خبرگزاری کار ایران

اساسنامه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی ابلاغ شد

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۷۷۲

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از ابلاغ اساسنامه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی خبر داد.

به گزارش ایلنا؛ علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در نخستین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی کشور و چهارمین جشنواره علمی پژوهش‌سراهای شهر تهران  با بیان اینکه برگزاری جشنواره و مسابقات مختلف دانش‌آموزی با همکاری دانشگاه‌ها اتفاق مبارکی است، اظهارکرد: امروز آموزش و پرورش از یک نهاد آموزشی به یک نهاد آموزشی، پژوهشی و فناوری تبدیل شده است.

وی گفت: توسعه کمّی و کیفی پژوهش‌سراها مورد توجه است و تعداد آنها را به ۶۲۸ پژوهش‌سرا رساندیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: آنچه آموزش و پرورش در این مدت به عنوان یک رویکرد مهم دنبال کرده، راهبرد ارتقای کیفیت بوده است.

زرافشان ادامه داد: ذیل این راهبرد، ارتقای کیفیت یادگیری و یاددهی در نظام تعلیم و تربیت مطرح شد و انتقال از آموزش و یادگیری به رویکرد پژوهشی و تربیت دانش‌آموزان پژوهنده تبدیل شد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بین اینکه آموزش و پرورش سعی کرد برای تحقق این رویکرد به زمینه‌های لازم توجه کند، گفت: درس تفکر و پژوهش برای آشنایی دانش‌آموزان با پژوهش، در این سال‌ها به دروس دانش‌آموزان اضافه شد تا دانش‌آموزان از ابتدا فکر کردن و به دنبال پاسخ بودن را یاد بگیرند.

وی اضافه کرد: ما تلاش کردیم رویکرد یاددهی و یادگیری از حافظه‌محور بودن به یادگیری فعال تبدیل کنیم.

زرافشان با اشاره به تأسیس پژوهش‌سراها اظهارکرد: توسعه کمّی و کیفی پژوهش‌سراها مورد توجه ما بود و تعداد آنها را از 300 پژوهش‌سرا به 628 پژوهشسرا رساندیم.

وی ادامه داد: هدف ما تأسیس یک پژوهش‌سرا در هر منطقه آموزش و پرورش کشور است که البته برخی مناطق به علت کوچک بودن، نیازی به پژوهش‌سرای مستقل ندارند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه پژوهش‌سراها با اقبال عمومی مواجه شد، خاطرنشان کرد: نهادهای علمی فرهنگی کشور و در رأس آن، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و پارک‌های علمی فناوری از این مسئله استقبال کردند.

زرافشان تصریح کرد: رونق پژوهش‌سراها زمینه باور ظرفیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان را فراهم کرد و آموزش و پرورش را به یک نهاد علمی پژوهشی ارتقا داد.

وی اضافه کرد: اکنون شاهد برگزاری تعداد قابل توجهی مسابقه پژوهشی در سراسر کشور هستیم و دانش‌آموزان برخلاف تصور گذشته، در بخش مسابقه حضور موفقی دارند.

زرافشان با بیان اینکه برخی طرح‌های دانش‌آموزی قابلیت تجاری‌سازی دارند، اظهار کرد: 2 پژوهش دانش‌آموزی سال گذشته در تهران به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد و هر دوی آنها به نظر کارشناسان، قابلیت تجاری‌سازی داشتند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: پژوهش و کارآفرینی نباید به تحصیلات عالیه موکول شود و لازم است فکرهای نو در دبستان از طریق پژوهش‌سراها شناسایی و هدایت شوند.

وی با اشاره به تصویب‌نامه اساسنامه پژوهش‌سراها در شورای عالی آموزش و پرورش و ابلاغ آن، تصریح کرد: پژوهش‌سراها در این اساسنامه به عنوان یک مرکز آموزشی صرف دیده نشده و مدیریت هیأت امنایی است و با حضور مراکز علمی که در منطقه استقرار پژوهش‌سرا حاضر هستند شکل گرفته است تا پیوند دانشگاه و مدارس را در سراسر کشور گسترش دهیم.

زرافشان اضافه کرد: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با مدیریت آموزش و پرورش یزد و پارک علمی فناوری اقبال بسته شد تا دانش‌آموزان برتر در حوزه پژوهش مورد حمایت علمی و مادی قرار گیرند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در ردیف بودجه دولت از سال گذشته ذیل بودجه پژوهشی آموزش و پرورش، بودجه پژوهش‌سراها دیده شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز