خبرگزاری کار ایران

شناسایی ۸۳ محوطه و اثر تاریخی و پیش از تاریخ در جهرم

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۱۱۹

رییس هیأت بررسی باستان شناسی بخش خفر شهرستان جهرم از شناسایی ۸۳ محوطه و اثر تاریخی و پیش از تاریخ درجهرم خبر داد.

به گزارش ایلنا؛ مجید منصوری، رییس هیأت بررسی باستان شناسی بخش خفر شهرستان جهرم این مطب را در نشست گزارش به همکار که به همت پژوهشکده باستان شناسی در محل پژوهشگاه برگزار شد مطرح کرد.

وی اظهار داشت: روش بررسی های باستان شناسی بخش خفر با جمع آوری تصاویر ماهواره ای ، عکس هوایی، بررسی پیمایشی و اطلاعات بومی صورت گرفت.

این باستان شناس با اشاره به شناسایی ۸۳ محوطه و اثر در این بخش تصریح کرد که این محوطه ها شامل محوطه های پیش از تاریخ ، تاریخی و اسلامی می شود.

رییس هیأت بررسی باستان شناسی بخش خفر شهرستان جهرم در ادامه به بیان جزئیات برخی از محوطه های شناسایی شده در این پروژه پرداخت و خاطرنشان ساخت که در این بررسی ها آثار ارزشمندی نیز یافت شد.

او محوطه های پیش از تاریخی را شامل یک غار ، یک پناهگاه سنگی ، دو تپه و دو محوطه باز اعلام کرد و گفت :محوطه های دوران تاریخی شامل تپه ها ، قلعه ها ، چهار طاقی ها و آثار متفرقه می شود.

منصوری افزود :تپه قره آغاج (هخامنشی ، فراهخامنشی ، ساسانی ، تپه طاغون (ساسانی و اوایل اسلامی ، تپه تادوان (فراهخامنشی و قرون میانه اسلامی ، تپه نخودزار (هخامنشی )، تپه شاه نشین (هخامنشی تا ساسانی )، تپه خندقی (هخامنشی و فراهخامنشی )، تل گچی (فراهخامنشی و ساسانی )و ...نمونه هایی از تپه های دوران تاریخی شناسایی شده دراین منطقه هستند.

وی ، قلعه قره آغاج (فراهخامنشی و ساسانی )، قلعه صمدی (ساسانی ، قرون اولیه و میانی اسلامی )،قلعه کفه (ساسانی) ، قلعه تادوان (ساسانی ) ،قلعه شاه صفی (ساسانی ، قرون اولیه و میانی اسلام )و... را از قلعه های دوران تاریخی مورد شناسایی در این شهرستان دانست.

این باستان شناس محوطه ها و آثار دوره اسلامی را شامل ۹ گورستان ، ۷ تپه ، ۸ قلعه ، ۹ آسیاب ،۳ یورت عشایری ، ۵ آب راه ، ۳ محوطه ، ۵ حمام ، ۲ بند ، ۲ کاروانسرا ، ۱ بقعه و خانه های گبری اعلام کرد.

منصوری در این نشست همچنین به بیان پیشینه مطالعات باستان شناسی این شهرستان پرداخت و افزود :استین سال ۱۹۳۴، لوئی وندنبرگ سال ۱۹۶۱ ، سامنر سال ۱۹۶۱، کمال لطفی نسب سال ۱۳۹۳ ، هورشید و فاضل در این منطقه به بررسی های باستان شناسی پرداخته اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز