خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت اعلام کرد:

واکسیناسیون ۹۹ درصدی کودکان در ایران

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۹۴۵

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت از واکسیناسیون ۹۹ درصدی کودکان در ایران خبر داد.

به گزارش ایلنا؛ سیدمحسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن، ایمن سازی را سبب نجات جان میلیون‌ها نفر دانست و آن را به عنوان یکی از موفق ترین و هزینه اثربخش ترین مداخلات بهداشتی شناخته شده، معرفی کرد.

 رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن معاونت بهداشت، به مناسبت هفته جهانی واکسیناسیون(۴ تا ۱۰ اردیبهشت) اظهار داشت : برآورد سازمان جهانی بهداشت این است که درحال حاضر، واکسیناسیون سالیانه از مرگ دو و نیم میلیون کودک در جهان جلوگیری می کند. درحالیکه بسیاری از کشورهای دنیا هنوز نتوانسته اند، برنامه ایمن سازی کودکان و مادران باردار را به طورکامل اجرایی کنند.

زهرایی ادامه داد: پیش بینی می‌شود، اگر همین واکسن‌های موجود در تمام نقاط جهان کامل به کار گرفته شود، از مرگ یک میلیون نفر دیگر نیز جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما بیش از ۱۶ سال است که بیماری فلج اطفال ریشه کن شده است، افزود: بحث ریشه کنی جهانی فلج اطفال درحدود ۳۰ سال پیش غیرممکن بود، اما درحال حاضر، به سوی ریشه کنی بوده و فقط در دو کشور افعانستان و پاکستان این بیماری دیده می‌شود.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن، در مورد بیماری سرخک گفت: حدود ۷۰ یا  ۸۰ سال پیش برخی خانواده‌ها در مناطق روستایی تا یک سالگی برای فرزند خود شناسنامه نمی‌گرفتند، چراکه معتقد بودند، سرخک آنها را خواهد کشت. درحال حاضر این بیماری ازبین رفته است. یا درمورد بیماری‌های خطرناکی مانند دیفتری که حدود  ۶۰ سال پیش قربانیان زیادی گرفت، باید گفت، شاید یک پزشک در طول طبابت خود فقط یک مورد از آن را مشاهده کند.

زهرایی درمورد هدف برنامه واکسیناسیون گفت: شعار برنامه واکسیناسیون این است که هیچ کودکی نباید در اثر بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن ازبین برود. واکسیناسیون حق کودکان بوده و باید برای گروه‌های هدف تامین شود. دولت، والدین و سایر دست اندرکاران باید دراین راه تلاش کنند تا صرف نظر از ملیت، هر کودکی که در ایران زندگی می‌کند، واکسینه شوند.

وی ادامه داد: در برخی کشورهای همسایه که سیستم بهداشتی ضعیفی دارند، امکان انتشار بیماری وجود دارد، لذا نگرفتن واکسن برای عده‌ای از کودکان مسبب خطر است.

زهرایی گفت: در سطح دنیا ایده‌ای شکل گرفته مبنی براینکه مشارکت عمومی و خانواده‌ها در امر واکسیناسیون به حداکثر برسد. در این راستا هفته‌ای با نام هفته جهانی واکسیناسیون شکل گرفت تا مردم به این موضوع توجه کنند.

وی افزود: در ایران چندسال این برنامه همزمان با سایر کشورها اجرایی می‌شد، تا اینکه در سال ۱۳۹۱ در گردهمایی مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت که ۱۹۴ کشور عضو آن هستند، با حضور وزرای بهداشت کشورها، قطعنامه‌ای صادر شد و طبق آن هفته آخر آوریل هرسال، هفته جهانی واکسیناسیون اعلام شد.

زهرایی وضعیت واکسیناسیون در کشور را مطلوب دانست و گفت: هدف ما بیشتر بر روی مناطق دورافتاده و روستاها است. چراکه در مناطق شهری که دسترسی آسان است، تقریبا اکثر کودکان واکسینه می‌شوند. امروزه، بیش از ۹۹ درصد کودکان در کشور واکسینه هستند. این درحالی است که سازمان جهانی بهداشت پوشش بالای ۹۵ درصد واکسیناسیون را مطلوب تلقی می‌کند.

وی در پایان با بیان این که اتباع بیگانه بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند، افزود: برنامه‌های واکسیناسیون در کشور، برنامه‌های عدالت محوری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز