگراه صدر گفت: در اسنادی که از پروژه بزرگراه صدر در شورای‌شهر موجود است آمده که هزینه اولیه‌ای که برای این بزرگراه برآورد شده 800 میلیارد تومان است اما متاسفانه این مبلغ تا 9 برابر افزایش یافته و به 7 هزار میلیارد تومان رسیده! اگر حتی به‌طور صحیح هم مصرف شده باشد چرا باید برای چنین پروژه‌ای این مبلغ هزینه شود؟ در حالیکه برخی معماران درباره پل‌صدر معتقدند این پل زگیل شهر تهران است.

معاون اول دوره اصلاحات همچنین تصریح کرد:‌ به‌عقیده من تراکم‌فروشی جرم است چراکه هر شهری برای خود یک طرح تفصیلی دارد و در این طرح تفصیلی مقدار فروش تراکم مشخص شده اما امروزه ما شاهدیم بیش از آنچه در طرح تفصیلی مشخص شده تراکم فروش رفته است. اولین وظیفه مدیریت‌شهری سلامت شهروندان است و ایجاد شرایطی برای زندگی مردم تا از نظر بهداشت فکری و جسمی در سلامت کامل باشند.

مهرعلیزاده با اشاره به دوره‌های پیشین شوراهای‌شهر تهران گفت:‌ در چهار دوره گذشته در چینش‌های اولیه شورا به تخصص اهمیت داده نمی‌شد. در حالی‌که ما سه وظیفه اصلی برای شورا قائل هستیم. به عقیده ما شورای‌شهر باید برای شهر برنامه بلندمدت داشته باشد، همچنین بر اجرای این برنامه نظارت کامل و سیستماتیک داشته و در نهایت بر عملکرد شهرداری چه از نظر کیفی و چه از کمی نظارت کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پاک‌دستی اعتقاد به مرام و مشی اصلاح‌طلبی، تعامل با مردم و تخصص در رشته‌های مدیریت‌شهری مدنظر بوده و با توجه به این موارد لیست اعضای شورا بسته خواهد شد.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی ما در شورا قوانین آن است که از سال 1324 این قوانین تصویب شده و تا امروز هر قانونی که به آن اضافه شده قانون گذشته ملغی نشده و این کار را برای اعضای شورا سخت می‌کند.

مهرعلیزاده با بیان اینکه با شیوه‌های مختلف می‌توان بر شهردار نظارت کرد، گفت: معتقدم شورا را مانند یک پارلمان‌شهری در نظربگیریم و شهرداری را دولت محلی بدانیم و ساز و کار آن را تعریف کرده و در این شرایط بدون شک کنترل شهردار نیز با همان چیزی که در دولت اتفاق می‌افتد صورت می‌گیرد. اگر شهردار را خوب انتخاب کنیم می‌بینیم در شهر به جز کاشت گل و درخت می‌توان اقدامات دیگری هم انجام داد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه دیگر نباید سند محرمانه‌ای وجود داشته باشد، متذکر شد: شهامت انسان‌ها در دو بخش فردی و اجتماعی تعریف می‌شود. در بخش فردی همان شجاعت و شهامت انسان است و در بخش اجتماعی شهامت اعتقادی است. مشی اصلاح‌طلبی اقتضا می‌کند تا اصلاح در ساختار صورت گیرد، از همین‌رو مهم این است که افراد با چه پایبندی به اصلاحات در این لیست قرار می‌گیرند. همچنین درباره حضور زنان در فهرست نیز برای جبران مافات گذشته سهم مشخصی را برای آنها و جوانان در نظر گرفتیم تا روح تازگی در شورا القا شود و امیدواریم در آینده نیز با پاک‌دستی پیش برویم.

همچنین در ادامه محمدجواد حق‌شناس نیز گفت: شوراهای‌شهر تهران اگر چه همزمان با مجلس و قوه‌قضائیه شکل گرفته اما 20 سال توقف داشته و قوانین آن اجرا نشده و ما امروز به لحاظ زمان‌بندی با یک عقب‌افتادگی تاریخی مواجه هستیم.

این فعال اطلاح‌طلب ادامه داد: متاسفانه در مجلس گذشته اعضای شورا را از 31 نفر به 21 نفر تقلیل دادند که به نظر من این بزرگترین ظلم به مردم تهران است چراکه به ازای هر 600 هزار نفر یک نماینده می‌تواند در شورا حضور داشته باشد. ما نیازمند یک پارلمان‌شهری هستیم که دیوان‌محاسبات داشته باشد امروزه متاسفانه در شهرداری‌تهران خیلی از نقل و انتقالات انجام می‌شود که براساس مبنای پول نیست و مانند عصر حجر معامله کالا به کالا انجام می‌دهند و معتقدیم باید این ساختار اصلاح شود.

وی متذکر شد: باید کمک کنیم پرسشگری در کوچکترین جامعه انسانی شکل گرفته و دیگر شاهد نباشیم که اگر شورا به عنوان یک نهاد قانونی از شهردار سوالی می‌پرسد شهردار بدون توجه به آن پاسخگو نباشد. متاسفانه در دوره گذشته ما افرادی را در فهرست قرار دادیم که به اصول و اعتقادات اصلاح‌طلبی پایبند نبودند و پس از ورود به شورا موضع این افراد تغییر کرد. ما نیازمند چنین شخصیت‌های سیاسی در اصلاحات نیستیم و قطعا در گذشته در این‌باره کوتاهی شده است.

حق‌شناس با بیان اینکه چرا باید سه ساعت از روز را در ترافیک باشیم، گفت: آیا وقت افراد بی‌ارزش است که باید سه ساعت از روز را در ترافیک باشیم؟ متاسفانه در ام‌القرای اسلام سالانه 1500 کشته به‌علت نزاع و درگیری از بین می‌روند. چرا آمار طلاق در شهر تهران نسبت به شهرهای دیگر بالا رفته؟ مگر شهروندان تهرانی با دیگر هموطنانشان تفاوت دارند.

وی در پایان تاکید کرد: هدفی که ما در شورای پاک تعریف می‌کنیم شهروندی است. شهروندی که از نعمت امنیت، رفاه، آسایش، آرامش و .. برخوردار باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز